Sharon Cullinane, professor i hållbar logistik vid Göteborgs universitet har studerat den energianvändning och miljö-
påverkan som uppstår när konsumenter returnerar kläder de har köpt på nätet. Studien publicerades 2019.
– Vi valde att titta på modebranschen på grund av den stora mängden returnerade varor. Mellan 18 och 60 procent av det som köps returneras, beroende på segment. Till exempel returnerar unga människor mer kläder än äldre, kvinnor mer än män, och trendplagg returneras mer än basplagg, säger Sharon Cullinane, i en artikel på Göteborgs universitets hemsida.
Skickas till länder i Asien
Att returerna är så många inom klädhandeln har flera orsaker. Fria returer har bidragit till att konsumenterna använder sina hem som provrum. För att hitta rätt storlek eller den perfekta färgen beställer de hem betydligt fler plagg än de tänker behålla, och returnerar allting utom ett eller två plagg. Följden blir kraftigt ökade transporter.
En annan anledning är att människor inte vet inte vad det innebär att returnera något, kostnaderna är dolda, menar Sharon Cullinane.
– Inget företag vill vara det första att förklara de verkliga kostnaderna förknippade med returnerade varor för sina kunder, eftersom de är rädda att tappa marknadsandelar till konkurrenterna, säger Sharon Cullinane.
Många människor föreställer sig nog att returerna sänds till ett lager eller en butik i närheten, men istället fraktas de ofta till Polen eller Estland eller till och med länder i Asien, för att hålla personalkostnader och andra kostnader nere. De returnerade varorna måste kontrolleras, hanteras och återförpackas innan de kan säljas igen.
Dyra returer
Sharon Cullinane ser inte några snabba lösningar på de här problemen. Att e-handlare skulle ta bort de fria returerna är inte särskilt troligt i den hårda konkurrens som råder och det är tveksamt om regleringar skulle fungera, inte minst för att många av köpen görs från länder utanför EU, menar hon.
Returerna kostar e-handlarna tre gånger mer än att leverera produkterna, så handlarna skulle tjäna på att kunderna får en bättre bild av produkternas färg, form och kvalitet innan de köper en vara. Ett sätt att minska returerna är att erbjuda digitala provrum, där man kan se hur produkterna skulle se ut på en modell av en själv. Tydligare bilder och måttbeskrivningar är ett annat.
Både e-handelsföretagen, transportföretagen och kunderna har ansvar för att minska returerna och göra hanteringen mer miljö- och klimatvänlig.
I det längre perspektivet tror Sharon Cullinane att det är oundvikligt att kunderna måste börja betala de verkliga kostnaderna för returnerade varor.
– Vi vill alla köpa saker så billigt som möjligt, det är fullt naturligt. Men i framtiden måste vi vara beredda att betala lite mer för produkterna.