Umeå, Gävle, Linköping och Helsingborg är bara några av de kommuner som lanserat olika cykelfrämjande projekt. Nu sällar sig även Karlstad till listan.
Med konceptet Cykelvänlig arbetsplats hoppas kommunen få fler att cykla till och från jobbet, men också att ta cykeln vid kortare resor i tjänsten.
Mikael Haster är miljösamordnare för hållbara transporter vid kommunen i Karlstad. Han säger att transportsektorn står för de största utsläppen i kommunen.
– Att få fler att cykla är ett sätt att klara klimatutmaningen, men cykling har fler positiva aspekter. Staden förtätas och vi kan inte bygga bort alla trängselproblem. Cykling är yteffektivt och bidrar också till bättre hälsa.
Stor potential
Det saknas nya siffror över hur många Karlstadbor som väljer cykeln, men de mätningar som gjorts visar att omkring 20 procent av alla resor i tätorten brukar vara cykelresor. Det skulle kunna vara fler, enligt Mikael Haster.
– Mer än hälften av alla resor mellan tre och fem kilometer görs med bil. Många av dem skulle kunna ersättas med cykel.
Kommunen arbetar sedan lång tid med att förbättra cykelinfrastrukturen, men det leder inte per automatik till att folk byter färdsätt.
– Vi måste jobba mer med beteendefrågor, säger Mikael Haster.
Ett led i det är projektet Cykelvänlig arbetsplats. Det lanserades i början av året och har inget slutdatum. Konceptet bygger på att arbetsplatser deltar genom att uppfylla ett antal kriterier som på olika sätt gör det lättare för de anställda att cykla. Det handlar om allt från att erbjuda en väderskyddad cykelparkering och företagscyklar till att personer i ledande ställning föregår med gott exempel och själva cyklar.
”En chans att bli bättre”
Hittills har ett tiotal företag hakat på. Ett av dem är Städarna Hemänglarna som erbjuder städtjänster.
Företaget uppfyller redan många av kriterierna för cykelvänlig arbetsplats, men vd Ronja Palm ser ändå projektet som en chans att bli bättre.
– Även om vi alltid cyklat mycket så har vi tappat bort det lite på vägen, vartefter företaget har växt och fått uppdrag längre bort. Då är det lätt att ta bilen. Nu vill vi uppmuntra till att cykla mer igen, säger hon.
Vad är utmaningen med att cykla mer?
– Det svåraste kan vara att bryta vanan att ta bilen. Det är ju bekvämt att köra bil, men man vinner mycket på att cykla, både för hälsan och miljön.
Populärt initiativ
Även kommunen har satsat på att få fler medarbetare att cykla.
– Anställda kan bland annat leasa en förmånscykel. Det har varit populärt, inte minst när det gäller elcyklar och lastcyklar som har störst potential att ersätta bilen, säger Mikael Haster.