Det är forskarna Diana Ivanova och Richard Wood som granskat och jämfört hushållsutsläppen inom EU, på såväl nationell som regional nivå och inom olika socioekonomiska grupper, och hittat enorma skillnader mellan grupperna avseende ekologisk hållbarhet.
– Det här visar hur stor klimatojämlikheten är. Och framför allt att de som orsakar problemet också är de som lider minst av det, medan de som lider mest samtidigt har minst skuld i klimatfrågan, kommenterar Robert Höglund, kommunikationschef på den globala hjälporganisationen Oxfam.
Få lever hållbart
Även om de rika är värst i klassen är det inte många som inte får sin släng av sleven. Till exempel lämnar en så liten grupp som den rikaste tiondelen av befolkningen ett större ekologiskt fotavtryck än hela den fattigaste halvan tillsammans.
Bland hela EU:s befolkning är det bara 5 procent vars årliga fotavtryck håller sig under 2,5 ton koldioxid. Övriga 95 procent lever med andra ord en ekologiskt ohållbar livsstil och bidrar därmed till klimatkrisen.
– Det här är siffror som inte brukar komma fram i statistiken. Det behövs med andra ord mål och åtgärder för att minska konsumtionsutsläppen, flygandet, den överdrivna konsumtionen. Vi i Sverige men också många andra organisationer arbetar ju för att man ska titta på konsumtionsutsläppen, eftersom vi också ansvarar för det som händer utomlands, säger Robert Höglund.
Nio långa flygresor
En post som utmärker dem med pengar är flygresor. Hos den rikaste procenten står utsläpp från flygande för 41 procent av deras ekologiska fotavtryck. Räknat i koldioxid släpper de i genomsnitt ut 22,6 ton per år, vilket motsvarar nästan nio Thailandsresor tur och retur, långt mer än nästa grupp, den rikaste tiondelen, vars utsläpp från flygande uppgår till 3 ton i genomsnitt – betydligt mindre, men fortfarande en bit över det utsläppstak som alla borde hålla sig under.
Just flygande torde också vara ett särskilt huvudbry för svenskar. Den rikaste tiondelen här är nämligen den som flyger mest av alla inom EU. I gruppen uppgår flygandet till strax över 30 procent av det egna fotavtrycket, nästan dubbelt så högt som klassens delade tvåor, Storbritannien och Malta.
Omfördelning krävs
Utifrån statistiken över utsläpp relaterade till fossila transporter i allmänhet, men flygresor i synnerhet, drar forskarna slutsatsen att det är en av de frågor som politiker borde fokusera på. De påminner till exempel om att endast en bråkdel av de politiska beslut som fattas inom unionen riktar in sig på flyget.
Men vad forskarna framför allt understryker är behovet av att klimatåtgärder utformas med rättvisa och jämlikhet i åtanke.
– Studien pekar på vikten av att lösa både ekonomisk ojämlikhet och klimatojämlikhet på samma gång. Och på behovet av omfördelning av resurser. Vi blir hela tiden rikare, men vi måste se till att även de fattigaste får del av detta, säger Robert Höglund.
Men går det ens att behålla nuvarande levnadsstandard om i princip alla lever över planetens tillgångar?
– Det finns mycket man kan göra för att göra konsumtion mer klimatsmart. Det går att skifta från konsumtion av materiella varor till tjänster och kulturupplevelser. Det går att införa olika styrmedel, moms är ett av dem. Man kan helt enkelt gynna vissa typ av konsumtion och beskatta annan, den miljöovänliga, säger Robert Höglund.