Hoppa till innehållet

800 Dagar

Reklam stoppades – skapade klimatångest

Ur reklamfilmen ”Ride the future”, som stoppats i Frankrike eftersom den ger en för negativ bild av bilindustrin.
Ur reklamfilmen ”Ride the future”, som stoppats i Frankrike eftersom den ger en för negativ bild av bilindustrin. Bild: Bild: Vanmoof

Dagens ETC

En reklamfilm för en nederländsk e-cykel har stoppats från att visas i fransk tv. Varför? Den framkallar för mycket klimatångest.

Närmare bestämt är det franska Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP), en ”självreglerande” instans inom branschen som godkänner all reklam som visas i Frankrike, som anser att reklamfilmen bryter mot gruppens reklamregler. Detta genom att exploatera tittarnas rädsla och vanmakt och i förlängningen framkalla en ”känsla av ångest”.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Nu kan du låsa upp alla artiklar i en vecka - utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månaders sommarrabatt

Från

Vill du prenumerera hela sommaren till superpris? Nu får du 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln