2. Enligt delar av forskarvärlden riskerar satsningar på biobränsle att öka – snarare än minska – koldioxidutsläppen i det korta perspektivet. Men utsläppen måste ner nu, inte om 20 år. Hur ser ni på det?
Maria Malmer Stenergard, miljö- och jordbrukspolitisk talesperson för Moderaterna
1) Biobränslen spelar en viktig roll i omställningen till ett mer hållbart samhälle. Inte minst gäller detta transportsektorn, där en stor andel av fordonen under de närmaste åren kommer att ha förbränningsmotor. Vi är positiva till reduktionsplikten för inblandning av mer förnybart drivmedel i fossilt, som träder i kraft den 1 juli i år. För att säkerställa tillgången till biodrivmedel behöver vi också förvissa oss om att vi kan använda bland annat den svenska skogen och våra svenska grödor.
2) Vi tror att omställningen behöver vila på flera ben. Det kommer att krävas bland annat ökad elektrifiering och bättre resursutnyttjande men också ökad användning av hållbara biodrivmedel, åtminstone under en övergångsperiod.
Åsa Westlund, klimat- och miljöpolitisk talesperson för Socialdemokraterna
1) Vi vill öka mängden hållbara biobränslen för att ersätta fossila drivmedel. Vi kommer att kräva att drivmedelsproducenterna blandar in mer biobränsle i de fossila bränslena, vi har gjort förnybara biobränslen skattefria och vi kommer att stimulera köp av biobränsledrivna bilar med en ny miljöbonus. Vi vill att även flyget ökar användningen av biobränsle. Däremot vill vi stoppa icke hållbara biobränslen som saknar positiv klimateffekt, som exempelvis palmolja.
2) För att minska utsläppen är det viktigt att biobränslen ersätter fossila bränslen och kompenseras med återväxt av samma växter eller träd som använts. Hållbarheten stärks om man använder restprodukter. Nu finns ett system i EU för att säkra hållbarheten hos biobränslena och ett nytt globalt bokföringssystem där utsläppen och upptaget av koldioxid räknas samman för att säkerställa att de biobränslen vi använder verkligen har en positiv klimateffekt.
Martin Kinnunen, miljöpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna
1) Biodrivmedel har en roll att spela men bör förmodligen ligga på en avsevärt lägre nivå i bränslemixen än vad det gör idag och vad planerna är för framtiden. Detta på grund av miljö- och kostnadsskäl.
2) Forskarna är överens om att nyttan med biodrivmedel skiljer sig extremt åt och att den breda satsning som sker idag knappast bidrar till att minska växthusgasutsläppen. Vi ser gärna att reduktionsplikten införs men det bör ske på en avsevärt lägre nivå och inriktningen bör vara på de riktigt bra restprodukterna. De råvaror som biodrivmedlen idag består av har höga indirekta utsläpp som bidrar till högre totala utsläpp än vad vanlig bensin och diesel orsakar, samtidigt som skattebortfallet uppgår till åtskilliga miljarder per år. Problemet är att det inte finns tillräckligt med bra biodrivmedel på marknaden, och detta problem kommer inte att minska framöver.
Jens Holm, miljöpolitisk talesperson för Vänsterpartiet
1) Vi bedömer att andelen biobränslen kan öka i vår energimix. Uttaget av biobränsle får dock inte ske så att det i omfattning och utformning negativt påverkar den biologiska mångfalden och våra förutsättningar att nå våra miljömål.
2) Vi delar uppfattningen att det finns risker och att ökat biobränsleuttag inte löser klimatfrågan. Vi ser dock potential i att öka uttaget av exempelvis sly och gallringsvirke i samband med naturvårdande skötsel. Därför är det viktigt även med beteendeförändringar, att vi helt enkelt reser mindre med bil och flyg och att vi planerar och investerar för att göra de hållbara transportsätten billigare och mer tillgängliga.
Rickard Nordin, energi- och klimatpolitisk talesperson för Centerpartiet
1)Vi anser att biobränslen spelar en viktig roll för att ställa om transportsektorn och nå klimatmålen till 2030, så väl när det gäller personbilar som tunga transporter och flyg. Av de biodrivmedel som används i Sverige idag produceras endast 25–35 procent i Sverige. Med vår skog och vårt hållbara skogsbruk har vi goda möjligheter att öka vår inhemska hållbara biodrivmedelsproduktion. Vi har bland annat nyligen lagt ett förslag om en forskningssatsning på grön omställning av flyget på 750 miljoner, där att få igång en storskalig produktion av bioflygbränsle ingår som en del av förslaget.
2) I den blocköverskridande Miljömålsberedningen var enigheten total om att skogen gör störst klimatnytta när den brukas. Exempelvis har den etanol som svenska Agroetanol producerar en klimatpåverkan som är 95 procent lägre än för bensin. Vi håller med om att utsläppen måste minska, och ser biobränslen som ett viktigt komplement till elektrifieringen av transportsektorn. Tunga transporter och flyget har stora utmaningar när det gäller elektrifiering, och som teknikutvecklingen ser ut nu är hybridlösningar troligen mer gångbara än ren eldrift.
Lars Tysklind, miljöpolitisk talesperson för Liberalerna
1) Biobränslen/biodrivmedel kommer att vara en viktig del av lösningen för att minska klimatpåverkan, då det till skillnad från fossila motsvarigheter, är klimatneutrala. Inte minst den svenska skogen kommer då ha en avgörande betydelse.
Biodrivmedel ska användas där det gör mest nytta, till exempel inom flyg och tyngre transporter.
Biogas framställs i många kommunala reningsverk, inom jordbruket och i andra rötningsanläggningar. Små biogasanläggningar utan koppling till gasnätet kan på ett positivt sätt bidra till värme och el-produktion istället för att användas som fordonsbränsle.
2) Det är viktigt att i alla lägen göra en livscykelanalys utifrån ett helhetsperspektiv där inte minst där substitution måste tas med, det vill säga där det biobaserade ersätter det fossila. En annan viktig faktor är energieffektivisering för att minska energianvändningen totalt. När den så kallade CCS-tekniken utvecklats för att samla in koldioxid för förvaring i berggrunden, kan den också användas för att samla in koldioxid från punktkällor från förbränning av biobränslen och då leder det till negativa utsläpp.
Lars Friberg, politisk sekreterare för trafik-, energi- och klimatfrågor för Miljöpartiet
1) Miljöpartiet vill se ett stopp i Sverige för försäljning av fossila bränslen för transporter till 2030. MP har inte uttalat något exakt mål för hur stor andel el respektive biogas och flytande biodrivmedel ska vara 2030. Vi är dock mycket tydliga med att vi vill se hållbara biodrivmedel ersätta fossila bränslen. Vi vill också se en högre andel biodrivmedel produceras i Sverige.
2) Miljöpartiet håller helt med om att utsläppen måste ner nu, det är därför vi går till val på ”NU –klimatet kan inte vänta”. Det är viktigt att skapa ett transparent och tydligt system som gynnar hållbara biobränslen och förbjuder eller begränsar dåliga biobränslen på marknaden. Framväxten av andra generationens biobränslen går framåt och genom den lag om bränslebytet som regeringen utformat skapas långsiktiga förutsättningar för bränsleindustrin att investera i ny teknik, till exempel för att göra biodrivmedel från sågspån, lignin eller svartlut – råvaror som annars skulle eldats upp i processindustrin.
Martin Wisell, handläggare hos Kristdemokraterna
1) Biobränslen har redan idag en viktig roll i Sveriges energimix. Det är önskvärt att denna andel kommer att öka för att ersätta fossila bränslen inom bl a transportsektorn.
2) Biobränslen är en del av framtidens hållbara energimix. Det är därför bra att sektorn utvecklas. Det är viktigt att hålla koll på kolbalansen så att skogen fortsätter att vara en nettoupptagare av koldioxid.
Fotnot: Vi sökte även Feministiskt Initiativ inför enkäten, men fick inget svar.