Hoppa till innehållet

Fossilreklam

Så blir svenska skolbarn norska oljejättens pr-dockor

Bild: Shutterstock (montage)

Dagens ETC

Equinor lägger stora summor på marknadsföring till unga.

Med Youtube-serier, sponsring och utbildningsprogram anklagas bolaget för att försöka påverka barnen i en riktning som gynnar olje- och gasindustrin.

Nyligen var lokalerna på Tekniska museet fyllda av barn iklädda t-shirts med den norska fossiljättens logga.

– Att museet låter sig vara en plattform för oljegiganten Equinors varumärke är allvarligt, säger Anna Jonsson från tankesmedjan New Weather.

Åttaåriga Elliot håller stolt fram en undervattensrobot byggd av färgglada legobitar framför SVT:s kamera.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela vintern

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Relaterade artiklar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.