20 miljoner kronor skulle räcka för att sätta SJ:s Trondheimsprojekt i rullning, med tre avgångar om dagen i vardera riktning – ett nattåg och två dagtåg.
Bild: Henrik Montgomery/TT
Dagens ETC
I år skulle direkttåget Stockholm – Trondheim åter ha börjat rulla, men regeringen sätter stopp för planerna. Stödpengarna räcker inte ens till linjer som redan trafikeras.
– Det är en obeskrivligt katastrofal politik, i bjärt kontrast till regeringens miljardstöd till flyget, säger riksdagsledamot Linus Lakso (MP).
I elfte timmen stod det klart att den regionala tågtrafiken i Bergslagen och nattågen mellan Stockholm – Jämtland rullar även i år. Detta efter att Trafikverket ansträngt sin budget till det yttersta, och lyckats skjuta till de miljoner som fattades.
Trafikverket hade begärt närmare 200 miljoner kronor i ökat anslag för 2025 från regeringen bara för att säkra driften av redan upphandlad trafik och närmare 300 miljoner i ökade anslag för 2026. Men regeringen sa nej, och fortsatte med anslag på samma nivå som förra året och året före det. Det betyder i praktiken att en hel del svensk tågtrafik hänger löst. Det innebär också att det planerade direkttåget mellan Stockholm och Trondheim ser ut att bli kvar på perrongen.
– Det är en obeskrivligt katastrofal politik, i bjärt kontrast till regeringens miljardstöd till flyget och landets flygplatser – i ett läge där svenskarna väljer att flyga mindre, säger Linus Lakso, riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet.
Linus Lakso, trafikpolitisk talesperson för MP, är kritisk till regeringens prioriteringar. ”Regeringen har ingen tågpolitik”, säger han.
Bild:
Riksdagen
”Småpotatis”
20 miljoner kronor skulle räcka för att sätta SJ:s Trondheimsprojekt i rullning, med tre avgångar om dagen i vardera riktning – ett nattåg och två dagtåg. 20 miljoner är småpotatis i sammanhanget, anser Jan Kyrk, affärschef på SJ och initiativtagare till hela satsningen.
– Norrmännen har satsat 2,1 miljarder kronor på att elektrifiera tågtrafiken på sin sida av gränsen. I Sverige har det byggts en helt ny tågbro och gjorts satsningar på förstärkt elförsörjning – investeringar på ungefär samma nivå som på den norska sidan. I det sammanhanget är 20 miljoner absolut ingenting, säger han.
Man flyger mycket både från Norge och inom Norge idag, direkttåget kan bidra till att flygandet minskar.
Att regeringen ändå inte skjuter till de medel som krävs är ”synd” säger Jan Kyrk.
– Vi tycker att man skulle få väldigt mycket för de här pengarna.
Jan Kyrk, affärschef på SJ, är säker på att Trondheimsatsningen kommer att bli verklighet. ”Förbindelsen är alldeles för bra för att inte bli av”, säger han.
Bild:
Anna Rut Fridholm
Han lyfter fördelarna för besöksnäring och näringsliv i både Jämtland och Trøndelag (region i Norge där Tromdheim är största stad) och framhåller också tåglinjens klimat- och säkerhetspolitiska betydelse.
– Man flyger mycket både från Norge och inom Norge idag, direkttåget kan bidra till att flygandet minskar. Sen har Sveriges Natomedlemskap ökat behovet av att kunna transportera stora mängder trupp. Då är det den här typen av tåg vi talar om som i värsta fall kan ta tusen personer per tåg, säger han.
”Prio ett”
Riksdagsledamoten Kalle Olsson (S), sedan länge engagerad i tågtrafiken till och från Jämtland, är inne på samma spår.
– En direktlinje Stockholm–Trondheim skulle knyta Sverige och Norge närmare varandra, vilket i det här säkerhetspolitiska läget borde vara prio ett för regeringen, säger han, och fortsätter:
Riksdagsledamoten Kalle Olsson (S) anser att regeringen borde prioritera tågtrafik, inte minst av säkerhetspoltiska skäl.
Bild:
Riksdagen
– Det är uppenbart att regeringen inte prioriterar anständiga förbindelser till och från norra Sverige. Skattesänkningar för de mest välbeställda i större städer går före satsningar på att hålla ihop vårt land, säger han.
Johan Loock (M) är regionråd i opposition i region Jämtland Härjedalen. Han hoppas att direkttåget till Trondheim blir verklighet.
– Det skulle betyda mycket för regionen, men jag är medveten om att Trafikverkets medel är begränsade, säger han.
Norge ger stöd
Ända fram till millennieskiftet gick det nattåg hela vägen från Stockholm till Trondheim. Men medan den svenska järnvägen elektrifierades redan på 40-talet har det saknats kontaktledningar på den norska sidan. Tidigare direkttåg fick byta till diesellok i Storlien. Men sedan några år tillbaka elektrifieras järnvägen mellan Storlien och Trondheim vilket öppnar för långfärdståg som går hela vägen. Arbetet med elektrifieringen är ”snudd på klart”, enligt Jan Kyrk.
– Syftet med elektrifieringen är inte bara att man kan byta ut gamla dieseltåg mot eltåg. Det är möjligheten att skapa genomgående trafik som är den stora poängen. Oavsett om man reser lokalt, regionalt eller långväga slipper man alltid att byta tåg, säger han.
Den norska regeringen har redan godkänt det finansiella stöd som krävs för att direktlinjen ska bära sig på den norska sidan, men i Rosenbad tar det stopp.
Jan Kyrk tror ändå att tågförbindelsen kommer att bli verklighet, någon gång.
– Förbindelsen är alldeles för bra för att inte bli av. Det vore det extremt konstigt om inte Sverige utnyttjade den möjlighet som skapats, säger han.
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) har inte velat svara på några frågor från Dagens ETC.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.