Elbilen är inte en sådan klimatvän som många vill tro. Det hävdades i dagarna i uppmärksammad artikel i Aftonbladet. Artikelförfattaren hänvisar till uppgifter från Consupedia, ett bolag som säger sig arbeta forskningsbaserat och analyserar produkter ur hållbarhetsperspektiv.
Consupedias argument kan sammanfattas så här:
Om alla skulle byta till elbil skulle det inte finnas nog med mineraler, batterier eller fabriker.
Om en elbil drivs av världens genomsnittliga el orsakar den liknande koldioxidutsläpp som en dieselbil. I vissa länder hade den orsakat mer.
Även i Sverige kan du riskera att tanka din elbil med smutsig el om du inte gör ett aktivt val.
Men stämmer dessa slutsatser?
Dagens ETC bad en forskare kika på påståendena i artikeln – och väga dem mot andra fakta.
Daniel Johansson är forskare på Chalmers med cirka 50 vetenskapliga artiklar och publikationer bakom sig inom transport- och klimatutsläppsområdet. Han anser att expertisens sammanslagna analys pekar åt ett håll: det är felaktigt att hävda att elbilen är lika smutsig som eller smutsigare än fossilbilen.
Med hjälp av Daniel Johansson och ett antal internationellt erkända studier har Dagens ETC faktakollat argumentationen om att elbilar är lika stora klimatbovar som fossilbilar. Och bilden som framträder skiljer sig markant från den i Aftonbladets artikel.
Livscykelargumentet
Flera studier visar att elbilar har en lägre klimatpåverkan över hela sin sin livscykel. 2022 släpptes den mest omfattande livscykelanalysen hittills av forskare från Universität der Bundeswehr München och Chalmers tekniska högskola. Forskarna var säkra i sin slutsats: efter att ha undersökt 790 olika bilmodeller kunde de fastslå att elbilar har ett betydligt lägre klimatavtryck än fossilbilar: 89 procent om man ska vara petig. Andra studier har kommit till liknande slutsatser, till exempel en sammanställning genomförda av FN:s klimatpanel IPCC.
Elmixargumentet
Daniel Johansson och forskningen ger Aftonbladet-artikeln rätt på en punkt: ursprunget av elen har betydelse för hur grön bilkörningen blir. Självklart är det bättre om bilen drivs av förnybar el än fossilt framställd sådan.
I länder med högre andel förnybar energi, som i Sverige, blir elbilens miljöfördelar dock tydliga. Att som Aftonbladet-artikeln hävda att de flesta svenska elkonsumenter använder sig av en elmix som gör elbilen lika smutsig som dieselbilen är alltså felaktigt. Sveriges elmix gör att utsläppen minskar för varje bil som byts ut mot ett laddbart fordon. Även detta går att läsa om i IPCC-sammanställningen.
Kolkraften i världen då?
Det kan av samma anledning vara smutsigare att köra elbil i länder som exempelvis Kina, med en hög andel kolkraft. Studier visar dock att eldrift minskar de totala utsläppen även i länder med en relativt hög andel kolkraft i elmixen, om än mindre än i länder med renare energimix, som Sverige.
Om vi ska klara uppsatta klimatmål behöver elsystemet ställas om till högre andel elproduktion med låga koldioxidutsläpp och då kommer också elbilen gradvis leda till lägre utsläpp under dess livscykel.
Batteriargumenten
Ett vanligt förekommande argument handlar om den problematiska produktionen av batterierna i elbilar. Enligt Daniel Johansson stämmer det att batteritillverkningen är smutsig.
– Man kan inte bortse att det sker betydande utsläpp i batteriproduktionen. Och gruvdriften innebär stora problem och ingrepp i naturen. Men om man slår ut dessa problem på bilens totala livstid blir det ändå renare än det fossila alternativet, säger han.
I den tyska studien med livscykelanalysen tas även produktionen in i beräkningen. Eftersom batteriet går att återvinna kan delar av produktionsutsläppen nyttjas flera gånger.
Bristen på mineral-argumentet
Ett relaterat dilemma som poängteras i Aftonbladets artikel är bristen på mineraler och fabriker. Inte heller här ger Daniel Johansson artikelns påståenden helt rätt.
– Att inte fabrikerna skulle räcka är ett konstigt argument. Det har till och med pratats om att det har funnits en viss överetablering på området, säger han.
Däremot finns en risk att det kan bli ett resursbristproblem i framtiden.
– Det blir därför viktigt att batterierna används effektivt och att de återvinns, säger Daniel Johansson.
En räddning på sikt?
Sammantaget är såväl forskare och organisationer som arbetar för minskade utsläpp, som exempelvis Naturskyddsföreningen, positiva till att den fossila bilflottan byts ut till att bli eldriven. Men eftersom inte heller elbilen är helt hållbar vill bland andra Naturskyddsföreningen komplettera övergången till en elbilsflotta med att snabba på uppbyggnaden av en bra kollektivtrafik och attraktiva gång- och cykelstråk.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.