I år firar Interrail 50-årsjubileum och rekordmånga resenärer har valt det klimatsmarta alternativet framför flyget i sommar. Men de höga temperaturerna har stoppat tåg i hela Europa och orsakat flera olyckor. Dagens ETC:s korrespondent Emma Sofia Dedorson rapporterar från en tågluff som avbryts av bränder och kaos när temperaturen stiger till extrema höjder.
Högtalarsystemet i Trenitalia-tåget mellan Venedig-Mestre och Trieste i nordöstra Italien sprakar. Lokföraren meddelar att tåget på grund av bränderna i skogarna runt Monfalcone tyvärr inte kommer att ta oss hela vägen fram. Det är ett budskap som varit återkommande på vägen hit från Frankrike.
Det är inte mycket som syns från ersättningsbussens fönster. Lukten av svavel gör dock klart att det som vid första anblicken ser ut som grå moln bakom kullarna vi kör förbi snarare är brandrök. Brandflygen som åker fram och tillbaka över våra huvuden bekräftar saken.
Väl i Trieste ligger röken som en dimma över staden. Vi ska vidare till Slovenien – men skogsbranden har hunnit före. Den härjar på gränsen av de bägge länderna. Väl i Slovenien hörs explosioner på avstånd. Det visar sig vara odetonerade bomber från första världskriget som nu smäller i hettan och utsätter brandmännen för ytterligare livsfara.
Rekordbränder
Senare visar det sig att över 8 000 hektar skog brann ned bara på den slovenska sidan, i den största skogsbranden i landets historia (sedan självständigheten 1991). Runtom i hela Europa slås värmerekord och hela kontinenten tycks stå i brand: Italien, Slovenien, Frankrike, Spanien och Storbritannien brinner. Floder torkar och skördar är rekordmagra. Statistik från det europeiska informationssystemet för skogsbränder, EFFIS, rapporterar de mest omfattande bränderna sedan mätningarna började. Över 700 000 hektar har brunnit i södra Europa, hittills i år.
Det är numera väl belagt att klimatkrisen driver på de extrema väderförhållanden som vi har sett följderna av de senaste somrarna. En viktig faktor i den gröna omställningen är järnvägen – men de höga temperaturerna ställer krav på omfattande anpassning av våra tågförbindelser, vilket har visat sig i sommar.
I Storbritannien uppmanade myndigheterna sina medborgare att undvika tågresande under värmeböljan i juli, när delar av landet för första gången nådde temperaturer över 40-gradersstrecket. Tåg som ändå gick fick sänka hastigheten till hälften och skador på vissa ledningar gjorde att många tåg ställdes in. Ledningar och kablar i Paris och Bryssel exploderade i samma veva, vilket också ledde till fler inställda internationella avgångar.
Det är flera faktorer som stoppar tågen eller sätter dem i risk att spåra ur. Rälserna sväller i värmen och kan utvidgas farligt mycket. Torrt väder riskerar att orsaka sprickor i ledningar som kan svälla och explodera, som i Paris och Bryssel. Järnvägen i Storbritannien och norra Europa är i regel anpassad till sommartemperaturer på högst 27–30 grader.
Stor omställning
I varmare länder är järnvägen redan anpassad till högre temperaturer – upp till 46 grader i Spanien och Italien. Spanien säljer också snabbtåg som klarar långvariga extremtemperaturer till andra länder, som till exempel Saudiarabien. Men klimatkrisen innebär att länder längre norrut, inklusive Sverige, kommer att behöva lära av deras exempel.
Men först behöver de själva lära sig mer. I sommar har det nämligen visat sig att inte ens dessa länder kan skydda sina järnvägar mot extremvärmens effekter. Förra veckan fastnade ett tåg i en svepande skogsbrand nordväst om Valencia i östra Spanien och tio passagerare skadades när de försökte fly ur tåget, varav tre allvarligt.
I italienska Spezia spårade ett tåg ur efter flera dagars extrem hetta – dagtid över 40 grader, på natten aldrig lägre än 25 grader. Rälsen hade bucklat sig och urspårningen ledde till omfattande störningar i tågtrafiken under flera dagar. Lyckligtvis skadades ingen människa i olyckan.
En liknande olycka skedde i Baskien i norra Spanien där ännu ett tåg spårade ur. Bilder från olycksplatsen visade en synligt utvidgad räls i så kallade solkurvor – efter en veckas ihållande värmebölja. Inte heller i den olyckan skadades någon människa. Flertalet liknande incidenter har inträffat runtom i hela Europa, där olyckor oftast har förebyggts genom inställda resor – något som i sin tur orsakat problem.
När temperaturer stiger över 30 grader kan rälstemperaturen i solen nå 50 grader, eller ännu mer med högre temperaturer. En enkel men omfattande åtgärd som att måla rälsen vit kan sänka temperaturen på rälsen upp till tio grader. I många fall kommer man behöva svetsa om skarvar eller byta ut rälstyp helt och hållet. Detta enligt bland annat Word Economic Forum (WEF) och svenska transportstyrelsen. WEF oroar sig även för omfattande kostnader för åtgärder som ändå inte kan stävja problemen helt.
Fler inställda avgångar
På tåget hem till Frankrike från Rumänien meddelas vi om ännu en inställd avgång. Tåget som skulle gå genom norra Italien har ett bromssystem som kan skapa gnistor – och som i sig kan orsaka bränder när det är rekordtorka.
Vi måste invänta lägre temperaturer – och järnvägarna behöver förbereda sig på en varmare framtid. Tills vidare får vi nöja oss med en ersättningsbuss.