BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
I en debattartikel i Ny teknik kallade nyligen civilingenjörerna Per Ribbing och Jonas Andersson utredningen för ett “utdaterat dokument”.
– Vi är kritiska till underlaget, man har helt enkelt gissat hur utvecklingen kommer att se ut. Det är inte så vi gör när vi planerar strategiskt. Vi borde istället titta på vart vill vi komma och sen bestämma hur ska vi göra för att komma dit, säger Per Ribbing, civilingenjör i teknisk fysik och doktorand i förnybar el på Uppsala universitet.
Batteripriserna sjunker
En av anledningarna till att underlaget redan är inaktuellt är att utvecklingen av batterier, som är den dyraste komponenten i elbilar, fullkomligt exploderat de senaste åren och därmed har också priserna sjunkit kraftigt.
Vad riskerar de gamla siffrorna att leda till?
– Regeringen kan göra felsatsningar genom att ge bidrag till fossilbilar, till exempel genom miljöbilspremien, säger Per Ribbing och fortsätter:
– Det är redan i dag billigare att äga en elbil än en fossilbil. Regeringen borde använda elbilen som draglok åt ny förnybar energi. Man kan till exempel villkora miljöbilspremien med att mottagaren ska ha investerat i solel och har miljömärkt el hemma.
Ett fundamentalt problem är enligt Per Ribbing de ineffektiva explosionsmotorerna, alltså de som ofta drivs av av bensin och diesel men även kan drivas av förnybara bränslen.
– Det är inget fel på etanol och biogas, men vi ska inte slösa bort de fina bränslena i en gammal motor. I en explosionsmotor kan man bara få ut 20 till 30 procent av energin, medan en elmotor är mycket mer effektiv och kan få ut 90 procent. Och du kan köra på sol-, vind-, vatten- eller vågel, säger Per Ribbing.
För att få fler att köra elbil behöver systemet med snabbladdningsstolpar byggas ut snabbt, menar Per Ribbing.
– Det stora hindret för folk att skaffa elbil är räckviddsångesten. Det man konkret måste göra i dag är att lägga upp ett rutnät över de svenska vägarna och sätta igång och bygga.
Miljöminister Karolina Skog (MP) kommenterar i ett skriftligt uttalande kritiken mot utredningen:
– Det är förstås otroligt kul att utvecklingen av elbilar går mycket snabbare än man tidigare trott. Regeringen jobbar oavsett vidare för att snabba på omställningen av fordonsflottan ytterligare. Just nu kollar vi på hur vi ska utforma bonus-malussystemet så bra som möjligt och framöver kommer ta med oss miljömålsberedningens viktiga arbete med ett nytt transportmål och åtgärder för att nå dit.
Den över tusen sidor långa utredningen om hur Sverige ska ställa om till ett fossilfritt samhälle lämnades till den förrförra miljöministern Lena Ek 2013. Utredningen är fortfarande det dokument som regeringen stödjer stora delar av sitt klimatarbete på, enligt regeringens hemsida.