Nu förbereder Frankrike en upprepning av möjligheten senare i år, man ser det som ett effektivt sätt att få ner de fossila utsläppen inom transportsektorn. Möjligheten är begränsad till personer med låg inkomst, under 170 000 kr om året, och som har minst 15 kilometer till sitt arbete.
Eftersom elbilssubventionerna är begränsade till europeiska bilar räknar man också med att få fart på elbilstillverkningen i landet.
– Det som gör den här åtgärden så bra är att den ger människor utan höga inkomster tillgång till en fossilfri bil samtidigt som vi kan producera fler elektriska bilar i Frankrike, säger industri- och energiministern Roland Lescure till fransk tv.
Regeringen har lagt en budget på cirka 1,5 miljarder euro för leasingschemat, men den kommer att utökas senare i år när de nya platserna i leasingschemat släpps. Man räknar med att varje leasingkontrakt är subventionerat med cirka 13 000 euro, 146 000 kronor.
President Macron, som lagt fram förslaget, är mycket nöjd med utfallet.
– Det är en framgångssaga typisk för fransk miljöpolitik: det är bra för både plånboken och planeten, säger en av hans rådgivare till France 24.
Italien uppmuntrar elbilsköp
Även i Italien har landets högerextrema regering lagt stora summor på att försöka få italienarna att köpa elbilar, och till skillnad från Frankrike inkluderar man även hybrider. En fond på cirka 1 miljard euro, 11,250 miljarder kronor, har upprättats för att stödja elbilsmarknaden.
Bidragen ges som en rabatt på elbilar och blir större om man dessutom kan visa att man skrotar en bensin- eller dieselbil i samband med köpet. Högst bidrag utgår om man köper en ren elbil, men även att byta en fossilbil mot en hybrid ger bidrag.
I Sverige finns inte motsvarande bidrag sedan Tidö-regeringen avskaffade subventionerna till de som köper elbil. Här är istället skatten på fossila bränslen sänkt och tvånget att blanda ut bensinen och dieseln med biobränsle borttagen.