Det är på kvällen den 3 december 2019. Platsen: Madrid, i lobbyn på hotell Marriott. Grått marmorgolv, dyra möbler, höga pelare. Några kilometer bort förhandlar statsöverhuvuden och regeringar vid FN:s klimatkonferens om hur den globala temperaturökningen ska kunna tyglas.
Vi håller på att kartlägga ett internationellt nätverk av klimatförnekare, vilket sträcker sig från konservativa amerikanska miljardärer till tyska AfD. Vi vill förstå deras kopplingar och strategier. Vi har försökt få fram informationen genom de vanliga kanalerna, men det gick inte. Det fanns bara ett sätt att nå den inre kretsen: vi var tvungna att gå undercover. Det är därför vi sitter vid det här bordet – och det är därför vi är nervösa.
Vi kontrollerar hela tiden våra dolda kameror, en av dem i Katarinas penna, som hon har fäst på sin konferenskavaj. Vi försöker hålla kamerorna stadiga, samtidigt som vi uppträder naturligt och småpratar.
Personerna runt bordet anser att förhandlingarna vid klimatkonferensen är nonsens. De har kommit till Madrid för att, i skuggan av konferensen, träffa en internationell lobby av klimatförnekare.
Deras mål: att sprida tvivel kring mänsklighetens ansvar för den rådande globala uppvärmningen. Deras motståndare är alla som erkänner detta ansvar: politiker, aktivister, journalister och klimatforskare.
Under cover med nyckelspelarna
Det är inte Correctiv-reportrarna Jean och Katarina som sitter vid bordet. Får vi i stället lov att presentera Mathias och Karina, två PR-konsulter som arbetar för en strategisk kommunikationsbyrå i Berlin. Vi låtsas undersöka möjligheten att donera pengar, på uppdrag av våra klienter inom bilindustrin och energisektorn, som anonymt vill stödja klimatförnekarnas arbete. Mycket pengar.
Den nya högern, i synnerhet det tyska högerextrema partiet AfD, satte förra året kampen mot klimatskyddet högt på sin agenda. De fortsätter att kämpa mot unga aktivister som Greta Thunberg och presenterar sig själva som dieselbilens beskyddare. Förre AfD-ledaren Alexander Gauland kungjorde nyligen att klimatförändringarna var en ny nyckelfråga för hans parti: ”Kritik mot den så kallade klimatskyddspolitiken är den tredje stora frågan för AfD, efter euron och invandringen.” Det är ett polariserande ämne.
AfD förlitar sig på ett internationellt nätverk av klimatförnekare. Här, i hotellobbyn, har flera av nyckelspelarna samlats. En av dem är EIKE, en dunkel tysk organisation som förser politiker med argument mot arbetet mot klimatförändringar. Vi vill lära oss så mycket som möjligt om dem, men vi får inte vara för påstridiga. Vi måste spela våra roller, diskret och orubbligt. Vi får inte bli avslöjade.
Vid ett tillfälle reser sig Mathias för att prata med James Taylor, chefsstrateg och klimatpolitisk chef vid Heartlandinstitutet, en libertariansk tankesmedja med säte i USA. Vi misstänker att många av de spår vi följt kommer att sammanstråla hos James Taylor. Om vi vill få reda på hur det här nätverket sprider tvivel kring människoorsakade klimatförändringar, måste vi prata med honom.
Mathias frågar artigt om han har tid för en fråga.
James Taylor förstår. Det är dags att prata affärer.
De reser sig upp och beger sig mot ett sittområde några meter bort. Det är inte helt avskilt, men tillräckligt för att ingen ska kunna tjuvlyssna. Medan de går börjar Mathias förklara:
– Jag har en klient.
Under den kommande halvtimmen berättar James Taylor hur hans desinformationsarbete fungerar inifrån. Han tror att Mathias, PR-agenten som sitter mittemot honom, vill hjälpa sina klienter att kanalisera pengar till det intrikata nätverket av klimatförnekare.
James Taylor förklarar att han kan öka medvetenheten kring ämnen i utbyte mot pengar, att man kan göra avdragsgilla donationer anonymt genom en amerikansk stiftelse och att institutets publikationer försöker efterlikna tonen i The New York Times, så att obskyra idéer ska tas på större allvar. Han redogör för hur han tänker göra en ung youtuber från Tyskland till klimatförnekelsens stjärna och hur han arbetar nära sina tyska partners, vars idéer konsekvent citeras av AfD i det tyska parlamentet Bundestag.
Några veckor senare kommer James Taylor att skicka ett skriftligt anbud. Det liknar ett strategidokument för en PR-kampanj i Tyskland. En kampanj som allmänheten inte kommer att se för vad den verkligen är, vilket gör den än mer effektiv.
Målet: Inga fler inskränkande klimatlagar. Diesel i stället för elbilar, energi från kol i stället för vindkraftverk, industritillväxt i stället för miljöskydd.
Dokumentet, ett resultat av vår granskning tillsammans med ZDF Frontal21, ger exklusiv inblick i klimatförnekarnas miljonindustri. Det visar hur desinformation sprids professionellt i samhället med hjälp av påstådda experter, korrupta forskare, avsiktlig vinkling och Youtube.
Ett krig mot vetenskapen
Det råder global konsensus bland klimatforskare att klimatförändringarna till stor del är orsakade av människor. Hundratals klimatforskare utvärderar regelbundet den vetenskapliga kunskapens aktuella tillstånd i FN:s klimatpanel IPCC. Deras prognoser är konservativa, men trots det dramatiska.
Klimatförnekarna motsätter sig IPCC:s slutsatser – tydligen baserat på samma metoder. De kallar sig själva för ”klimatskeptiker” eller ”klimatrealister” och bedriver vetenskapliga studier med syfte att ifrågasätta människoorsakade klimatförändringar. De skriver i tidningar och tidskrifter, arrangerar konferenser och ägnar tid åt lobbyverksamhet. De för ett informationskrig för att sprida tvivel kring människoorsakade klimatförändringar.
Om det vore upp till dem så skulle deras självutnämnda ”vetenskap” konfrontera vetenskapen. Då skulle frågan huruvida människoorsakade klimatförändringar faktiskt existerar vara en fråga om åsikt – med goda argument på båda sidor.
Det är dock knappt några klimatforskare eller vetenskapspersoner som håller med dem. Fakta talar sitt tydliga språk.
– Den kommunikation som bedrivs av Heartlandinstitutet har ingenting med vetenskap att göra. Deras påståenden är helt klart politiskt motiverade, säger Kathleen Mar, forskare vid Institutet för avancerade hållbarhetsstudier i Potsdam, i Tyskland.
Över hela USA finns traditionellt en tro att konkurrens och fortsatt tillväxt är bra för ekonomin. Det är ett tänkesätt som är i grunden sammanflätat med förkastandet av statens ingripande i sådana ekonomiska frågor. Libertarianska tankesmedjor som Heartlandinstitutet – finansierade av stiftelser drivna av välbärgade entreprenörer som Mercerfamiljen och, fram till för några år sedan, Kochbröderna – är förankrade i denna tradition. I Tyskland är denna åsiktsströmning relativt liten. Men den blir allt mer högljudd när det kommer till frågan om människoorsakade klimatförändringar.
AfD utnyttjar frustrationen över klimatpolitiken för att nå momentum. Den är ett bra ämne för populistisk politik, med tanke på att den politik som är avsedd att stoppa klimatförändringarna ofta inbegriper inskränkningar som hotar individens bekvämlighet: mindre bilkörning, mindre sopproduktion, mindre köttkonsumtion, mindre resande. AfD använder i allt större utsträckning argument från klimatförnekarna i EIKE genom att bjuda in representanter till tekniska konferenser och kommittéer i Bundestag. Men spinndoktorerna befinner sig någon annanstans.
Inget annat val än att arbeta undercover
Vi ville förstå klimatförnekarnätverkets omfattning, exakt hur det finansieras och hur dess medlemmar tänker och verkar. Så vi inledde vår granskning med att titta närmare på klimatförnekare i Tyskland. Vi tog beslutet att arbeta undercover, för vi ansåg att det var det enda sättet att få autentisk inblick. Correctiv är välkänt inom EIKE då deras publikationer regelbundet inte klarar våra faktakontroller – och de publicerar ofta ursinniga motartiklar. 2018 hindrades en av Correctivs journalister från att delta vid en av EIKE:s konferenser när hon ansökte om pressackreditering. Samma år utdelade EIKE:s ordförande våldsamma hot mot en reporter från tv-bolaget ARD:s program Monitor. Vi fattade vårt beslut efter noggrant övervägande. I slutändan stod det klart för oss att vi inte skulle komma särskilt långt om vi gick den vanliga vägen.
Så vi utarbetade våra undercoveridentiteter: Karina och Mathias, två PR-agenter som, på uppdrag av en klient inom bilindustrin, ville ta reda på hur man skickar pengar till klimatförnekare i Tyskland – diskret, utan att dra till sig uppmärksamhet.
Vi skapade en fiktiv byrå vid namn ”Faidros”, tryckte upp visitkort för att underbygga våra falska identiteter, fick nya mobiltelefoner med nya nummer och byggde en hemsida. Vi låtsades vara erfarna konsulter som ökar allmänhetens medvetenhet om klimatskeptiska argument på uppdrag av industriella klienter.
Vår undercoverresa började i München. För att kunna delta vid en EIKE-konferens som privatpersoner betalade vi 220 euro vardera till organisationen. Vi använde PayPal, då de låter en ändra sitt namn utan att man genast avslöjas av sökningar online. Sedan fick vi ett mejl som bekräftade att pengarna kommit in och att vi snart skulle meddelas var mötet skulle äga rum. Ett krångligt sätt att arrangera en konferens.
En inbjudan till Madrid
München, i slutet av november. Borden står uppställda i långa rader. Längst fram finns en pulpet och en stor skärm. Omkring 250 personer går genom entréhallen på den nu stängda München Riem-flygplatsen, den så kallade vapenhallen. Merparten är äldre män, några med doktorsgrader eller professurer, många av dem redan pensionerade. Vi står bland dem, utrustade med visitkort, klädda i konferenskläder och dolda kameror. Vi är betydligt yngre än den genomsnittlige deltagaren. Karina är en kvinna under 30. Vi sticker ut.
EIKE:s årliga konferens var nära att ställas in. Efter protester avbröts kontraktet mellan det ursprungliga hotellet och EIKE. Men strax innan den planerade starten fick vi ett mejl som meddelade var den i stället skulle hållas.
EIKE står för Europeiska institutet för klimat och energi. Många grenar av självutnämnda ”klimatrealister” förenas i denna tyska organisation, som på sin hemsida påstår att människoorsakade klimatförändringar är en ”bluff som inverkar på allmänheten”.
Likt Heartland så påstår sig denna icke-statliga organisation vara en vetenskaplig tankesmedja och marknadsför sina onlinestudier som ”expertgranskade”.
– De tar vetenskapliga begrepp och missbrukar dem i politiskt syfte. De är inte det minsta intresserade av vetenskapligt arbete, säger hållbarhetsforskaren Kathleen Mar om de självutnämnda klimatexperterna.
– Jag skulle genast fråga mig vilka dessa vetenskapspersoner är, vilka kvalifikationer de har.
Libertarianer och ultrareligiösa
Holger Thuss, EIKE:s ordförande som förra året hotade Monitors reporter, sparkar igång konferensen i München. Han sätter ramarna för konferensen genom att säga att klimatprotesterna har antagit ”terroristproportioner”.
Därefter ser vi James Taylor, Heartlandinstitutets chefsstrateg, för första gången. Han kliver gladlynt upp på scenen för att hålla en föreläsning. Han ser ut som en bolagschef: lite satt, svart bakåtkammat hår, struken skjorta, ett leende på läpparna. En smart man med en kraftig amerikansk accent, en engagerande talare. Från scenen gratulerar han alla för att de tagit sig till konferensen och säger att det ursprungliga hotellets avbokning är en inskränkning av yttrandefriheten.
James Taylor är en framgångsrik lobbyist och spinndoktor, som själv säger att han är libertarian snarare än konservativ. Han ser fientlighet som beröm för sitt arbete. Taylor förekommer också frekvent i amerikansk tv och under en tid skrev han krönikor i tidskriften Forbes.
Under de kommande två dagarna presenterar gruppen, som nästan uteslutande består av vita män, vetenskapsliknande grafer, diagram och tabeller. Det finns de som anser sig stå på vetenskapens sida, som presenterar sina metoder, förklarar, argumenterar och utvärderar en rad experiment.
Sedan finns konspirationsteoretikerna, esoterikerna och de ultrareligiösa. En man som sitter bredvid oss i publiken säger att det är gudsförakt att bedöma huruvida något som gud har skapat är bra eller dåligt. Han talade om koldioxid.
De nära kopplingarna till AfD
EIKE grundades 2007 och har nära kopplingar till AfD. Michael Limburg, organisationens vicepresident, är anställd av AfD-medlemmen och Bundestag-ledamoten Karsten Hilses kansli. Han bekräftade detta för Correctiv. Limburg är själv medlem i AfD och deltog i utarbetandet av AfD:s partiprogram om klimatpolitik, och 2017 ställde han upp i valet till Bundestag för delstaten Brandenburg.
Poliskonstapeln Karsten Hilse sitter i Bundestags miljökommitté för AfD. Han höll ett tal i Bundestag i mars 2018, där han, utskrattad av medlemmar i andra regeringspartier, förklarade krig mot den ”falska doktrinen om människoorsakade klimatförändringar”. Året efter delade han ut flygblad som innehöll en frågesport till demonstranter från Fridays for Future, vilka han hade för avsikt att skämma ut.
Hans-Joachim Lüdecke, EIKE:s pressekreterare, skrev ett expertutlåtande till miljökommittén efter förfrågan från AfD. I dag skriver medlemmar ur EIKE:s krets för en ny våg av högerpublikationer, såsom Freie welt (Fri värld). Bloggen drivs av högerorganisationen Zivile koalition (Civil koalition), som leds av AfD:s ställföreträdande federala talesperson, Beatrix von Storch.
Vi frågade medlemmar i EIKE hur organisationens förhållande till Heartlandinstitutet ser ut. Michael Limburg, EIKE:s vicepresident, svarade skriftligen: ”Vi har ett gott förhållande som bygger på liknande intressen.”
Efter konferensen bjöd vi Heartlandlobbyisten James Taylor på middag. Vi pratade om hans institut, som har sitt säte i Chicago och bara har 40 anställda.
Medan vi småpratar förklarar Taylor att han vet hur man övertygar folk.
– Jag tror att jag lägger fram faktisk logik, men folk motiveras inte av faktisk logik. Så man måste argumentera med känslor.
Det hela flyter på bra och vi berättar varför vi vill träffa honom, utan att avslöja för mycket. Vi lyckas också bra: i slutet av kvällen får vi en inbjudan. Tio dagar senare ska klimatförnekarna träffas igen, på åskådarplats vid klimatkonferensen i Madrid. Arrangör för motkonferensen är Heartlandinstitutet.
– Vår tillställning kommer att äga rum den 3 december. Vi har åtta eller nio talare och ett femtimmarsprogram, berättar Taylor.
Nästa anhalt för de här konsulterna från ”Faidros”: Madrid.
Förnekelselobbyisterna samlas
”Climate Reality Forum” (Klimatverklighetsforum) äger rum på första våningen på hotell Marriott i Madrid, ett litet rum med nedsänkt tak. Det är omkring 20 personer där, varav hälften kommer att hålla föreläsningar under dagen. På borden står vatten i tetrapack med miljömärkning.
Konferensen är betydligt mindre än den i München. Den är kortare, utan journalister, och det är Heartlandinstitutet själva som filmar och sänder på nätet, med två stora kameror. FN:s klimatkonferens skulle ursprungligen ha hållits i Chile, men den chilenske presidenten ställde in den månaden innan, efter protesterna mot sociala orättvisor som ägde rum i huvudstaden Santiago de Chile. Klimatförnekarna blev också tvungna att planera om, boka om flygresor och snabbt arrangera en ny konferens.
Vi mötte några nya bekantskaper från München och hälsade vänskapligt på varandra.
– Trevligt att träffas igen, säger en av få kvinnor i rummet.
Hon är influencer på Youtube, 19 år gammal och blond. Senare ska vi få veta att hon är tänkt att bli rörelsens stjärna.
En av talarna är William Happer, professor emeritus i fysik och tidigare säkerhetsrådgivare åt Donald Trump. 2015 bad ett team från Greenpeace, under täckmantel som ett olje- och gasbolag, Happer att skriva en vetenskaplig artikel där han bevisade fördelarna med höga koldioxidutsläpp för växter. William Happer, då professor vid Princetonuniversitetet antog uppdraget – mot ett arvode på 250 dollar i timmen.
– Jag vet inte hur mycket högre de ska skrika, säger en märkbart åldrad Happer i Madrid.
– Först global uppvärmning, sedan klimatförändringar och nu klimatkris och klimatnödläge – vad kommer härnäst?
Tyska klimatförnekare är också närvarande. Wolfgang Müller, EIKE:s generalsekreterare, hyllade Heartlandinstitutet innan sin föreläsning: ”Heartland är en förebild i kampen mot detta klimatvansinne.”
Christopher Monckton, en engelsk lord bosatt i de skotska högländerna, talar därefter. Monckton var rådgivare åt den nyliberala premiärministern Margaret Thatcher under 1980-talet och är detsamma i dag åt det brittiska högerpopulistiska partiet UKIP. Bland hans förslag finns krav på karantän för hiv-positiva. Monckton är en bländande person, alltid artig och vältalig, som även råkar representera några av de grövsta övertygelserna. På scenen låtsas han hålla ett tal till landsrepresentanterna vid FN:s klimatkonferens. Delegaterna, säger han, gynnar en dödskult genom sin okunnighet.
– Allt som den här konferensen i Madrid grundar sig på är fundamentalt fel, säger han.
Några timmar senare, när konferensen är över, sitter Lord Monckton nöjd vid flygeln i hotellobbyn och spelar några låtar. De andra talarna sitter några meter bort och beställer drinkar och tilltugg till sitt bord.
Vi sitter däremellan, ställer frågor, skrattar, svarar utan att bli för personliga. I smyg kontrollerar vi de dolda kameror vi bär med oss.
Youtubern pratar om sina ekonomistudier i Münster. Hon slutade för att utbildningen var för socialistisk för henne. Hon säger också att hon snart ska börja jobba för Heartlandinstitutet.
Youtubern svarade inte på vår förfrågan att kommentera, efter samtalet.
Senare vid baren träffar Karina Debbie, som presenterar sig som boskapsuppfödare från Staterna. Efter en stund tar Debbie fram en penna ur fickan och pekar på den dolda kameran i änden. Hon säger att hon tänker smygfilma personer vid den officiella FN-klimatkonferensen.
– Du kan inte ana vad folk berättar om de inte vet vem du är.
Pennan är av samma modell, till och med samma färg, som den penna som är instucken i Karinas kavajficka.
Sanningens ögonblick
Till slut ber Mathias James Taylor om ett enskilt möte. Det är detta ögonblick vi arbetat för under de senaste veckorna. James Taylor sitter avslappnad i fåtöljen, den vita skjortan är uppknäppt i halsen och han har ett glas rödvin i handen.Affärsprat.
Från början styr Mathias konversationen mot möjligheten att anonymt donera till grupper som förnekar klimatförändringarna. Hans klient, säger han, är intresserad av en långsiktig investering, men kräver att han inte under några omständigheter ska kunna kopplas till transaktionerna.
Om bidragsgivaren inte vill namnges så finns det vissa grupper i USA, säger James Taylor. ”En av dem är Donors Trust.” Man säger bara till dem vilken grupp pengarna ska gå till, sedan kanaliserar Donors Trust pengarna vidare.
Donors Trusts verksamhet är inte olaglig, men de kringgår de annars ganska omfattande öppenhetsreglerna i USA. Både Donors Trust och Donors Capital Trust är skattebefriade stiftelser som omfördelar bolagsdonationer till konservativa och marknadsliberala tankesmedjor. Amerikansk skattelagstiftning kräver att de avslöjar till vem finansieringen ges. De behöver dock inte avslöja bidragsgivarens namn. I praktiken innebär det att olje- och kolbolag kan stödja antiklimatkampanjer via Donors Trust eller Donors Capital, utan att behöva avslöja sitt ekonomiska stöd.
Tidigare fanns storspelarna inom den fossila industrin, såsom Exxon Mobil och Kochbröderna, bland Heartlands största bidragsgivare, men för några år sedan drog de tillbaka allt offentligt stöd. Vi kontrollerade detta genom att titta på deras självdeklarationer, vilka i hög grad är offentliga handlingar i USA.
I dag är Donors Trust en av organisationens största bidragsgivare. Den amerikanska tidskriften Mother Jones beskrev 2013 Donors Trust som en ”svarta lådan-bankomat”. Man skulle kunna säga att stiftelsen lånar ut sitt namn till de faktiska bidragsgivarna. James Taylor bekräftade detta under samtalet.
Donors Trust riktar nu mellan två tredjedelar och tre fjärdedelar av sin budget mot Heartland för att stödja dess klimatskeptiska hållning, säger James Taylor. Han säljer in detta som sin personliga bedrift.
Behovet av ett image-byte
Strax därefter börjar James Taylor prata om den tyska youtubern som sitter vid ett bord några meter bort.
– Vi tänker ta med henne ombord, säger Taylor och pekar i hennes riktning.
– Den unga damen? frågar Mathias.
– Hon ska göra några videor åt oss. Presentera oss för unga människor.
Den unga influencern ska börja starta nya grupper. Hon bör vara en avhoppare från mainstreamsamhället, någon som så många unga som möjligt ska kunna identifiera sig med. Enligt ett Facebook-inlägg av Rhineland-Palatinate-avdelningen inom Junge Alternative (Ungt alternativ), är hon medlem i AfD:s ungdomsorganisation. AfD och dess medlemmar delar regelbundet hennes videor. Taylor säger att kampen mot klimatskyddsåtgärderna behöver en bättre image. Den behöver röra sig från gamla vita män och i stället visa upp en yngre generation. Youtubern ska vara det nya ansiktet utåt för den rörelsen. Hon är James Taylors mediestrategi för massorna.
Förklädd propaganda
James Taylor vet också hur man ska nå dem som inte är på Youtube, men som röstar i parlamentet. Under en lång tid publicerade han en månatlig broschyr som Heartlandinstitutet skickade till politiker.
Han säger att den skrevs på ett särskilt sätt.
– Vi gör det som om det vore för New York Times eller någon annan vänsterorienterad tidning.
Han förklarar att regeln som gäller för deras redaktörer är att skriva som om det vore nyhetsartiklar. De får inte skriva något som ser ut som att det är en åsikt.
– Man presenterar vår vinkel på det, men man gör det genom vilka man väljer att citera, säger han.
James Taylors team använder förmodade journalistiska standarder för att väcka tvivel kring människoorsakade klimatförändringar. Något som inte intresserar honom är rigorism och balans.
Och han lyckas med detta, åtminstone säger han att han gör det. Det finns folk som kommer att inse att det är så Heartland skriver sina artiklar, förklarar han, men andra känner att det är något de skulle kunna använda, och det är så här Hearland når dem.
James Taylor betonar upprepade gånger det goda arbete som EIKE utför. Han säger att det är fantastiskt vad de kan åstadkomma på ett år med en så liten budget, och hävdar att organisationen har tillgång till 200 000 euro (över 2 miljoner kronor, reds. anm.). De hjälper varandra, säger han, genom att delta vid varandras konferenser. Heartland gav också EIKE en mindre summa pengar för konferensen i München i slutet av november. När de fick frågan om EIKE:s budget, svarade organisationens representanter att deras årliga ”donationsvolym” ligger ”långt under den angivna summan”.
Men varje gång Mathias styr konversationen mot vår klients eventuella investering, för James Taylor sitt eget institut på tal – trots att Mathias flera gånger betonar att klienten vill donera till EIKE, då han främst är intresserad av den europeiska marknaden.
– Sedan försöker han övertyga mig om att ge min klients pengar direkt till Heartland, i stället för till EIKE, minns Mathias.
Taylor tillägger artigt att EIKE självklart skulle kunna använda pengarna mycket bättre i Europa. Några sekunder senare talar han dock om fördelarna med att Heartland etablerar och sprider specifik information enligt klientens önskemål i utbyte mot pengar.
En halvtimme har gått. James Taylor och Mathias lovar att hålla kontakten innan de återgår till de andra konferensdeltagarna. Mathias skriver ned konversationen för att stödja sitt minne senare.
Detta är långt mer än vi hade hoppats på. James Taylor har gett oss en djup inblick i klimatförnekarnas affärer. Vi känner nu till några av de strategier de använder för att sprida information.
Men vi vill ha det skriftligen.
Telefonsamtalet
Några veckor senare ringer vi James Taylor för att följa upp. Hur tänker han ta sig in och börja göra affärer i Tyskland? Skulle det ens vara möjligt att köpa innehåll som bidragsgivare?
Vi nämner vår klient från bilindustrin och tar upp rådande dieselförbud i Tyskland samt elbilens växande popularitet, som skadar hans affärer.
Återigen lyfter Taylor fram den 19-åriga youtubern som en lovande strategi för sociala medier i Tyskland.
Mathias frågar om hans klient kan bestämma vad hon säger i sina videor.
Taylor tvekar, men säger inte nej. Naturligtvis skulle hon behöva hålla med om och känna sig bekväm med vad som sägs. Och han är ganska säker på att alla inblandade vill samma sak.
Mathias:
– Vi kanske skulle kunna komma överens om särskilda buzzwords? Sprida viss information?
James Taylor:
– Absolut. Huvudpoänger, nyckelord, hur saker presenteras.
Innehåll i utbyte mot pengar. Det är som ett avtal inom reklambranschen. Den enda skillnaden är att innehållet är politiskt.
James Taylor tror att han gör affärer med Mathias. Strax efter vårt telefonsamtal skickar vi ett sms till honom där vi ber honom att skicka ett skriftligt anbud för att övertyga vår klient.
Han går med på det.
Två timmar senare: Anbudet
Dokumentet kommer via e-post, bara två timmar efter vårt samtal. Det är tre sidor långt, med titeln: ”Finansieringsförslag: Tyska miljöfrågor”.
I förslaget sammanfattar Taylor vad vi diskuterat per telefon och blir än mer detaljerad. Han skisserar en plan för en tänkbar kampanj mot klimatskyddspolitik i Tyskland. Det är ett omoraliskt anbud, formulerat på marknadsföringsspråk som en pitch. Identifiera problemet, presentera lösningen.
Han beskriver tysk klimatpolitik som ”oklok”. Konventionella kraftverk kan stängas och ersättas av dyra, opålitliga vindkraftsystem. Dieselmotorer kan förbjudas. ”Dessa restriktiva miljöprogram är i stort onödiga”, står det i förslaget. Än värre: Andra länder skulle påverkas negativt av Tyskland, som ofta ses som en föregångare.
James Taylor föreslår att Heartlandinstitutet i stället ska rikta uppmärksamhet mot projekt som ”höjer tysk levnadsstandard genom förnuftigt miljöförvaltarskap”.
För klimatförnekare betyder det här bara en sak: Så få miljöskyddsåtgärder som möjligt.
James Taylor använder samma språk som Heartland och EIKE, samma språk som förs fram av klimatförnekare i sociala medier och även av AfD i Bundestag: Klimatalarmister är tanklösa och hysteriska människor som äventyrar den ekonomiska tillväxten. Som en reaktion på det reser de sig: klimatrealisterna, de enda förståndiga människorna i debatten.
Centralfiguren i den tyska kampanjen ska vara den AfD-anslutna Youtube-influencern som hyllades av James Taylor i Madrid. ”Hon vill gärna rikta sina följare mot ämnen kring klimatöverdrifter som skadar tyska hushåll”, skriver James Taylor. Finansieringen kommer att göra de möjligt för Heartland att rusta henne på ett sådant sätt att hon kan producera en rad effektiva videor.
För första gången blandar James Taylor även in personal från hans institut. Deras titlar och examina är tänkta att garantera en trovärdighet bortom Youtube.
Peter Ferrara, ekonom utbildad vid Harvarduniversitetet och tidigare rådgivare till de amerikanska presidenterna Ronald Reagan och George Bush den äldre, ska ansluta sig till teamet. Ferrara kan ”(…) leta fram och presentera viktig information om de tyska miljörestriktionernas betydande ekonomiska kostnader”.
Taylor har också en plan för hur argumentet att dieselbilarnas utsläpp är hälsovådliga ska bemötas.
För att hantera just denna fråga planerar han att få med en läkare och biostatistiker i planen. De två vetenskapspersonerna Dunn och Milloy ”är två av de vetenskapsexperter som Heartland skulle vilja – om de finansieras tillräckligt – använda för att rikta uppmärksamhet mot den minimala påverkan som dieselmotorer, kolkraftverk och andra konventionella energikällor har på vår hälsa”.
Deras examina och arbetsbeskrivning kommer att få det att framstå som att de besitter expertis på förväntad nivå.
Strategin liknar den som används av Heartland i USA. Utan att uttryckligen nämna EIKE, skriver James Taylor: ”Heartland skulle proaktivt utforska möjligheterna att sporra våra vänner och allierade att förespråka vårt projekt kring tyska miljöfrågor”.
James Taylor föreslår två amerikanska truster som betalningsförmedlare, med garanterad sekretess och laglighet: Donors Trust och National Philantrophic Trust. ”Bidragsgivare sätter in pengar till organisationen och instruerar sedan organisationen hur de skulle vilja fördela pengarna”. I utbyte: en procent av den donerade summan debiteras kvartalsvis.
Det är ett anbud som är utformat för att vara övertygande. Och det är faktiskt övertygande, för det visar hur strategiskt och diskret klimatförnekarnätverket fungerar. Det etablerar ämnen, skräddarsyr kommunikationsstrategier och erbjuder hela kampanjer, samtidigt som det garanterar bidragsgivarna och hjärnorna bakom total anonymitet.
Vi erbjöd Heartlandinstitutet möjligheten att uttala sig efter konversationen. De svarade dock inte på detta erbjudande.
Influencerna
Andra personer inom klimatförnekarnätverket är dock föremål för offentlig uppmärksamhet: unga influencers på Youtube, såväl som äldre män som presenterar sig själva som professionella vid konferenser, i intervjuer och i pseudovetenskapliga diskussioner.
Klimatförnekarnätverket sprider sig över Atlanten och rör sig allt närmare myndigheterna. De använder professionella kommunikationsstrategier, finansierade av anonyma donationer.
Heartlandinstitutet fungerar som ett slags modell för dess tyska motsvarighet, EIKE, även om de senare bara har en bråkdel av institutets budget till sitt förfogande. Men enligt tysk lagstiftning behöver inte EIKE visa upp sina sina finanser. Organisationen själv rapporterar att den har ”nästan enbart små och väldigt små donatorer”.
I USA har Heartlandinstitutets idéer nått presidenten. I Tyskland drar EIKE nytta av det faktum att AfD nu driver klimatpolitiken själva, och ramar in den i kontexten kring euron och invandringen.
Heartland hade redan sträckt ut en hand till Europa innan vi gick undercover. Vår rapportering bekräftar att Heartland och EIKE i åratal har sponsrat konferenser gemensamt, trots att en talesperson för EIKE sade att han inte var medveten om detta när vi tog kontakt för att få en kommentar. Den tyska organisationen är en bundsförvant till Heartland: de delar samma mål och medverkar vid varandras konferenser. Och på Heartlands hemsida listas EIKE:s ordförande, Holger Thuss, som ”expert”. Vi har också fått veta att Heartland driver kampanjer för tyska stiftelser och bolag i utbyte mot donationer.
Klimatförnekelsen breder ut sig, inte bara i USA utan även i Tyskland. Rörelsens medlemmar förnekar inte själva klimatförändringarna helt och hållet, i stället föredrar de att ifrågasätta huruvida de är mänsklighetens fel och om de ens utgör en allvarlig risk. Det gör att det ser ut som att det finns en bredd i deras uppfattningar och lägger fram möjligheten att alla andra helt enkelt är hysteriska. De utmålar sina motståndare som vildhjärnor som vill införa socialism i stället för att skydda individens frihet.
Därför hamnar formuleringen om den ”falska doktrinen” om klimatförändringar, om de hysteriska och felande ”klimatalarmisterna” – påkommen och spridd av institutioner som Heartland och EIKE – i sociala medier och i Bundestag. Man behöver inte se längre än till AfD-medlemmen Karsten Hilse, som talade om ”den falska doktrinen om människoorsakade klimatförändringar” – samma språk som används av Youtube-influencern. Flera EIKE-medlemmar och talare vid Heartlands konferenser använder samma retorik.
Några veckor efter Madridkonferensen dök en video upp på Heartlands Youtubekanal. Den visar fragment ur det tal som hölls av den 19-åriga influencern vid konferensen i Madrid, varvat med uttalanden av Greta Thunberg. Videon slutar med en fråga: Vem tror du mest på?
Fotnot: Artikeln är tidigare publicerad på Correctiv. ETC tar publicistiskt ansvar för den svenska publiceringen av denna granskning.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.