I regeringens budget för 2016, som läggs den 21 september, ska 300 miljoner kronor spenderas på att lantbrukare ska kompenseras för höjda energiavgifter. Det ska ske genom sänkt dieselskatt. Huvudanledningen till sänkningen är att regeringen vill rädda de krisande mjölkbönderna. Till DN säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) att överenskommelsen om budgeten är bred.
– Hela regeringen och även Vänsterpartiet står bakom förslaget. Det är ett tecken på att regeringen tar mjölkkrisen på allvar.
Frågan om sänkt skatt på fossil diesel för att hjälpa svenska mjölkbönder har varit på tapeten tidigare i år. Senast i februari uttryckte sig Miljöpartiet negativt om att fossila bränslen ska subventioneras. Även nu är MP:s jordbrukspolitiska talesperson Stina Bergström kritisk till beslutet.
– Regeringen ser att jordbrukssektorn, framförallt mjölkbönder, har det svårt och till och med står på gränsen till konkurs och det här är ett sätt att hjälpa dem. Sedan kanske det inte är det förslaget vi älskar mest, men det är ett snabbt sätt att hjälpa, säger Stina Bergström (MP).
”Vill rädda mjölkproduktion”
Bergström pekar hellre på andra delar av budgeten, som statliga lånegarantier och rådgivning som erbjuds bönderna för att de ska kunna minska sina kostnader.
– Vi vill så klart rädda svensk mjölkproduktion, som är miljö- och klimatmässigt bättre än mjölkproduktionen i många andra länder. Men det finns andra bättre åtgärder än billiga fossila bränslen.
När du intervjuades av Dagens ETC i februari var du mycket kritisk till sänkt skatt på fossil diesel och ville istället stärka incitamenten för att ställa om. Hur görs det nu?
– Ett sätt är att det finns en stor potential att producera biogas, där sätter regeringen in stöd till dem som vill producera biogas från eget gödsel. Sedan stödjer vi omställningen till ekologiskt jordbruk, vilket också har stöd hos konsumenter i Sverige som köper allt mer ekologiska produkter.
Inte heller tillfaller sänkningen i dieselskatt endast de som regeringen försöker hjälpa, säger Stina Bergström.
– Kompensation av diesel- och bensinskatt är också ett trubbigt instrument eftersom nedsättningen juridiskt sett måste ges till alla lantbrukare. Därmed är det inte bara mjölkbönderna som har nytta av det, men också till exempel spannmålsproducenterna, som har haft ett rekordår.
Varför då gå med på sänkningen i dieselskatten?
– Därför att det viktigaste för klimatet och Miljöpartiet var att få till en generell höjning av klimatskatt på bensin och diesel.
Motverkar inte sänkningen en omställning?
– Jo så är det. Det måste med andra ord göras andra åtgärder för att främja omställningen till ett fossilfritt jordbruk.