Närmare bestämt är det franska Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP), en ”självreglerande” instans inom branschen som godkänner all reklam som visas i Frankrike, som anser att reklamfilmen bryter mot gruppens reklamregler. Detta genom att exploatera tittarnas rädsla och vanmakt och i förlängningen framkalla en ”känsla av ångest”.
I den 45 sekunder långa reklamfilmen syns först en sportbil vars kaross återspeglar bilder av trafikstockningar, vädjande folkmassor, trafikolyckor och föroreningar, bara för att ögonblicket senare smälta bort och i stället ersättas i bild av en ”elegant elektrisk cykel”, rapporterar Grist.
Två miljon visningar
Vanmoof, företaget bakom e-cykeln, har gått till motattack och skriver i ett blogginlägg att alla bilder som används i reklamfilmen är autentiska och dokumentära.
”Om vardagsbilder från värld-ens transportsystem kan skapa klimatångest så kanske någon borde försöka ta och göra något åt den världen. Ni vet, kanske genom att erbjuda alternativa transportmedel, eller något…”, skriver företaget i inlägget.
Det verkar dock som att ARPP:s drag fått motsatt effekt. I skrivande stund – en dryg månad efter att den släpptes – har reklamfilmen visats nästan två miljoner gånger på Youtube.
Beslutet att stoppa reklamfilmen kommer i en tid där president Emmanuel Macron meddelat sin plan att rädda en krisande fordonsindustri genom att skjuta till motsvarande nästan 80 miljarder kronor. Samtidigt blomstrar affärerna för e-cyklar.