Enligt EU-kommissionen står utsläppen från luftfarten för närvarande cirka 3 procent av de totala utsläppen av växthusgaser inom EU. Och de ökar snabbt, med 87 procent sedan 1990, eftersom flygresor blir billigare utan att miljökostnaderna tas upp. Med elektrisk luftfart kan dessa stigande utsläpp minskas och möjliggör därför EU-målet om att minska utsläppen av växthusgaser till 40 procent under 1990 års nivåer före 2030 och 80 procent av 1990 års utsläpp år 2050.
Elflygets vagga
Eldrivna flygplan är äldre än vad man kan tro. Redan den 8 oktober 1883 flög den franske kemisten Gaston Tissandier det första eldrivna flygplanet. Flygturen var däremot inte längre än några få minuter lång. Och det skulle dröja närmare 90 år innan nästa lyckade försök dokumenterades – denna gång av flygplanstillverkaren Heino Brditschka hösten 1973.
I dag, 46 år senare, är intresset och utvecklingen för eldrivna flyg större än någonsin.
Stockholm-Visby
Väntas bli en av de första svenska kommersiella rutterna.
Satsningen Elise – Elektrisk Lufttransport i Sverige – tog klivet in på banan så sent som förra våren, med forskare som nu arbetar tillsammans med myndigheter och företag inom flygområdet. Svensk flygindustri planerar att ta fram eldrivna plan med plats för åtta passagerare för regionalflygningar upp till 40 mil. Först ett hel-elektriskt testplan om två år och 2026 ska det första certifierade svensktillverkade planet gå i inrikestrafik, av säkerhetsskäl först en hybridvariant.
Internationell satsning
Länder som Norge, Tyskland, USA, Kina och Sverige har flera stora flygtillverkare inblandade i projekt som syftar till att ta fram miljövänliga passagerarplan. Siemens samarbetar med Airbus och Rolls Royce i ett av projekten. Målet är där att ta fram ett elflygplan som ska kunna ta 100 passagerare 100 mil, vilket skulle räcka för många regionala flygningar inom Europa.
100%
I Norge är planen att elektrifiera all inrikesflygning till 2040. Möjligt eller önsketänk? Olav Mosvold Larsen, klimatansvarig på det norska statliga flygbolaget Avinor, menar att med Airbus, Boeing och Nasas forskning i ryggen är visionen fullt genomförbar.
1/3
Ungefär så mycket av svenska inrikesresor räknar forskare vid Chalmers i Göteborg att elflygen ska kunna täcka upp.