Få äger bil
En Ifop-studie,beställd av Le Parisien från augusti i år, visade att över 60 procent av Parisborna var odelat positivt inställda till åtgärderna. Över 70 procent ansåg att de var bra för dem som anses skörast när det gäller luftföroreningar – som barn och äldre.
– Jag tycker så härligt med en lugnare och renare stad, redan nu är det lättare att andas och mer anpassat för oss fotgängare, säger Parisbon Patrizia Cosette, 55 som brukar promenera 30 minuter till jobbet.
Samtidigt är det knappt en tredjedel av Parisborna som äger en bil – istället är det framför allt förortsborna som rattar runt i staden. Och bland de som bor i Paris förstäder, inom regionen Ile-de-France, är bara 39 procent positivt inställda, enligt samma undersökning.
I förorterna, där de flesta kritikerna finns, anklagas den socialistiska borgmästaren för att vara ”bilistfientlig” och många uppger att de numera har svårt att ta sig till jobbet.
– Det var redan svårt att parkera och det finns inga bra förbindelser där jag bor. Vad har hon tänkt att jag ska göra? undrar arbetspendlaren Franck Poitier, 49.
Dödligt rosa skimmer
De som drabbas hårdast av luftföroreningarna är dock Parisborna. Paris har länge haft problem med dagliga trafikstockningar och är fortfarande en av världens mest förorenade städer. Det romantiska, rosadimmiga skimret som brukar ligga som en slöja över staden är i själva verket ett resultat av avgaser. En studie från 2016, genomförd av den franska hälsovårdsmyndigheten, har uppskattat att varje år dör omkring 6 600 Parisbor i förtid på grund av luftföroreningar.
Paris stad började år 2016 att införa helt bilfria dagar, en söndag i månaden, för att få bukt på problemet. På senare år har också kilometervis med cykelbanor byggts och trottoarer breddats – något som äter upp utrymmen som tidigare var bilisternas. När borgmästaren Anne Hidalgo blev omvald i lokalvalen 2020 blev hon det tack vare en gemensam lista med det gröna partiet EELV, som ville se en än mer radikal grön omvandling av staden. Ett av målen är att förbjuda all genomfartstrafik i centrala Paris från 2022.
– Det här är en plan för framtiden, sa Anne Hidalgo till Dagens ETC i våras.
Färre trafikolyckor
Paris är inte den första franska staden att införa en hastighetsgräns på 30 kilometer i timmen. Större städer som Lille, Grenoble, Bordeaux, Toulouse, Strasbourg, Nantes, Rennes och Montpellier – liksom nästan 250 andra franska städer– har redan gjort detsamma. Det var fem år sedan hastighetsbegränsningen infördes i Grenoble, där den gröne borgmästaren Eric Piolle lyfter fram att medelhastigheten i staden har sänkts från 38 till 33 kilometer i timmen. Dessutom har det lett till nio procent färre personbilar i stadens centrum och en 20-procentig minskning av tyngre fordon.
– Men sånt här måste mätas på längre sikt när allt färre unga vuxna väljer bilen. Det som däremot blev en omedelbar, drastisk effekt av de sänkta hastigheterna var en dramatisk minskning av trafikolyckor, säger Eric Piolle till den högerinriktade dagstidningen le Figaro.
Pressas till grönare politik
Grenobles borgmästare Eric Piolle var, liksom Paris borgmästare Anne Hidalgo, presidentkandidat inför 2022 men slogs ut i de grönas primärval. De enda framgångar de franska socialdemokraterna i Parti Socialiste (PS) haft på senare år är just lokala – och då i samröre med de gröna. Så är även fallet med Anne Hidalgo, vars vice borgmästare David Belliar tillhör de gröna partiet EELV och är den som ansvarar för trafikförändringarna.
– Vi ser flest beröringspunkter med Parti Socialiste även framöver och vi pressar partiet till en grönare politik, säger Eric Piolle i samma intervju med Le Figaro.
En fråga många ställer sig gällande Paris nya hastighetsbegränsningar är dock hur stor skillnad åtgärden egentligen gör. De många bilköerna i staden har gjort att biltrafiken normalt kringlar sig fram i snigelfart. Medelhastigheten 2019 i Paris stadskärna var 11,9 kilometer i timmen, enligt Paris stads “förflyttningsobservatorium”, L’observatoire des deplacements a Paris, som ansvarar för att mäta invånarnas transportvanor. Amerikanska Inrix placerade så sent som 2019 Paris som världens fjärde stad med mest bilköer. Trafiken stod då ofta helt stilla, många minuter i taget.
– De krypande köerna beror just på att det är för mycket bilar i stadskärnan. Vi skapar nu förutsättningar för en stad med få bilar vilket blir bättre för alla, särskilt för dem som verkligen behöver ta bilen, säger Anne Hidalgo till den franska tevekanalen BFM-TV som svar på kritiken.
Gör det hon lovade
Som alltid när hon ställs inför dylik kritik framhäver Anne Hidalgo att hon bara gör exakt det hon och viceborgmästaren David Belliar lovade Parisborna när hon blev omvald. Det är inte bara en fråga om enskilda köer eller hastigheter utan framför allt handlar det om att ändra invånarnas rörelsevanor i grunden.
– Städerna är en av de viktigaste krafterna för att förhindra uppvärmningen av vår planet. Paris ska bli världens grönaste storstad för att visa att de går att bygga städer för människor i stället för bilar. Klimatförändningarna ger oss inte något annat val men det gör också våra städer till mycket trevligare plaster att leva i, säger Anne Hidalgo till BFM-TV.