Det finns heller inga planer på att slå av på takten – som Dagens ETC har berättat i flera artiklar är målet att Arlanda ska byggas ut och bli Nordens ledande flygplats, och Landvetters utbyggnad är redan påbörjad. Totalt satsar Swedavia 16 miljarder kronor under 2018–2021 på att utveckla och bygga ut sina flygplatser. Samtidigt som bolaget satsar på expansion och nya flyglinjer marknadsför det sig som ett klimatneutralt företag.
– Vi har varit klimatneutrala sedan 2006. Det innebär att de faktiska utsläppen från verksamhet nästan är nere på noll, och att våra indirekta utsläpp är så låga som möjligt. Det vi inte klarar av att minska köper vi utsläppscertifikat för, säger Lena Wennberg, miljöchef på Swedavia.
Swedavia följer ett system där utsläppen är indelade i tre grupper; scope ett, två och tre, där scope ett är direkta utsläpp, eller egna utsläpp som de kallar dem. Även utsläpp i grupp två ska räknas med, som inköpt el. De här utsläppen uppgick 2018 till drygt 1 300 ton koldioxid för samtliga Swedavias flygplatser.
– Målet är att den siffran ska vara nere på noll år 2020, säger Lena Wennberg.
Men om flygets utsläpp räknas in är klimatbelastningen från bolagets flygplatser betydligt större. Förra året handlade det om cirka 500 000 ton koldioxidekvivalenter, när flygens starter och landningar räknas med.
Kan man säga att ni är klimatneutrala då?
– Ja, det här handlar om indirekta utsläpp, de orsakas inte av oss utan av flygbolagen. Det ryms under scope tre. Men vårat mål är att minska utsläppen även där, till exempel genom att jobba för ökad användning av biobränsle.
Fossilfritt år 2045
Swedavias ambition är att fem procent av flygbränslet ska bestå av förnybart bränsle år 2025. Och enligt flygbranschens egen färdplan ska allt flyg vara fossilfritt 2045. Men dit är det en bra bit kvar – 2018 utgjorde biobränslet hos de plan som avgår eller landar på Swedavias flygplatser bara 0,4 procent.
Är målen verkligen realistiska?
– Ja min bedömning är att det är fullt möjligt om det bara sätts in tillräckliga resurser, och alla strävar mot samma mål. Till exempel behövs det investeringsstöd för produktionsanläggningar av biobränsle, säger Lena Wennberg.
Julien Morel, klimatanalytiker på Naturvårdsverket, är dock mer skeptisk.
– Det finns projekt som talar för en ökad produktion av biobränsle, men att vi skulle få upp en så stor volym som krävs, och säkerställa att biobränslet går till just flyget och inte annan trafik, det är osäkert, säger han.
Även om en allt större del av bränslet skulle bestå av biobränsle, är det inte säkert att klimatpåverkan minskar om flygandet samtidigt ökar.
– Klimatpåverkan från flyget kommer från förbränning av flygbränsle och av höghöjdseffekter. Enligt regeringens utredning om biojet tar biobränsle inte bort höghöjdeffekten. Om flygandet ökar är risken att den minskningen av koldioxidutsläpp som biobränslet innebär snabbt äts upp för att det flygs mer, säger Julien Morel.
Behöver ställa om
Lena Wennberg tycker inte att det finns någon motsättning i att Swedavia bidrar till att flygandet ökar samtidigt som de ska vara klimatneutrala och vara med och uppfylla målet om ett fossilfritt Sverige år 2045.
– Nej, jag tror på att vi kan ha ett fossilfritt flyg tills dess. Sverige är ett av de största länderna i Europa, med långa avstånd. På många sträckor behövs flyget. Men när vi planerar för att bygga ut måste vi också planera för att göra det på ett sådant sätt att vi kan nå Parisavtalet.
Klarar vi Parisavtalet om flygandet ökar?
– Branschen behöver ställa om, vissa tror att den kanske inte klarar det, men jag tror att det går och att flyget kan fortsätta vara ett alternativ. Först genom biobränsle, och i ett längre perspektiv även genom elflyg.
”Vilseledande”
Från miljörörelsen låter det dock annorlunda. En av dem som är kritisk till Swedavias visioner är Mikael Sundström, ordförande för Jordens vänner. Han menar att orealistiska mål gör att klimatproblemet nonchaleras.
– Vi kan inte förlita oss på att biobränsle och elflyg ska lösa flygets stora utsläppsproblem. Att göra det är vilseledande, ett sätt att säga att vi någon gång i framtiden ska lösa de problem som finns i dag. Men risken är att det är alldeles för sent då, säger han.
Att Swedavia marknadsförs som ett klimatneutralt företag tycker han är märkligt.
– Det blir någon sorts skönmålning. Det klart att det är bättre att de försöker få ner sina egna utsläpp än att de inte gör något alls, men det verkliga problemet ligger ju i att de bidrar till ökat flygande.