Vd:arna för fossilbolag som BP, Royal Dutch Shell och norska Equinor närvarade vid det årliga mötet för energibranschens klimatinitiativ Oil and gas climate initiative (OGCI) i New York, vilket samlade branschledare som påstår sig vara fast beslutna att vidta ”praktiska” åtgärder mot klimatförändringar. På lunchens agenda stod att ”utforska möjligheter för långsiktigt engagemang” tillsammans med unga människor som branschen kan lita på.
Student energy, en icke-statlig organisation med säte i Alberta, i närheten av Kanadas oljesandsområden, hjälpte till att organisera eventet, vid vilket studenterna gavs tid att grilla vd:arna om deras passivitet kring klimatförändringar.
Det rådde en spänd stämning i lokalen. Student Energys vd, 30-åriga Meredith Adler, sa till nättidningen The Intercept:
– Hela diskussionen inleddes med att en av våra deltagare pratade om varför ungdomar inte litar på olje- och gasföretag.
Mot slutet av mötet twittrade dock Adler att hon var ”väldigt imponerad” av OGCI.
”Jag känner inte att de hade alla svar eller tillräckligt starka svar, men de lyssnar verkligen”, skrev hon.
Studenterna må ha ställt tuffa frågor, men eventet var fantastisk pr för fossilindustrin. Den tid är förbi då vd:ar öppet ifrågasatte klimatförändringarnas existens. Idag låtsas branschens ledare att de tar klimatkrisen på allvar, samtidigt som de försöker driva igenom förslag på klimatåtgärder som skulle tillåta företagen att fortsätta utvinna koldioxidemitterande produkter långt in i framtiden.
Att underkasta sig en skara skeptiska studenter gav olje- och gasbolagens chefer möjlighet att boosta sin trovärdighet i en tid när många unga aktivister enbart kommunicerar med dem via sina plakat.
Allt mer med starkare rörelse
Unga aktivister säger att de ser allt mer av denna ”youthwashing” (på svenska: ungdomstvättning eller ungdomsmålning) i takt med att den globala unga klimatrörelsen växer sig allt starkare, bland annat vid FN:s årliga klimatkonferens, känd som Cop25, som nyligen avslutades i Madrid. När ”ungdom” blivit synonymt med klimataktivism, använder bolag och politiker allt oftare unga människor för att få det att se ut som att de tar klimatfrågan på allvar.
– Användandet av unga i kampanjerna blir allt mer uppenbart, säger 24-åriga Eilidh Robb, medlem i den brittiska klimatorganisationen för unga, UK youth climate coalition, som varit med och krävt att FN ska anta en policy för intressekonflikter, vilken skulle förhindra fossilbranschens representanter från att utöva något inflytande vid Cop.
– Det finns en verklig fara i att ungdomar används symboliskt för att främja allmänhetens bild, säger hon.
OGCI:s möte var ett särskilt tydligt exempel på youthwashing. OGCI har bidragit med finansiering till Student energy och OGCI:s riskchef Rhea Hamilton sitter i gruppens styrelse. Bland de ”partners” som står listade i Student energys årsberättelse för 2018, finns Royal Dutch Shell och Suncor, en av Kanadas största oljesandsproducenter. Fossilföretag finansierar konsekvent organisationens årliga konferens.
Även om Student energys ledare ofta upprepar de argument som framförs av aktivister som Thunberg, består gruppen – ett nätverk av, hävdar de, 40 000 unga – till stor del av personer som vill arbeta inom energibranschen.
Student energy är en av de ungdomsgrupper som beviljades observatörsstatus vid Cop25, vilket innebär att dess medlemmar fick tillgång till förhandlingarna, fick tala med förhandlande parter och delta vid evenemang. Dess närvaro vid FN:s internationella klimatsamtal förväntas bara växa. Student energys årsberättelse för 2018 anger att gruppens aktiva lokalavdelningar har ökat med 73 procent.
Olje- och gasjätten BP har lovat att nästa år skicka 50 delegater från Student energy till Cop26. Med den finansieringen skulle de kunna skicka en delegation som är dubbelt så stor som den de vanligtvis skickar, enligt en pressrelease från BP. BP ser uppenbarligen Student energys närvaro vid denna konferens, som tjänar som slagfält för idéer om hur man ska bemöta klimatkrisen, som fördelaktig för bolaget.
Håller takten
Men Student energys finansiärer, några av de bolag som bär störst ansvar för klimatkrisen, visar inga tecken på att slå av på takten. Suncors produktionsportfölj, vilken främst består av utvinning av oljesand, är den mest koldioxidintensiva av världens 100 största fossilbolag, och företaget har kämpat hårt för nya pipelines som skulle möjliggöra för det att fortsätta öka sin produktion. Shell, världens elfte största utsläppare av växthusgaser bland olje- och gasbolagen, planerar att öka sina utsläpp av fossila bränslen med 38 procent till 2030. BP, världens 14:e största utsläppare, kommer att öka sin produktion med 20 procent.
Bolagens prognoser trotsar de gränser som forskare säger att vi måste hålla oss inom för att klara FN:s mål att minska utsläppen av växthusgaser med 45 procent till 2030. Syftet med Cop är att föra oss närmare det målet.
Adler säger att Student energy deltog i OGCI:s event i syfte att utmana olje- och gasindustrin ansikte mot ansikte. Hon säger att organisationen följer strikta principer för partnerskap, vilka förhindrar finansiärer att utöva inflytande över gruppens verksamhet. En stor andel av organisationens medlemmar vill arbeta inom den förnybara energibranschen, inte för ett fossilbränsleföretag, tillägger hon, och i år ska de diversifiera sina finansieringskällor markant.
Vad gäller BP:s finansiering till Cop26, säger Adler att Student energy ännu inte officiellt har tackat ja till pengarna.
– Vi undersöker hur det ser ut och vilka konsekvenserna av det skulle bli och om de är rätt partner.
För Taylor Billings, en talesperson för den icke-statliga organisationen Corporate accountability, kommer det inte som någon överraskning att branschen försöker hitta en ungdomsorganisation att samarbeta med.
– Om det var zebror som gick i täten, skulle fossilbolagen och regeringarna i det globala norr klättra över stängslen till djurparken, säger hon
FN har inte gjort mycket för att avlägsna möjligheterna till youthwashing vid sina konferenser. Sedan 2015 har det internationella styrande organet anordnat en årlig tävling, Global youth video competition, där deltagarna skickar in kortfilmer som lyfter fram klimatåtgärder. Priset förra året: en helt finansierad resa till Cop25.
Inte bara FN
Men vid sidan av de FN-organ som sponsrar projektet, finns BNP Paribas-stiftelsen, som finansieras av en bank som investerade över 500 miljarder kronor i fossila bränslen mellan 2016 och 2018. I respons till det skickade 29 klimatorganisationer som arbetar med unga, ett brev till FN:s arrangörer för projektet.
”Att bolag på det här viset kapar ett initiativ för ungas egenmakt är inte bara en besvikelse, det är rent av kriminellt”, stod det i brevet, där det även påpekades att BNP Paribas är Europas femte största finansiär av fossila bränslen. Organisationerna uppmanade FN att ”omedelbart avsluta sitt partnerskap med BNP Paribas för att säkerställa att ungas engagemang förblir fritt från inflytande från stora miljöförstörare och deras finansiärer”.
Författarna uppmanade:
”Gör er inte skyldiga till fördärvandet av vårt mod och handlande.”
FN avfärdade brevet.
”Vi delar era synpunkter gällande behovet att avkarbonisera världen och i denna avsikt även avkarbonisera finansiella institutioners investeringsportföljer så snart som möjligt”, svarade Niclas Svenningsen, chef för FN:s Global climate action.
Han tillade dock:
”Vi tror att det också är viktigt att öppna dialogen och titta på hur intressenter från olika sektorer förändrar sina affärsmodeller.”
Typiskt svar
För många är svaret typiskt. När det kommer till youthwashing så är ”FN det främsta exemplet och de mest notoriska”, enligt Jonathan Palash-Mizner, den 17-årige medsamordnaren för amerikanska Extinction rebellion youth, vilka deltog vid COP25. Han säger att ungdomarnas utrymme vid FN ofta känns som ett ”barnbord”, där deltagarna har liten beslutsfattande makt.
Samtidigt ”åberopar alla förhandlare vid alla förhandlingar Greta Thunberg”, enligt Sarah Dobson, en 23-årig medlem i UK youth climate coalition.
– Det är pinsamt, för de kommer inte att leva upp till den visionen.
Dobson har varit involverad i en långvarig ungdomssatsning för att avlägsna intressekonflikter från Cop. FN:s officiella ungdomsgren, Youngo, förbjuder sina lokalavdelningar att ingå partnerskap med företag ”som står i konflikt med ungas intressen”. Gruppen har i åratal stridit för en policy som skulle hålla alla som har arbetat för ett fossilbolag utanför framtida klimatkonferenser och kräva öppenhet kring möten mellan fossilbranschen och förhandlande nationer eller FN-tjänstepersoner.
De hänvisar till Världshälsoorganisationens ramverkskonvention om tobakskontroll, vilken fastslår att parter ”måste vara vaksamma på varje åtgärd från tobaksindustrins sida för att undergräva eller förvanska insatser för tobakskontroll” och måste skydda avtalet från ”kommersiella och andra intressen inom tobaksindustrin”.
Youngs yrkade återigen på en policy för intressekonflikter vid en FN-samling i juni där logistiken kring COP diskuterades – men då USA, EU och andra delegater från det globala norr avfärdade idén, förlorade de.
Så när Cop gick av stapeln i Madrid i december, gled representanter från fossilbränsleindustrin omkring i korridorerna, jämte de förhandlare som skulle utforma det viktigaste internationella klimatavtalet. Ledare för BP, Shell, Total och Suncor fick alla ackreditering för att närvara vid konferensen via den branschledda organisationen för utsläppshandel, International emissions trading Aasociation, som har observatörsstatus. Andra delegationer bjöd in representanter från Chevron, Petrobras och andra fossilbolag. Bland sponsorerna bakom Cop25 fanns dessutom elbolaget Endesa, Spaniens största utsläppare av koldioxid.
Fossilbränsleindustrin har försökt hindra ett starkt klimatavtal sedan FN började förhandla i frågan på 1990-talet. Förra året fokuserade branschens handelsförbund främst på en sektion av avtalet som är känd som Artikel 6, vilken innehåller regler för utsläppshandelssystem. Generellt så har internationella system för utsläppshandel, där de implementerats, misslyckats med att betydligt minska utsläppen. Istället för att helt enkelt framtvinga minskningar genom regleringar, tillåter marknaderna företag att investera i klimatkompenserande projekt som i många fall har visat sig ha liten reell påverkan på klimatet.
Marknadernas utformning kommer att ha stor påverkan på hur mycket den fossila bränsleindustrin blir tvungen att betala. Vid Cop finns, enligt Dobson, ”bolagen bokstavligen överallt”.
Youthwashingen har spridit sig utanför FN:s klimatmöten.
Robb, på UK youth climate coalition, nämnde den kanadensiske premiärministern Justin Trudeaus möte med Thunberg i september. Efteråt deltog han i en marsch med ungdomsrörelsen Fridays for future, där han häcklades av kanadensare som kallade honom för klimatbrottsling. Trudeau har idogt försökt att framstå som om han menar allvar med klimatet, men härom året köpte hans regering Kinder Morgans föreslagna pipeline Trans Mountain, ett omtvistat och koldioxidintensivt projekt som är nyckeln till att hålla Kanadas oljesandindustri lönsam.
BP-sponsrad konferens
Självklart så förekommer fossilindustrin i de mest oroande exemplen på youthwashing. Förra året sponsrade BP den årliga konferensen One young world (på svenska: En ung värld), vilken ibland hänvisas till som det ”unga Davos”, och bekostade deltagandet för 30 studenter med fokus på koldioxidsnål energi. Vid eventet i oktober klev BP:s vd och chefsekonom upp på scenen.
– Men vänta nu – jag är chefsekonom på BP, ett av världens största olje- och gasbolag. Vad gör BP här? Är inte vi en del av problemet? Nej, jag tror verkligen inte att vi är det, sa ekonomen Spencer Dale till publiken.
– Företag som BP kan vara, och måste verkligen vara, en del av lösningen.
Shell har lanserat kampanjen #MaketheFuture, som antyder att de bygger en bättre framtid, snarare än förstör den. Kampanjen framhåller Shell som drivande inom teknologi med låga koldioxidutsläpp och den innehåller bilder av unga människor såväl som inlägg på sociala medier om företagets finansiering av ingenjörs- och naturvetenskapsutbildningar för unga.
Till och med extremhögerns lobbygrupp CO2 coalition, som finansieras av Koch-brödernas fossilpengar och leds av tidigare rådgivare till Donald Trump som hävdar att koldioxidutsläpp är bra för jorden, försöker rekrytera unga människor. Efter att ha kämpat med att vinna stöd bland unga republikanska medarbetare, ryktas gruppen ha närmat sig studenter på olika universitetscampus i ett försök att ”nå dem lite tidigare”.
– De har i stort sett hur mycket pengar som helst att lägga på att försöka påverka den väljargrupp som är den största motståndaren till deras agenda, säger 26-årige Julian Brave NoiseCat, vice ordförande för den progressiva tankesmedjan Data for progress.
Oljesandsjätten Suncor var också ”grundande partner” vid Student energys första energikonferens för urfolksstudenter, vilken hölls i januari förra året – ett tillfälle för företaget att på en och samma gång nå två demografiska grupper som kopplas till motstånd mot fossila bränslen. Bland konferensens andra finansiärer fanns Enbridge, TC Energy och LNG Canada, vilka alla skulle tjäna på de oljesandspipelines som har stoppats av urfolksledda koalitioner.
”Få var intresserade av unga”
Student energys vd säger att det, fram till nyligen, främst varit fossilindustrin som visat intresse för att finansiera gruppens verksamhet.
– I själva verket så var väldigt få typer av organisationer intresserade av ungdomar fram till för ungefär ett år sedan, säger hon.
När Cop25 avslutades, utan att de viktigaste frågorna lösts, utnämndes Thunberg till Årets person av Time Magazine. I ett tal vid FN samma dag, nämnde hon hur bolag och politiker har tagit över hennes ord.
– De där fraserna är det enda folk fokuserar på. De minns inte alla fakta, själva anledningen till att jag faktiskt säger de där sakerna, sa hon.
– Jag tror fortfarande inte att passivitet är den största faran – den verkliga faran är när politiker och vd:ar får det att se ut som att de gör något när, i själva verket, nästan ingenting blir gjort, förutom skicklig bokföring och kreativ marknadsföring.
Det som står på spel, säger Dobson, är urvattnandet av en kraftfull ungdomsrörelse.
– Att bolagen tar våra bilder, tar vår rörelses symboler och använder dem för att bekräfta sin egen verksamhet är totalt respektlöst mot våra ansträngningar att bygga den här gräsrotsrörelsen, säger hon.
– Det ger intrycket att ungdomarna har sålt ut sina värderingar för att stödja de här hemska företagens verksamhet.
Artikeln är tidigare publicerad i The Intercept.
Översättning: Jenny Cleveson