Rusning efter flygresor till solen i jul – ”Oslagbar tajming”
Phuket i Thailand är ett av de populäraste resmålen för svenskarna. På bilden syns en turist på den populära stranden Khata beach.
Bild: SCANPIX SWEDEN/TT
Dagens ETC
Flygresebolagen gläds över den höga efterfrågan på resor inför jul. Framförallt Hurghada i Egypten och Phuket i Thailand är populära resmål. Men de längre resorna ligger fortfarande långt under nivån före pandemin. Flygandet inom Europa ökar dock.
Vilken väg flygandet kommer att ta i framtiden är osäkert, enligt flygforskaren Jonas Åkerman:
– Mycket är beroende av det ekonomiska läget, omvärldsläget och även av inställningen att man vill flyga mindre på grund av klimatskäl, säger han.
Trots rapporteringen om klimatkrisen och det akuta behovet av att få ner utsläppen lockas många svenskar av att ta flyget till varmare länder över jul. På flygresebolaget Apollo har efterfrågan på flygresor, särskilt jul- och nyårsresor, ökat med 30 procent jämfört med åren 2022 och 2023, enligt pressansvariga Martina Krantz. Bokningarna är fler än i fjol även hos konkurrenten Ving. Gran Canaria är det resmål som lockar flest svenska julfirare, enligt Claes Pellvik, som är presschef på Ving.
– Så har det varit sedan charterns begynnelse på 1950-talet, säger han.
Kanarieöarna Fuerteventura och Gran Canaria är favoritresmål även hos Apollo.
– Kanarieöarna toppar listan över var svenskarna vill åka under vinterhalvåret och julen är inget undantag, säger Martina Krantz.
Billigt för semesterkontot
Även Madeira, egyptiska Hurghada och Teneriffa lockar många att borda flyget till långhelgen, enligt Apollos försäljningsstatistik. I Vings utbud placerar sig Teneriffa, Kap Verde, Phuket och Hurghada på topp fem, efter Gran Canaria..
– Den viktigaste anledningen till att det är så populärt att fira jul utomlands i år är förmodligen den oslagbara tajmingen av högtiden. Julafton på en tisdag innebär att man kan unna sig en hel vecka i värmen nästan utan att röra semesterkontot, säger Martina Krantz.
Nytt för åren efter pandemin är enligt Claes Pellvik att resandet till Karibien och USA har minskat "en hel del ”.
– Det beror på den höga prisnivån där i och med att den svenska kronan tappat i värde mot US-dollarn, säger han.
Konstant antal resenärer
Jonas Åkerman, flygforskare vid KTH, säger till Dagens ETC, att det bara är utrikesflyget inom Europa som ökar. Långdistansflyget ligger fortfarande, precis som inrikesflyget, långt under prepandemiska nivåer.
– Inte ens Europaresandet är uppe i samma nivåer som före pandemin, säger han.
Det totala antalet resenärer har varit ganska konstant åren 2023-2024, på en nivå motsvarande ungefär 20 procent lägre än före pandemin, men resmönstren har ändrats en del.
En förklaring till att de långväga resorna till exempelvis Asien inte ökar kan vara oroligheter i världen, enligt Jonas Åkerman.
– En starkt bidragande orsak är kriget i Ukraina. Numera får man ju inte flyga över Ryssland eller Ukraina så alla resor till Asien blir betydligt längre, och förstås dyrare också då.
Sammantaget innebär de ändrade resmönstren troligen att de svenska flygutsläppen har minskat.
– Hur mycket är svårt att säga säkert, men troligen har de minskat med 10-15 procent, säger Jonas Åkerman.
Han framhåller att det allmänna ekonomiska läget alltid är intressant som förklaring till hur efterfrågan på flygresor utomlands varierar.
– Flygresande är sånt man lyxar till det med på marginalen, det är inget man måste göra. Antagligen är det en viss korrelation mellan de hushåll som har stora bostadslån och de som reser mycket med flyg, så jag tror att det faktum att räntorna gått ner kan spela en roll, säger han och fortsätter:
– Man ser framför sig att riksbanken kommer att fortsätta sänka så man tar kanske ut lite i förskott också då man vet att ekonomin kommer att bli bättre.
Tågresandet ökar
Vilken väg flygandet kommer att ta i framtiden är ”genuint osäkert”, enligt Jonas Åkerman.
– Mycket är beroende av det ekonomiska läget, omvärldsläget och även av inställningen att man vill flyga mindre på grund av klimatskäl, säger han.
I Sverige har inrikesflyget tappat 40 procent jämfört med före pandemin, mycket till följd av att tjänsteresandet dykt. Samtidigt är tågresandet tillbaka på tidigare nivå.
Långväga resor med tåg har nu nästan fyra femtedelar av tåg- och flygmarknaden i Sverige, en ökning med 10 procent jämfört med före pandemin.
– Detta trots ständiga – och sanna – nyhetsrubriker om tågtrafik som inte fungerar. Det kan hänga ihop med en ändrad inställning till att flyga, som ibland kallas flygskam, tror han.
– Det är inte omöjligt att den inställningen finns kvar fortfarande. Den kan till och med komma att stärkas.
"Extremt bra resår”
Flygresebolagen Apollo och Ving tror på fortsatt stort sug efter flygresor utomlands.
–Vi ser i olika undersökningar att reslusten är stor och att många hellre prioriterar upplevelser framför att köpa prylar säger Claes Pellvik på Ving.
Hos Apollo ökar försäljningen av nästa års sommarresor stort redan nu, enligt Martina Krantz.
– Ökningen är 40 procent jämfört med samma tid förra året. Med en så stor efterfrågan är det ingen tvekan om att 2025 kommer att bli ett extremt bra reseår, säger Martina Krantz.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.