När Dagens ETC ringer upp Syngentas Erik Jönsson, som är med och arrangerar Böndernas blomstrande idéer, svarar han snabbt på frågan om syftet med tävlingen:
– Det är naturligtvis i grund och botten en del i Syngentas branding och marknadsföringskampanj. Men tanken är också att belysa lantbrukarnas fina initiativ för att vårda och ta hand om landskapet – vi vill stärka deras självförtroende helt enkelt.
Alla frågor om bolagets miljö- och hälsoskadliga bekämpningsmedel passar han vidare till Syngenta Nordics hållbarhetschef Carina Christine Skovmøller, som har valt att bli intervjuad via mejl.
Samtidigt som ni prisar bönder som gör insatser för ökad biologisk mångfald tillverkar och säljer Syngenta bekämpningsmedel som har förbjudits inom EU. Är tävlingen ett sätt att gröntvätta varumärket?
– Nej, vi ser det inte så. Vi tar hållbarhetsarbetet på största allvar, framför allt genom ständig forskning och utveckling, men också uppföljning. Vi menar att växtskyddsmedel, kemiska eller biologiska, är viktiga delar i ett hållbart jordbruk.
Du säger att ni tar hållbarhetsarbetet på största allvar. Hur rimmar det med att tillverka och exportera bannlysta bekämpningsmedel till länder med svagare miljölagstiftning?
– Vi följer myndigheternas regler när det gäller export – det är reglerat via EU vad som är tillåtet för länder i tredje världen.
Du menar att ni inte kommer att ta något eget ansvar i frågan så länge det finns brister i regelverket?
– Vi har stor tilltro till att myndigheterna vidtar de försiktighetsåtgärder, och har en strikt lagstiftning på området, som säkerställer säker användning. Om det blir förändringar i lagstiftningen i förhållande till exempelvis export ser vi givetvis till att leva upp till dem.