Senast 2030 ska all trafik i Stockholms innerstad vara utsläppsfri om kommunpolitikerna får som de vill. Men alla är inte nöjda. Enligt kritikerna missgynnas människor som inte har råd med en Tesla.
– De med kärvast ekonomi åker sällan bil. Ska vi stötta människor med lite pengar måste vi satsa på kollektivtrafiken, svarar borgarrådet Åsa Lindhagen (MP).
I allt fler städer i världen får biltrafiken maka på sig till förmån för gågator, cykelvägar och nya grönområden. I svenska städer har utvecklingen gått långsamt, men det nya rödgröna styret i Stockholm presenterade strax efter tillträdet en del konkreta planer för en – om inte bilfri – så i alla fall utsläppsfri innerstad. Med start 2024 ska hela Gamla stan och delar av city stängas av för fossilbilar, med undantag för de mest utsläppssnåla gasbilarna och – när det gäller tunga fordon – de renaste laddhybriderna. Miljözonen ska vara helt införd 2026. Dessutom kvarstår målet om att hela innerstan ska vara utsläppsfri senast 2030, ett mål som den då blågröna majoriteten i Stockholm klubbade 2021. Det ska nås utan förbud, men genom högre trängsel- och parkeringsavgifter för dem som inte kör på el.
En del kritiker menar därför att det blir en klassfråga, när bara ”de som har råd med en Tesla” kan ta bilen in till Åhléns i city. Till exempel skrev nyligen Svenska Dagbladets ledarskribent Peter Wennblad följande på Twitter:
”Ett alternativ hade varit att sätta upp skyltar vid tullarna: tillträde förbjudet för underklassen.”
Åsa Lindhagen, MP, är nytt miljö- och klimatborgarråd i Stockholm och har hört kritiken. Hon reagerar på en sak, skriver hon i mejlsvar till Dagens ETC:
– De med kärvast ekonomi åker sällan bil. Ska vi stötta människor med lite pengar måste vi satsa på kollektivtrafiken. Faktum är att de flesta resor till innerstan sker kollektivt, skriver hon.
– Att äga en egen bil kommer aldrig vara det billigaste sättet att transportera sig på. För den som ändå vill äga sin egen bil kommer elbilen att vara det billigaste alternativet på sikt.
Fossilbilen fasas ut
Elbilar och andra fossilfria alternativ som bränslecellsbilar kommer dessutom vara de enda alternativen inom överskådlig framtid i Europa. EU har satt ett mål om försäljningsförbud för fossildrivna bilar till 2035, men många förutspår att marknaden för nya fossilbilar kommer att vara död innan dess.
Än så länge är ett helt bilfritt city inget en majoritet av invånarna i Stockholms län är positiva till, om vi ska tro en färsk undersökning från DN/Ipsos. I den undersökningen var 50 procent av de tillfrågade emot, medan 37 procent var för.
Av dem som bor i stan var fördelningen jämnare, 43 procent för och 45 procent emot att delar av city stängs av för privatbilism.
– Det vi nu går vidare med är inte bilfritt, utan vi kommer att införa miljözon klass 3 i Gamla stan och i ett område i city. Vi vill att Stockholm ska ha lägre klimatutsläpp, mindre trafikbuller och friskare luft, skriver Åsa Lindhagen.
Piskor och morötter
Kimberly Nicholas är klimat- och hållbarhetsforskare vid Lunds universitet. Hon har studerat olika metoder för att minska biltrafiken i europeiska städer, och identifierat vilka som funkar bäst. På första plats finns trängselavgifter, som Stockholm redan har. Därefter kommer att byta p-platser mot cykel- och gångvägar samt stänga av delar för biltrafik – och samtidigt förbättra kollektivtrafiken.
Kollektivtrafiken är en fråga för regionen, där det nya S-C-MP-styret meddelat att taxorna ska sänkas för barn och ungdomar, studenter och pensionärer. Inte för de som kör mest bil alltså, det vill säga medelålders män.
– Sänkta priser för kollektivtrafiken överlag är en viktig fråga för MP. Vi ska självklart jobba tätt ihop med regionen som ansvarar för kollektivtrafiken. Från stadens sida kan vi också se till att exempelvis bussarna kommer fram snabbare, skriver Åsa Lindhagen som exempel på vad staden kan göra för att locka fler att åka kollektivt.
Mindre trafik även utanför stan
Det finns, enligt forskningen, många fördelar med att minska biltrafiken i trånga stadskärnor. Bilar tar stor plats, orsakar olyckor, bullrar och gör luften farlig att andas.
– Med färre bilar skulle vi kunna ha mer av sådant som människor mår bra av, som centralt boende, grönområden, lekplatser och kolonilotter. Det vore positivt både ur ett klimat-, hälso- och jämställdhetsperspektiv, säger Kimberly Nicholas.
Men även utanför innerstaden är det viktigt att minska trafiken om klimatmålen ska nås, påpekar hon. Också för att själva idén att var och en ska färdas ensam i en egen bil är ohållbar även ur ett resursperspektiv.
Det nya rödgröna målet för Stockholms kommun är en minskning av biltrafiken med 30 procent till 2030.
– Det är en ambitiös målsättning, men fullständigt nödvändigt för att vi ska nå våra mål för både klimat och frisk luft. Ska biltrafiken minska måste vi satsa mer på gång-, cykel- och kollektivtrafik, så att det blir enkelt för människor att låta bilen stå, skriver Åsa Lindhagen.
Enkät: Stockholms stads nya rödgröna styre vill förbjuda fossilbilar i Gamla stan och delar av city. Vad tycker du om det?
Tony
45, lastbilschaufför, Brottby
– Det kommer bli kaos om dom får igenom det här. Hur ska vi kunna leverera varor? Lastzoner försvinner, vi jagar platser att parkera på men blir bortkörda. Fram till klockan 11 får vi leverera nu så det är redan tight. Klart det blir bättre luft och mindre avgaser men kaos för oss yrkesverksamma. Då ska företaget jag kör för köpa elbilar men hur ska de ha råd med det?
Stella Ekholm
16, student, Stockholm
– Positivt. Kollektivtrafiken är bra och det finns många valmöjligheter, vi behöver inte bilar alls i stan. Bra för miljön är det också. En annan sak är att bilarna förstör marken i Gamla stan.
Christer Granström
75, pensionär, Stockholm
– Äh löjeväckande beteende. Förbud kommer inte att fungera och det gör inget för miljön. Det är en symbolhandling som Miljöpartiet gillar. Det försvårar för affärer och hantverkare och oss som bor här i gamla stan. Jag ska köpa elbil men någon skillnad för miljön kommer det inte att göra.
Aro Homer
17, student, Enskede
– Bra för säkerheten, jag höll precis på att bli påkörd här nere i Gamla stan på väg till skolan. För miljön är det ett steg i rätt riktning för att följa det här klimatavtalet till 2030 eller när det är.
Agneta
78, pensionär, Östermalm
– Toppen, vi måste få bort bilarna från stan. Det finns fantastiska kommunikationer att välja på. Det är handikappade som behöver möjligheten att åka och så vissa bestämda tider för leveranser.
Emil Karlström
17, student, Haninge
– Fantastiskt, det hade varit jätteskönt och bra för miljön. Jag går i skolan i Gamla stan och bilar stör utanför fönstret och det är otryggt med trafiken. Något som skulle vara negativt är väl leveranser av mat med mera som behöver komma fram men det finns säkert vissa gator som är öppna för det.
Oscar Olsson
30, fotograf, Stockholm
– Jättebra, man har testat på det länge i Oslo och det har varit framgångsrikt och bidragit till en mer levande innerstad. Bara eldrivna taxibilar får köra i city. Det har gynnat affärer när folk promenerar mer och får lättare att slinka in.