Moderaterna: Riskerar yttrandefriheten
I februari svarade Jessica Rosencrantz, partiets miljö- och klimatpolitiska talesperson, att reklamförbud inte är något bra sätt att åstadkomma förändringar som bidrar till klimatmålen. Hon betonade att yttersta återhållsamhet måste iakttas när det gäller inskränkningar i vad som får sägas i det offentliga rummet.
Kristdemokraterna: Gränsdragningsproblem
Sällar sig till dem som anser att restriktioner bör användas med stor försiktighet och Kjell-Arne Ottosson, partiets miljöpolitiske talesperson, svarade i februari att ”anslaget i den här frågan inträder lite av ett sluttande plan där förbudsivern tar sig allt större politisk preferens”. Han anför dessutom samma argument som de flesta av Sveriges medier för att inte införa ett förbud: risken för svåra gränsdragningsproblem.
Liberalerna: Trubbigt verktyg
L anser att förbud är ett ”väldigt trubbigt verktyg som ofta leder till oönskade effekter.” Helena Gellerman, L:s talesperson i frågor om omställning av transportsystem, säger att partiet istället vill se tydligare information om klimatpåverkan vid reklam och vid ”köpögonblicket för transporter, så att konsumenten kan se vilken effekt olika val av färdmedel har på klimatet”. Sådan information behövs också på olika livsmedel, enligt Gellerman.
Sverigedemokraterna: Symbolpolitik
Mattias Bäckström Johansson, vice gruppledare i riksdagen, svarade i vintras att både yttrandefrihet och marknadsekonomi ska ha en stark ställning i Sverige och påpekade då att vare sig resor eller olika drivmedel är förbjudna företeelser eller produkter. Förbud mot fossil annonsering anser han i stället vara symbolpolitik som mer syftar till opinionsbildning än till minskade utsläpp.
Centerpartiet: Tror på konsumentmakt
Partiets energi- och klimatpolitiska talesperson Rickard Nordin säger att de inte tror på att totalförbjuda reklam, bland annat med hänvisning till marknadsföringslagen. Däremot tror de på konsumentmakt och vill därför att klimatpåverkan från resor ska redovisas, exempelvis på biljetter. Enligt Rickard Nordin är det inte otänkbart att detta krav skulle kunna utökas till att även gälla annonser.
Vänsterpartiet: Ja till förbud
I vintras svarade partiet att de visserligen välkomnar initiativ på lokal nivå för sådana förbud, men att något nationellt förbud inte föreslagits. Nu svarar Jon Thorbjörnson, civilrättslig talesperson, att Vänsterpartiet är för ett förbud och att de därför också vill att en utredning tillsätts i detta syfte.
Miljöpartiet: Beivra greenwashing
Precis som Vänsterpartiet vill Miljöpartiet att reklam för fossila produkter regleras hårdare, även om Lorentz Tovatt, klimat- och energipolitisk talesperson, tycker att ett förbud är en för stor inskränkning av yttrandefriheten. Istället vill man ställa högre krav på redovisning av klimatpåverkan från de produkter reklamen gäller och att det utreds hur fler företag kan fällas för vilseledande reklam när de ägnar sig åt så kallad greenwashing.
Socialdemokraterna: Ta fram riktlinjer
När Socialdemokraterna svarade på en liknande fråga från Dagens ETC i februari sa Hanna Westerén, gruppledare i miljö- och jordbruksutskottet, att riktlinjer för hur fossilfria produkter kan marknadsföras är en bättre väg att gå än via förbud, men lade också till att det inte finns någon partilinje i frågan.