Suget efter nattåg ut i Europa är stort. Inte sedan 1994 har det funnits nattåg med året runt-trafik från Sverige till kontinenten. Men nu är det snart dags igen. Från den första september går det äntligen att hoppa på tåget i Stockholm till kvällen och vakna i Hamburg. Varje dag, året om.
Intresset är stort, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.
– Vi fick över femhundra bokningar redan första försäljningsdagen, åt båda hållen. Och då hade vi inte ens börjat marknadsföra resan än, säger han.
Det är sedan tidigare möjligt att sova sig ner till Hamburg och Berlin från Malmö under högsäsong april – september med Snälltåget, men från och med i höst går det alltså att resa Stockholm – Hamburg i båda riktningarna oavsett årstid. Tåget avgår tidig kväll från Stockholms Central, med stopp i bland annat Hässleholm, Lund, Malmö och Kastrup, och ankommer Hamburg Hauptbahnhof vid halv sju på morgonen. Vid 22-tiden går turen tillbaka med ankomst i Stockholm klockan 09.55.
Brett prisspann
Priserna fön resan, som går under namnet Euro Night, varierar stort beroende på komfort och resdag. Christer Litzell tror att det finns något alternativ för alla.
– Prissättningen fungerar på samma sätt som vid våra andra resor, utifrån utbud och efterfrågan, med start från 265 kronor för en sittplats till 2 165 kronor för sovkupé i första klass. Det är en bred spännvidd, säger han.
Tågen kommer att erbjuda sittplatser både i salong och kupé, första och andra klass, samt 6-bäddars liggvagnar och sovkupéer med plats för tre och egen dusch och toalett.
– Om man delar en sovkupé på tre så blir det inte så dyrt, säger han.
Tyska vagnar
Efter upphandling stod det klart att SJ får ett helhetsansvar för den nya nattrafiken men bolaget kommer att samarbeta med danska och tyska järnvägsföretag, bland annat vad gäller bemanning och tågvagnar.
– Vi hyr vagnarna från Tyskland. Våra svenska vagnar är lite för breda för europeisk standard.
I dagsläget finns det inga omedelbara planer på ytterligare nattåg, för SJ:s del.
– Nej, inte i år i alla fall, men vi tittar på olika möjligheter att komma vidare ut i Europa. Köln är exempelvis en destination vi tittar på. Det är precis som Hamburg en knutpunkt, med vidareförbindelse till bland annat Bryssel.
– Men ingenting är bestämt och det finns fler möjligheter. Vi tittar på vad Europa erbjuder, säger Christer Litzell.