Dagens ETC
Fossiljättar fortsätter pumpa upp olja men framställer sig i reklamen som ledare i klimatomställningen. Miljöorganisationen Client Earth har jämfört bolagens annonspåståenden med deras verkliga utsläpp. – De här företagen leder ingen omställning, de missleder allmänheten och ”tvättar” sin image med ”gröna” annonser, säger juristen Johnny White på Client Earth.Karin Holmberg
Text
Klimatforskningen lämnar inget utrymme för tvivel. Fossil- och biomassaföretagen måste minska utsläppen drastiskt och på kort tid om vi ska ha en chans att hålla uppvärmningen inom hanterbara nivåer. Detta är inget som företagen numera förnekar. Tvärtom framställer de sig i reklamen som fanbärare för klimatomställningen. Det kan vara svårt för allmänheten, aktieägare och investerare att bedöma budskapens sanningshalt då företagen gör en del gröna investeringar. Nu visar en ny kartläggning från miljöorganisationen Client Earth svart på vitt vad reklambudskapen är värda.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Karin Holmberg
Text