Minst 154 000 kvadratmeter is – motsvarande cirka 22 fullstora fotbollsplaner – smälter i norra ishavet till följd av universitetsanställdas flygande, enligt en beräkningsmodell som forskare i Hamburg och Colorado tagit fram.
Eftersom svenska lärosäten är myndigheter borde de också agera som förebilder när det gäller att nå klimatmålen som fastslagits av riksdagen, anser Annemay Ek, handläggare på Naturvårdsverket med ansvar för miljöledning i staten.
– Lärosätena är en grupp myndigheter som har väldigt mycket resor. De har i sitt uppdrag att främja gränsöverskridande projekt, uppdrag och forskning. Därmed blir myndighetsmålen lite motstridiga. Gränsöverskridande verksamhet och samarbete med universitet i andra länder väger nog ganska tungt fortfarande, säger hon.
Inte alltid lätt
Men det är inte alla universitet som gör det lätt för sina forskare att resa miljövänligt. Det fick Matilda Wurm erfara när hon försökte boka tåg till London i höstas, via den resebyrå Örebro universitet upphandlat.
– Jag kollade efter en kurs och såg att man fick ersättning för att gå den men det blev lite omständligt att boka tåg själv. Jag utgick från att jag kunde använda universitetets resebyrå. När det visade sig att jag inte kunde det blev jag lite chockad, säger Matilda Wurm, som är lektor i klinisk psykologi vid Örebro universitet.
När hon och en kollega frågade resebyrån varför de inte kunde boka tåg till London blev svaret att de bara erbjuder de utlandstågresor som finns i SJ:s utbud, och de går antingen till Norge eller Danmark. Enligt resebyrån själva kan de inte boka biljetter i Storbritannien eftersom brittiska tågoperatörer sagt upp avtalen med bokningssystemen i flera länder, däribland Sverige. Matilda Wurm ställde in sin resa till London och både hon och kollegan Sofia Bergbom ifrågasätter Örebro universitets miljöarbete.
– Centralt finns en kortfattad och korthuggen hållbarhetspolicy och såvitt jag kan bedöma genomsyrar den inte verksamheten. Den står också i kontrast till vår vision om internationalisering som jag tycker är väldigt enkelspårig, den betyder att man ska flyga runt om i världen, säger Matilda Bergbom som även hon är lektor i klinisk psykologi vid Örebro universitet.
Mötte kollega i London
På Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, är situationen en annan. Elin Röös är forskare i miljösystemanalys, och för henne är det inga problem att ta tåget på tjänsteresor utomlands.
– Vi har en resebyrå som klarar att boka det. Men nu har jag också rest så mycket att jag mer eller mindre brukar tala om för dem hur de ska boka. Jag åkte till Venedig för några veckor sedan och träffade en kollega som var på väg till just London, med tåg, säger Elin Röös som är en av de forskare som i oktober tog intiativ till ”forskaruppropet” som uppmanar lärosätena till bättre klimatarbete.
Hon anser att det finns mycket universiteten skulle kunna göra för att minska utsläppen från tjänsteresor, utan att göra avkall på uppdragen om att vara gränsöverskridande och främja forskningsutbyte. Tåg istället för flyg i Europa är en sådan åtgärd. Att minska de interkontinentala resorna är en annan.
– Man får noga överväga om det är värt det. Det finns arbete som kan kräva sådana resor, till exempel om man forskar på utvecklingsländer. Jag säger inte att de ska elimineras men det finns säkert mycket man se över när det gäller att åka på konferenser och liknande, säger Elin Röös.
Flera sätt att minska resande
Enligt Annemay Ek arbetar flera universitet för att minska på resandet. Det handlar exempelvis om att ha möten via videolänk istället för att mötas på plats och om att skicka mindre delegationer på långväga konferenser.
– Även om det är någon konferens i låt säga New York, kan man kanske besluta om att hela forskargruppen inte behöver åka dit. För resor i Europa tror jag också man borde fundera på om man kan ta tåget oftare.
Örebro universitet har en kortfattad miljöpolicy och riktlinjerna för resor är nästan tio år gamla. Nu lovar hållbarhetskoordinatorn Anna Åhlgren att riktlinjerna ska uppdateras och bli vägledande när resetjänster upphandlas nästa gång.
Riktlinjerna för tjänsteresor på Örebro universitet är från 2009 och slår fast att tåg och buss ska prioriteras framför flyg ”så långt det är möjligt”.
– De är från 2009 och börjar bli gamla. Vi ska se över dem nästa år, bland annat när det kommer till hållbarhet och miljö. I de nuvarande står att resenären ska välja lämpligaste färdsättet med hänsyn till kostnad, tid och miljö. Kollektivtrafik ska prioriteras och alternativa mötesformer övervägas innan resa, säger Anna Åhlgren, koordinator för hållbar utveckling på Örebro universitet.
Om man i princip inte kan köpa biljetter utomlands i Europa genom er upphandlade resebyrå, blir det inte väldigt svårt för era anställda att följa riktlinjerna då?
– Ja det blir det ju. Om inte den resebyrå man hänvisar till kan erbjuda det blir det ju svårare så klart.
Avtal går ut
Nästa år går universitetets avtal med nuvarande resebyrå ut och nytt avtal ska upphandlas. Då ska uppdaterade riktlinjer för tjänsteresor finnas på plats enligt Anna Åhlgren. Dessa ska bli vägledande i upphandlingen men exakt vilket fokus de kommer ha på klimat är ännu oklart. Anna Åhlgren menar dock att hon kommer att driva på för skärpta miljökrav.
– Det kommer jag självklart att göra men jag tror också det är hela universitetets ambition att jobba ur ett hållbarhetsperspektiv.