Under årets tre första månader sålde Systembolaget över 3,5 miljoner liter ekologiska viner. Det är 75 procent mer än för motsvarande period 2013. En orsak till försäljningsexplosionen är den debatt som rasade i höstas, efter Kalla faktas avslöjande om bekämpningsmedel och tillsatser i lådvin.
– I ett kortare perspektiv gjorde debatten att frågorna om tillsatser aktualiserades. Det leder till att kunderna gör mer medvetna val. Sedan finns det också ett ökat allmänt intresse av vad vi äter, dricker och stoppar i kroppen. Det gäller mat likväl som dryck, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.
Vanföreställningar om vin
Vinexperten Emil Broomé släpper snart en bok om helt naturliga viner, där tillsatser inte ingår i någon del av tillverkningsprocessen. Han säger att det finns utbredda vanföreställningar om vin.
– Man skriver inte ut vad det innehåller. Många blir därför förvånade när de får reda på att vin inte bara innehåller druvor utan en mängd andra tillsatser. De är kanske inte livshotande på något sätt, men det saknas transparens, säger Emil Broomé.
I augusti 2012 skärpte EU kraven för ekologiska viner. Tidigare gällde bara att druvorna skulle vara odlade utan kemiska bekämpningsmedel eller konstgödsel. En mängd olika tillsatser tilläts senare i tillverkningsprocessen. Numera gäller detaljerade regler från ranka till flaska och endast ett fåtal tillsatser får användas. På Systembolaget säljs vin producerat före och efter augusti 2012 under samma ekologiska märkning.
I princip tillsatsfria
Viner som är i princip helt fria från tillsatser kallas naturliga. Dessa går nästan bara att få tag på genom privatimport, via Systembolagets beställningssortiment eller på restaurang. Någon enhetlig certifiering för naturliga viner finns inte och Emil Broomé anser att kunskap är viktigare än olika märkningar.
– Jag som är vinintresserad hade främst sett ett personligt utbyte med den som säljer. Det kanske låter lite naivt men så är det i många andra länder. Systembolaget är i dag väldigt anonymt och kunskapen är generellt dålig. Märkning är bra men i längden tror jag att det är positivt med en närmare, djupare relation inte bara till vin utan till allt vi konsumerar, säger Emil Broomé.