En aktuell rapport från Ellen MacArthur Foundation visar att klädindustrin till och med står för högre utsläpp än flygtrafiken och fartygstrafiken tillsammans – och om utvecklingen inte vänder kommer modeindustin att använda en fjärdedel av världens totala koldioxidbudget år 2050.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Bara de 15 senaste åren har mängden kläder som konsumeras globalt fördubblats, enligt rapporten. Att vi dessutom använder plaggen allt kortare tid gör att klimatpåverkan blir ännu större – idag används ett plagg i snitt 36 procent färre gånger än för 15 år sedan.
Men nu höjs röster för en förändring. Några av de stora företagen inom modeindustrin, som Nike och H&M, har stöttat arbetet med rapporten, och även modedesignern Stella McCartney sluter upp.
– Vi arbetar i en väldigt skadlig bransch, men det måste inte vara så. Även om det inte finns några snabba lösningar så är det här en början, att synliggöra. Nu måste vi börja samarbeta, rannsaka alla nivåer i modeinsdustrin, och skapa något nytt tillsammans, säger hon i en intervju med BBC.
Behöver bli cirkulär
Stella McCartney håller med om rapportens slutsatser – att modebranschen måste bygga på cirkulär ekonomi. Det innebär bland annat att kläder inte ska bli avfall, utan istället för att slängas ska textilierna tillbaka in i produktionssystemet. Idag återvinns bara en procent av all textil som produceras.
– Dagens textilindustri är uppbyggd på en föråldrad linjär modell som är skadlig och innebär ett enormt slöseri. Vi behöver en ny textilekonomi där kläderna används längre, återvinns och återanvänds mycket oftare, säger Ellen MacArthur till The Guardian.
Förutom att få bort textilavfallet är slutsatsen i rapporten att själva produktionen av kläderna behöver blir mer hållbar. Det håller Per Andersson, grundare av Velour by Nostalgi, med om. Tidigare i år blev det svenska klädmärket först i världen med att lansera Svanenmärkta jeans. Målet är att alla Velours produkter ska vara certifierade om två år.
– För oss betyder det att vi får en oberoende part som sätter ramverket kring vilka krav vi ska ställa på våra leverantörer. Det gäller både produktion av tyg, sömnad och förpackning, säger Per Andersson.
Kan vara lönsamt
Förutom att märkningen innebär att Velour får en garanti för hela produktionskedjan, menar Per Andersson att en Svanenmärkning också kan vara ekonomiskt lönsamt.
– Vi ser det som en källa för tillväxt för bolaget. Vi tror att våra kunder bryr sig om miljön och att det skapar ett mervärde för kunden att veta att produkten de köper är okej för konsumenten att använda, okej för miljön och okej för arbetarna som producerar plagget, säger han.
Han tror, precis som Ellen MacArthur, att en cirkulär ekonomi behövs i branschen. Det innebär inte bara att material ska återanvändas, utan också att designen och kvalitén på kläderna ska göra att de används länge. Då blir det också lättare för konsumenten att förändra sitt beteende.
– Mode för mig idag är hållbarhet. Vi konsumenter måste tänka att vi äger våra plagg som vi då vårdar, lagar och återanvänder. Vi måste sluta se oss som regelrätta konsumenter av plagg.