BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Bertil Helmersson på Naturskyddsföreningen i Malung-Sälen tycker att det är en vansinnig satsning och att den är motsägelsefull eftersom Sverige ska minska sina utsläpp.
Naturskyddsföreningen i Dalarna och Miljöpartiet Malung-Sälen skickade in ett brev där de yrkade på att mark- och miljödomstolen skulle avslå Sälenflyg AB:s tillståndsansökan, men när domen väl kom var det ingen som överklagade.
Förutom flygplatsen ska man även bygga ett stort köpcentrum uppe på fjället och en ny väg.
– Det är åt helt fel håll. Vi ska satsa på investeringar för miljön i stället. Tänk om de skulle satsa tio miljoner per år på energismarta lösningar, då skulle man komma långt. I stället investeras det i en flygplats, säger Bertil Helmersson.
”Lokalföreningen splittrad”
Vänsterpartiet i Malung-Sälen vill varken stödja eller stjälpa utbyggnaden av Sälens flygplats.
– Jag kan säga att lokalföreningen är lite splittrad. Det finns inte klockrena ja och nej-sägare, så vi har beslutat att ha en låg profil och varken säga bu eller bä i någon form, säger Lars-Erik Bech, vice ordförande för Vänsterpartiet Malung-Sälen.
Vänsterpartiet vill profilera sig som ett parti som står för en grön politik och skriver på sin hemsida att klimatet är vår tids ödesfråga. Samtidigt erkänner Lars-Erik Bech att partiets lokalförening inte är helt enade i frågan.
– Generellt tror jag att alla i Vänsterpartiets lokalförening är negativt inställda till en flygplats, men om jag ska vara ärlig tror jag inte att vi får alla medlemmar med oss om vi går ut och säger att vi är emot. Det är 300–500 arbetstillfällen, vilket gör en stor skillnad för en glesbyggdskommun. Det är inget som man ser enkelt på, säger Lars-Erik Bech.
Han påpekar att kommunens handlingsutrymme har varit begränsat och säger att om kommunen skulle besluta om något som går emot miljön hade de ställt sig upp och sagt till.
– Det ska inte läggas till några kommunala medel. Det hoppas jag att man står fast vid. Vi kommer inte att lägga en krona på det. Det här är en privat grej. Att vi sedan har en oro att vi kommer få det här i knät om tio år, det är en annan sak. Men man påstår att man skyddat sig mot det redan, säger han.
”Ansvar på nationell nivå”
Jens Holm är riksdagsledamot och miljöpolitisk talesperson för Vänsterpartiet. Han förstår lokalpolitikernas val att inte ta ställning.
– Det är inte lokalpolitikerna i Malung-Sälen som slår fast om subventioner – det görs i riksdagen och regeringen, så jag tycker att det är ett ansvar som vi har på nationell nivå. Jag har respekt för om man lokalt vill locka till sig fler turister men vi rikspolitiker borde erbjuda ett miljömässigt bättre alternativ än flyget. Det håller inte att ge subventioner till flyg, säger han.
Utan stöd ingen flygplats
Det var tidigare under våren som det blev klart att utbyggnaden av Sälens flygplats får 250 miljoner i investeringsstöd från staten. Det var under den borgerliga regeringens mandatperiod 2014 som beslutet om statligt stöd beviljades, men det dröjde nästan tre år innan EU-kommissionen gav grönt ljus. Pengarna ska bland annat gå till att förlänga start- och landningsbanan.
Bygget har varit helt beroende av pengarna från staten, något Brett Weihart, vd för Scandinavian Mountains, tidigare sagt till SVT Dalarna. Samtidigt är en av anledningarna till att Vänsterpartiet inte vill ta ställning att det är ett privat initiativ.
Bertil Helmersson, ordförande för Naturskyddsföreningen Malung-Sälen, är besviken över att inte Vänsterpartiet har tagit ställning.
– Jag är besviken på Sälen i största allmänhet, de borde satsa på miljön i första hand. I stället har man flygplatsen som första prioritet, säger han.
Ska locka hela världen
Flygplatsen i Sälen ska främst locka charterresenärer från utlandet. Scandinavian Mountains Airport – konsortiet bakom projektet – räknar med flera hundra tusen charterresenärer inom några år från Europa och så småningom från Kina och Japan.
Men före detta utredare på Luftfartsverket och Trafikverket Arne Karyd, som har utrett Sälen-satsningen, sågar Scandinavian Mountains Airports prognos. Och det är flera som är tveksamma till hur stort intresset är från utlandet, speciellt eftersom vintersäsongen blir kortare.
I en rapport från Stockholms universitet skriver rapportförfattarna att intresset för Sälen har minskat i och med mindre snö.
Ifrågasätter val av nybygge
Arne Karyd har ifrågasatt varför man tror att utländska turister kommer resa till Sälen bara för att man bygger en flygplats. Han skriver i en debattartikel på Svenska Dagbladet att en särskild svårbesvarad fråga är varför inte dessa utländska turisters syns på Mora flygplats som ligger tio mil från Sälen.
Han tycker också att Scandinavian Mountains Airport borde ha börjat med att investera i Mora flygplats för att se om det finns något intresse.