Flyg 15 sträckor med 15 olika flygbolag innan nyår. Belöningen: en miljon Eurobonuspoäng, motsvarande nästan 200 000 kronor.
SAS utmaning i onödigt flygande har fått David och hans fru att styra om sin bröllopsresa – för att istället flyga jorden runt. På några stopp ska de inte ens lämna flygplatsen.
– Mina värderingar säger att det här kanske inte är så bra, säger han till Dagens ETC.
Att samla flygpoäng är, i vissa fall, en livsstil. Särintresset syns i grupper och bloggar dedikerade till samlandet av poäng, som sedan kan bytas mot fria flygresor, uppgraderingar och tillträde till flygbolagens lounger. De mest hängivna betalar nära alla utgifter, även hyran, med poänggenererande kort för att maxa intäkterna.
I de mest extrema fallen inkluderar samlandet också onödigt flygande: att man flyger många mil med det enda målet att tjäna in tillräckligt mycket poäng för att nå upp till en viss statusnivå inom en tidsfrist.
Fenomenet kallas mileage runs, och i en Facebookgrupp syns flera exempel. Någon åker tur och retur till Los Angeles för att tillbringa en enda natt, och frågar om någon med samma problem att få ihop poängen innan året är slut vill hänga på.
”Plane spotting och In-n-out burger är min plan för de få timmar jag är där.”
Ytterligare en resenär skriver:
”Jag gjorde ARN-OSL-CPH-NCE i plus med retur på vändande plan. Hemma innan middag.”
Avancerade färdplaner
Med den nya kampanjen ”Vem vill bli Eurobonus-miljonär?” tar flygbolaget onödigt flygande till nästa nivå. SAS erbjuder en miljon poäng till den som lyckas hinna med 15 resor med 15 olika flygbolag, som ingår i SAS nya flygallians, innan nyår.
Enligt Klimatgranskaren, som tidigare uppmärksammat kampanjen, motsvarar 1 000 000 poäng ungefär 200 000 kronor. Resorna för att tjäna in dem kan kosta så lite som 30 000 kronor, vilket ger en vinst på 170 000 kronor.
Sedan kampanjen lanserades kan man i grupperna följa samlarnas ”jakt på miljonen”. I noggrant ifyllda Excel-dokument delar de med sig av hur de planerar att genomföra resorna på billigast möjliga sätt. Avancerade färdplaner utformas utan avsikt att se världen från annat än ett flygplansfönster eller flygplats, eller i bästa fall ett flygplatshotell.
Ett varv runt jorden
En av de som nappat på utmaningen är David, som tycker att hans flygande är en privatsak och därför vill vara anonym. Hans och fruns bröllopsresa skulle egentligen bara gå till Sydostasien, men när SAS lanserade kampanjen bokade paret om för att istället flyga ett varv runt jorden.
Kortare stopp i Paris, Amsterdam, Bukarest, Istanbul, Jeddah, Jakarta, Bangkok, Sepulot, Xiamen, Guangzhou, Shanghai, Incheon, Las Vegas, Los Angeles och Atlanta.
David beskriver hur han och frun satt uppe till 05.30 för att ro i hamn den omständliga bokningen som inkluderar en vecka vardera i Mexiko och Vietnam med kortare stopp i Paris, Amsterdam, Bukarest, Istanbul, Jeddah, Jakarta, Bangkok, Sepulot, Xiamen, Guangzhou, Shanghai, Incheon, Las Vegas, Los Angeles och Atlanta.
– Det sista jobbiga segmentet är från Jakarta till Xiamen i Kina. Där har vi lite tid att ta oss in till stan i alla fall. Sedan reser vi till Guangzhou och så vidare till Bangkok där vi har tre nätter. Sedan reser vi till Taiwan en eller två nätter. Och så vidare till Seoul, där vi har tre nätter. Och så vidare till Los Angeles, där vi har två nätter. Och sedan så ska vi till Mexiko, och sedan flyger vi hem.
Och allt detta för att tjäna flygpoäng?
– Jag ser det som en möjlighet att göra en jorden-runt-resa som vi ändå har velat göra länge. En del drar jorden runt bara för att få vara med i kampanjen. Men vi har i alla fall två längre stopp på resan och ett antal lite kortare stopp. Tanken är ju att ha trevligt. Men det är klart att det hade blivit färre stopp om det inte hade varit för kampanjen.
”Jag älskar att resa!”
För klimatet kostar parets bröllopsresa, räknat genom verktyget Klimatsmart semester, nära 26 ton i koldioxidutsläpp. Det är mer än vad tre genomsnittliga svenskar släpper ut tillsammans på ett helt år.
Varför ska jag ta bort min favorithobby för att minska mina koldioxidutsläpp som en liten myra i stacken?
– Mina värderingar säger att det här kanske inte är så bra men jag älskar att resa. Varför ska jag ta bort min favorithobby för att minska mina koldioxidutsläpp som en liten myra i stacken? Jag tänker att det viktigaste är att skynda på implementeringen av miljövänliga alternativ för flygbränsle till exempel. Och reglera på politisk nivå, säger David till Dagens ETC.
SAS: ”Avser inte uppmuntra”
Men SAS själva vill inte kännas vid att deras extrema kampanj bidrar till något onödigt flygande.
”Kampanjen avser inte att uppmuntra till onödigt resande, utan syftar till att belöna dem som redan planerar att flyga. SAS är ett flygbolag, vilket innebär att vi lever av att sälja flygresor – resor som är viktiga för många oavsett om det gäller affärer, familjebesök eller fritid”, skriver de i ett mejl.
Bolaget skriver också att de kontinuerligt arbetar med ”olika initiativ där SAS-resenärer erbjuds möjligheten att göra mer hållbara val”, och att de har ambitionen att ”driva den nödvändiga omställningen av flygindustrin framåt”.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.