Skogarna i Jambi, Sumatra hade härjats av okontrollerad skövling – nu skulle de räddas genom en hållbar naturgummiproduktion. Projektet skulle förbättra förutsättningarna för de allvarligt hotade arterna i området: tigrar, elefanter och orangutanger. Dessutom skulle lokalsamhällen stödjas och frodas i processen. Allt detta lovade Michelin när de satte igång jätteprojektet 2015, i samarbete med det indonesiska energiföretaget Barito Pacific.
Verkligheten var närmast tvärtom. Det visade en ett och halvt år lång journalistisk granskning av Voxeurop, som publicerades förra året. 8 468 hektar av orörd regnskog försvann under åren innan 2015 för att ge plats åt Michelins monokultur av gummiträd. För tigrar, elefanter och orangutanger var det ödesdigert då det skar av deras områden. Två lokala urbefolkningar som bodde i skogen blev av med sin mark, och ännu fler grupper menar att de inte gett samtycke till skövlingarna.
Pengarna för detta ”hållbara gummi” kom från ”gröna obligationer”.
– Det här är en praktskandal och ett klassiskt exempel på hur gröna obligationer eldar på aktiebolagens greenwashing, kommenterade Alex Wijeratna på den internationella miljöorganisationen Mighty Earth.
För det är knappast den enda skandalen. Liknande anklagelser om skövling och att tvångsförflytta urbefolkningar för att ge plats åt gummi i Nigeria och Ghana har under hösten riktats mot det Luxemburg-baserade storföretaget Socfin. Och i Kambodja är ett naturreservat som skulle ge skydd åt vilda djur mestadels förstört – för att istället odla gummi.
”Det här är bara tre exempel bland hundratals som handlar om en av de största – men minst omtalade – orsakerna till regnskogsskövling”, rapporterar Yale Environment 360. Tack vare ny mer högupplöst satellitdata går det nu att se ”hela den förödande påverkan” som världens törst efter över två miljarder nya däck varje år orsakar.
Och det är på väg att bli värre – återigen med gröna förtecken. Elbilar är betydligt tyngre än bensinbilar, vilket gör att bildäckets livslängd minskar med upp till 30 procent, vilket kan öka behovet av gummi lika mycket. Elbilar behöver visserligen inte bli tyngre och tyngre, men som ETC tidigare rapporterat är de europeiska och amerikanska bilproducenterna inte inriktade på att bygga små, lätta bilar eftersom deras analys är att tunga, energikrävande bilar ger dem störst vinster. Och lagstiftande myndigheter har ännu inte gjort något åt denna utmaning. Det som är nytt är alltså hur elbilar – likt kaffe, kakao och nötkött – bidrar till skövlingen av den för mänskligt liv avgörande regnskogen.
För att lösa problemet krävs bland annat nya lagar. Den aktör som hittills agerat är EU, som använder omkring en tiondel av världens gummi, enligt Yale Environment 360. EU motstod en intensiv lobbykampanj när unionen i december 2022 inkluderade gummi till den lista av produkter som måste visa att de inte odlats på avskogade områden. Men det är ännu oklart om industrin vill eller kan anpassa sig till regelverket.