– Vi kan inte bygga in Sverige i ett beroende utav fossila bränslen när vi har klimatmål som gör att vi ska vara nere på nollutsläpp om 25 år, sade miljöminister Isabella Lövin (MP) i en intervju med TV4-nyheterna i morse.
Kommunalrådet Karin Pleijel (MP) är lättad över regeringens beslut.
– Det är ju både glädjande och viktigt att vi inte blir en inkörsport för fossil gas i Göteborg. Jag måste säga att det känns bra att få ett tydligt exempel på att klimatlagen faktiskt fungerar för att stoppa fossila investeringar, säger hon.
Fortsätter tanka
Tillståndet handlade dock bara om att föra in fossilgas från terminalen till stamgasnätet. Fartyg kommer även fortsättningsvis kunna tanka med fossilgasen LNG i terminalen. Men det tycker inte Karin Pleijel är ett problem.
– Som jag ser det är det ett steg på vägen mot fossilfria alternativ till sjöfarten. Det viktiga i det här beslutet var att det inte blir öppna dörrar mot mer investeringar och det inte blir en införsel av fossilgas som skulle öka kraftigt.
Nu måste regeringen fokusera på olika sätt att stimulera satsningar på biogas, anser Karin Pleijel.
Swedegas vd, Hans Kreisel, anser att regeringen har missuppfattat syftet med terminalen. Likt Karin Pleijel framhåller han LNG som ett övergångsbränsle och menar att en uppkoppling till stamgasnätet hade underlättat frakten av gasen.
– Det finns ett missförstående kring det här. En sådan här anläggning kommer ju inte att öka bruket av fossila gaser, tvärtom kommer utsläppen inom sjöfarten att sjunka.
"Motstånd lönar sig"
Olivia Linander är en av talespersonerna för kampanjen Fossilgasfällan, som i flera år protesterat mot LNG-terminalen. Hon ser regeringens beslut som ett tecken på att motstånd mot fossila investeringar lönar sig.
Samtidigt understryker hon att det finns planer på fler LNG-terminaler längs Sveriges kust. Men hon hoppas att dagens beslut är ett första steg mot att även andra terminaler nekas tillstånd.
– För oss är ett viktigt nästa steg att även LNG-användningen stoppas. Fossilgas kan inte vara en lösning för vare sig industrin eller fartygsbranschen, vi måste lämna allt fossilt i marken.