Erik Lundberg, som forskar på hållbarhet och turism på Handelshögskolan i Göteborg, tycker att det är bra att kommunerna i regionen har en strategi för att få fler att semestra närmare hemmet och att staden räknar även de utsläpp göteborgarna står för utanför kommunens gränser.
– Det är ganska unikt att Göteborg har tagit det perspektivet. Det är lite mer korrekt att ta ansvar för hela den konsumtion som skapas av medborgarna, säger han.
Dubbla budskap
Kommunen en besöksplan där det står att ”Göteborgs Stad kan agera på regional och nationell nivå för att förbättra tillgängligheten främst via järnväg, men även via väg, hav och flyg.”, samtidigt som miljöförvaltningen konstaterar att flygfrämjande åtgärder måste avbrytas till fördel för ett främjande av att göteborgarna stannar i närområdet om staden ska komma närmare Parisavtalets utläppsnivåer.
– Det är väldigt konstigt av politikerna att å ena sidan säga att ”vi ska ha ett fossilfritt samhälle” och å andra sidan lobba för fler flyglinjer. Det förstår ju de också, säger Erik Lundberg.
Men kanske spelar det ingen roll vad kommunen eller statliga bolag har för mål om ett stadigt ökande antal flygresenärer från när och fjärran? Kanske är det trots allt konsumenterna som i sina filterbubblor bestämmer hur framtiden ska se ut? Erik Lundberg menar att majoriteten av oss varken tagit ställning för eller mot flyget.
– Det är en ganska liten del av befolkningen som flygvägrar eller ser det som status att just flyga. Men att prata om sin semester, det är i vissa kretsar en konsumtion som är statusladdad. Sen är flyget en del av den praktiken, att man flyger till New York eller Thailand.
Transportstyrelsen släppte nu i april nya siffror från landets flygplatser som visar att antalet passagerare har minskat under årets första kvartal jämfört med samma period förra året. Snittminskningen för mars ligger på 7 procent, lite högre än Landvetters och Arlandas minskningar på 4,5 respektive 3,8 procent, och flera stora flygplatser finns med bland de som tappat.
Kan det vara ett trendbrott?
– Det är spännande. Det har gått uppåt ganska länge, men förra året började det stanna av. Nu är det ändå ganska mycket ner, man får följa det under året. Men om trenden fortsätter får man ändå säga att en faktor som kan ha påverkat är att flygandet har kommit upp på agendan, säger Erik Lundberg och förklarar att tidigare hack i flygtrenden har berott på den ekonomiska utvecklingen.
Man söker omväxling
När vi reser med flyg står resan för mellan 60 och 95 procent av semesterns totala utsläpp. Erik Lundberg förklarar att det finns flera olika anledningar till att vi väljer att flyga till avlägsna destinationer, som Thailand och Kanarieöarna. En av dem är att vi kan.
– Framförallt på chartermarknaden är det stora företag som äger flyget, hotellet och restaurangen du äter i som har man kunnat pressa priset. Det har också blivit lättare att boka saker, du behöver inte lika mycket förkunskap som tidigare, säger han.
Erik Lundberg berättar att tidigare forskning visar att vi reser för att vi vill ha omväxling, fly vardagen, koppla av, stärka relationer och utvecklas.
– Turistindustrin säljer bilden av den perfekta upplevelsen.
Flygets omställning till mer miljövänligt bränsle eller ny klimatvänligare teknik kommer inte att rädda planeten den här sommaren, eller nästa. Om utsläppen från flyg ska minska är enda alternativet fortfarande att helt enkelt flyga mindre en lång tid framöver. Inte heller ett förändrat resebeteende kommer magiskt framträda ur intet. Det handlar snarare om att stegvis förändra våra vanor, förklarar Erik Lundberg.
– Det motiv som skapar mest klimatpåverkan är att stärka relationer. Det är superintressant. Vi ser det även när det gäller utomeuropeiska semestrar, med sambo eller barn. Stärka relationer kanske man inte behöver göra i just Thailand.
Han fortsätter:
– Man kanske inte direkt byter ut Thailand mot exempelvis Lerums vattenpalats, men första steget kan vara att åka till Kanarieöarna istället för Thailand – då har man sparat ett ton. Nästa steg är att man åker tåg till södra Europa.
Bila bättre än flyg
En del familjer väljer att bila i Europa och även det är ett betydligt bättre klimatalternativ än flyget.
– Ja, fyll bilen och åk, säger Erik Lundberg och gör en snabb jämförelse på hemsidan klimatsmartsemester.se.
Det visar sig vara tre gånger bättre att åka bil, till exempelvis spanska Malaga, än flyga.
Vad är dyrt i koldioxid under semestern utöver transporten?
– Boendet är stort. Då är det framförallt uppvärmning eller nedkylning, vad man använder för energi, och sen kanske man har mycket pooler och annat. En sak är vilka aktiviteter man gör. Ligger man exempelvis bara i vattnet eller åker man ribbåt. Sen är det mat, man äter och dricker mer under semestern.