Joe Dassoins berömda chanson om Paris paradgata Champs-Elysées – där Charles de Gaulle firade befrielsen av Paris 1944 och där den stora militärparaden hålls varje år på Frankrikes nationaldag – beskriver en plats där allt du vill ha finns: ”i solsken och regn, mitt på dagen eller mitt i natten.”
Men få skriver under på det idag. De flesta parisbor skyr i själva verket paradgatan som pesten. Enligt en undersökning från slutet av 2019 undviker 71 procent av Parisborna Champs-Elysées. De flesta anger turisterna – som innan pandemin utgjorde drygt 70 procent av besökarna – som huvudorsak. 26 procent håller sig undan på grund av bullernivåerna och resten för att de tycker platsen är för ”stressfylld och farlig”.
– Nej, det är inte det minsta trevligt här, vilket är väldigt tråkigt. Det är en plats man passerar i all hast, på väg någon annanstans. Här är det bara hetsigt, fullt men folk som försöka lura av dig pengar och oväsen, säger Parisbon Évelyne Moncler, 46, till Dagens ETC som är på väg att möta upp en kompis för en promenad.
Förpassas till trottoarerna
Sextiofyra tusen bilar passerar här en vanlig dag. Fotgängarna förpassas till trottoarerna där bullret och avgaserna tycks tvinga in dem i någon av de exklusiva butiker, turistshoppar eller undermåliga caféer med hutlösa överpriser som huserar längs gatan. Före pandemin var bara fem procent av avenyns besökare Parisbor.
Pandemivintern 2021 är dock turisterna frånvarande och det är bara bilar och Parisbor kvar.
Men staden uppger sig nu satsa på framtiden – och på turisternas återkomst till ett grönare Paris.
Omvandlingen ska ske i två steg: ett första delmål har satts till Olympiska spelen i Paris 2024, och ett andra till år 2030, då Champs-Elysées ska ha förvandlats till en grönskande oas. Det är i alla tanken med det projekt som godkändes i börja av året. Projektets huvudarkitekt Philippe Chiambaretta har använt sig av en för ändamålet skapad plattform för medborgarsamarbete i designen av stadens framtida ”artär”.
– Det är tydligt vad folk vill ha. De vill ha en stad för människor och liv – inte maskiner. Under förra seklet såg man på staden som om den vore en maskin. Nu återgår vi till att betrakta den som en organism som kräver syre och näring. Det är också vad Paris kloka invånare uttryckligen önskar, säger Philippe Chiambaretta i videon där han och byrån PCA-Stream presenterar projektet ”Vision 2030”.
Hela Paris grönare
Paris borgmästare Anne Hidalgo, som nyligen godkände projektet, förklarade i en intervju i tidningen Le Journal du Dimanche att gatan ska förvandlas till en ”extraordinär trädgård”. Satsningen är en del av hennes övergripande projekt att göra hela Paris grönare. Till Dagens ETC säger hon att avenyn – och i längden hela staden – ska ges tillbaka till fotgängarna och invånarna.
– Parisborna och besökarna har tydligt visat att de uppskattar och föredrar Champs-Elysées på de bilfria söndagarna, säger hon.
Den första söndagen varje månad har Anne Hidalgo sedan flera år tillbaka stängt Champs-Elysées för biltrafik och Parisbor har kunnat strosa eller cykla mitt på avenyn – vilket de också har gjort. Den bakomliggande anledningen är de föroreningar som ligger som ett orangefärgat moln över Paris och orsakar en för tidig död för tusentals
invånare varje år.
Innan Olympiska spelen 2024 drar igång ska torget Place de la Concorde ha blivit grönt. Det som idag i princip är en bilrondell ska bli en plats för fotgängare. En stor del av biltrafiken försvinner till förmån för gång- och cykelvägar, fontäner, caféer, lekparker och bänkar att slå sig ned på. Därifrån kan besökaren sedan fortsätta direkt in till Tuileriträdgården, parken som ligger mellan Louvremuséet och Place de la Concorde.
Biltrafiken ska halveras
På resten av avenyn, som sträcker sig från Place de la Concorde till Triumfbågen, ska trafiken reduceras till hälften genom att reducera dagens åtta körfält till fyra (2+2). Projektet ska pågå fram till 2030 – med en budget på cirka 250 miljoner euro (drygt 2,5 miljarder kronor). Visionen är en 28 hektar stor stadspark där biltrafiken har skuffats undan till ett minimum, gågatorna blivit fler, drygt 1000 nya träd planteras, tre gånger fler fontäner byggts, många nya restauranger och caféer fått tillstånd och dubbelt så många picknickområden, lekparker och idrottsanläggningar av olika slag anlagts.
Men alla är inte positivt inställda. De främsta lyxbutikerna i området runt Place de la Concorde protesterar via förbundet Faubourg Saint Honoré-kommitén. De var neutrala tills de förstod att deras del i slutet av avenyn skulle omvandlas först.
”Det är tveksamt att det är ekonomiskt genomförbart, vi borde inte förhasta detta” vädjade kommittén i ett öppet brev till stadshuset.
– Det är på tok för dyrt för staden, alla vill ha mer grönska men man har inte presenterat någon godtagbar finanseringsplan, säger Jeanne de Haureserre, lokal borgmästare från högerpartiet Les Républicains i Paris åttonde arrondissemang.
Anne Hidalgo säger att det inte stämmer:
– Det kommer att finansieras så väl kollektivt som med privata donationer. Delar av detta tas dessutom ur OS-budgeten.
Att göra Paris till Europas grönaste huvudstad hörde till borgmästare Anne Hidalgo löften inför valet 2020. Inte bara Champs-Elysées ska kläs i grön skrud – liknande förvandlingar är på gång i hela Paris; La Porte de la Chapelle, som idag är en hårt trafikerad infart till Paris, området och torget runt katedralen Notre-Dame samt kring torget Trocadéro och Eiffeltornet.
Dagens ETC frågade flanörer på Champs-Elysées. Vad för dig hit idag? Välkomnar du det nya projektet att göra Champs-Elysées grönt?
Adja Ferloni
18, biologistuderande, Paris
– Jag är på väg till min handledare på universitetet, är bara förbipasserande.
– Jag tycker att det är på tok för sent. Vissa dagar går det inte att andas här. Det är vansinne, jag och mina vänner undviker den här delen av stan om vi kan.
Amine Thili
48, administratör, Sartrouville
– Jag arbetar här i närheten och kommer hit varje dag.
– Det är mycket välkommet, för min del kan de ta bort biltrafiken helt och hållet. Om turisterna kunde hålla sig borta också, som nu, så skulle jag vara nöjd. Men jag antar att de behövs för ekonomins skull.
Hanaë Meddeb
30, fotograf, Paris
– Jag ska träffa en vän och jag jobbar här i närheten. Jag kommer hit oftare nu när det är mindre folk under pandemin, annars undviker man helst Champs-Elysées.
– Det är synd att det är en aveny för bilar och inte människor, så ja. Men man måste ha en plan för alla dem som åker bil här. De kör säkert bil av en anledning. Jag litar inte riktigt på att det är genomtänkt.
Émilie Gurita
22, turistguide, Paris
– Jag är ute på en promenad bara, jag har permittering från mitt arbete men brukar komma hit med turister annars.
– Det här är det bästa som kan hända Paris. Unga Parisbor och framtidens turister kommer att vilja ta sig fram till fots eller via cykel och dylikt. Det ska bli skönt att slippa skrika när man talar med varandra också.