Från 2002 till idag: Så blev idén om flygskatt till verklighet – för att senare hamna i papperskorgen.
Bild: Jonas Ektrömer/TT
Dagens ETC
Tidöregeringen slopar flygskatten – och Socialdemokraterna går emot de andra oppositionspartierna och går på samma linje.
Men hur har debatten sett ut över tid?
Dagens ETC hjälper dig att friska upp minnet om hur tanken om en skatt på flygresor kom till, blev till verklighet för att sedan, återigen kastas i papperskorgen.
MP har länge drivit frågan om en skatt på flygresande, men det är först 2002 som flygskatten hamnar i partiets valmanifest. Det huvudsakliga argumentet som framhålls är att flyget är befriat från klimat- och miljöskatter. Flygets skattebefrielse är inget nytt påfund, utan en konsekvens av 1947 års internationella Chicagokonvention där länderna kom överens om att inte beskatta flygbränsle. Skatten som nu föreslås läggs därför inte på bränslet, utan på passageraren.
Hösten 2002
Efter valet inleder MP ett samarbete med S och får gehör – det verkar som att skatten på flygresor kan bli verklighet.
– Det fanns ett bastant motstånd och drevs en våldsam kampanj mot flygskatten när det första förslaget kom, har Per Bolund sagt till SVT om perioden.
Juni 2006
Den 2 juni tar riksdagen beslut om att införa skatten med siffrorna 137 för och 112 nej. Alla närvarande i S, MP och V röstar för skatten och alla närvarande i M, C, FP och KD röstar emot.
Valet 2006
Fredrik Reinfeldts Alliansen vinner valet och flygskatten blir ett pappersflygplan som störtar rakt ner i papperskorgen.
Valet 2010
Alliansen vinner återigen valet och ett nytt parti dyker upp i riksdagen. Jimmie Åkessons SD börjar nu mejsla fram sin klimatpolitik. I partiprogrammet 2014 beskrivs partiets syn på klimatet och miljön som ”konservativ”. Där står också att målet om ett miljövänligare samhälle inte bör eftersträvas ”genom ett ensidigt fokus på bestraffningar av oönskade levnadssätt hos enskilda medborgare.”
September 2014
Svenska folket väljer Stefan Löfven, S, till statsminister och Lena Ek, C, får ge bort sin miljöministerstol till Åsa Romson, MP, som också blir vice statsminister.
Den 22 september demonstrerar 310 000 människor i People’s Climate March i New York, vilket blev den – då – största klimatdemonstrationen någonsin.
Juni 2016
Det blåser gröna vindar över världen. I juni 2016 skriver en rad kulturprofiler på DN debatt att det är dags att välja bort flyget för klimatet och framtidens skull. Bland underskrifterna finns Malena Ernman, Björn Ferry och Stefan Sundström. Malena Ernman drev även frågan i Dagens ETC, där hon under en period var återkommande krönikör.
December 2016
Den största samlingen av världsledare någonsin lyckas samlas kring ett globalt klimatavtal. Kärnan i Parisavtalet är att världens länder tar på sig att verka för hålla den globala upphettningen till långt under 2 grader och sträva efter att begränsa den till 1,5.
2017-2018
Centerpartiet gör sig till det mest högröstade partiet mot flygskatt. Partiets talesperson heter Rikard Nordin och brukar kroka arm med branschorganisationen Svenskt flyg. Han anser att en flygskatt skulle slå hårt mot jobben och ekonomin – inte minst på landsbygden. Den skulle också kunna driva resenärer till ökad bilism istället för till tåget, påpekar han och föreslår istället en satsning på obligatorisk inblandning av förnybart flygbränsle.
Resten av högerblocket då? Ja, de är också kritiska.
April 2018
Flygskatten börjar gälla från och med 1 april. I kronor får flygresenären nu betala 60 kronor extra per resa inom Europa. För den som vill resa lite längre, som till Egypten eller USA, blir skatten 250 kronor. På riktiga långresor handlar det om 400 kronor.
Juni 2018
MP beslutar efter diskussion internt, där partiledningen utgör en bromskloss, att partiet ska gå till val på att höja flygskatten. När SVT ber Novus fråga svenskarna i en opinionsundersökning säger endast 38 procent ja till en höjning och 52 procent nej.
Januari 2018
Efter 129 dagar av sonderingar och regeringsförhandlingar skrivs januariavtalet under och regeringen Löfven II tillträder, dock med högerns budget. Flygskatten blir dock kvar genom tumultet.
Augusti 2018
Greta Thunberg stannar på marken och tar segelbåt över Atlanten till klimattoppmötet i New York. Ordet ”flygskam” trendar.
December 2018
Begreppet flygskam förs in i Svenska akademins nyordslista. Samtidigt flyger svenskarna mindre. Mellan 2017 och 2019 går antalet flygresor nedåt samtidigt som svenskarnas intresse för tågresande ökar. Enligt experter har såväl flygskatt som flygskamdebatt påverkat trenden. Under pandemin fortsätter flygresorna att minska.
Sommaren 2021
Veronica Maggios och Stina Nordenstams låt ”Nu stannar vi på marken”, som är ett samarbete mellan artisten och SJ, släpps.
Valet 2022
Regeringen med stöd från SD tar över makten, men ännu görs inget åt flygskatten. Det väsnas dock inom näringslivet och flygbranschen.
April 2024
Tidö-regeringen föreslår att skatten på flygresor halveras. Det innebär att regeringen vill sänka skatten på en resa inom Europa från 60 till 39 kronor per person, medan den pålite längre resor som till Egypten eller USA sänks från 250 till 162 kronor. På riktiga långresor sänks skatten från 400 till 259 kronor.
Sommaren 2024
Förslaget från april totalsågas av flera remissinstanser. På Naturvårdsverket är man orolig för att en lägre skatt kommer att leda till ökade utsläpp. En nationell flygskatt har en styrande effekt och bör därför behållas, hävdar Världsnaturfonden. En grupp forskare från Chalmers, Handelshögskolan i Göteborg, KTH och Sveriges lantbruksuniversitet anser olikt regeringen att EU-lagstiftningen inte alls gör flygskatten överflödig. SMHI håller med och skriver i sitt yttrande att förslaget ”bidrar till ökade utsläpp jämfört med om skatteförslaget inte införs, och försämrar på så sätt möjligheten för Sverige att klara sitt mål om nettonollutsläpp och klimatneutralitet.”
Samtidigt hävdar Svenskt Näringsliv och aktörer inom flygbranschen att skatten helt bör avskaffas. Konjunkturinstitutet håller med om att skattens design är bristfällig men vill ändå behålla den för längre flygresor.
Vad tycker S?
Vad S tycker om flygskatten är inte enkelt att veta. Magdalena Andersson utesluter under inte under sommaren att stötta förslaget. ”Allt handlar om vilken tillväxt vi har” säger hon när Dagens ETC pressar henne.
Ryanair-hoten
Lågprisflygbolaget hotar med att dra in flyglinjer i Tyskland om den tyska regeringen inför flygskatt. Eddie Wilson, vd för flybolagsdelen av Ryanairkoncernen, säger också till DN att Ryanair vill dubbla trafiken i Sverige – men bara om regeringen gör någonting åt den beklämmande flygskatten.
Slopad skatt
Bara någon dag efter att Ryanair pratar med DN läcker uppgifter från Tidö-partierna ut om att skatten på flygresor slopas helt, vilket bekräftas senare och kommer på pränt i budgetpropositionen.
Hösten 2024
Så kommer svaret många hade väntat på: Sveriges största parti Socialdemokraterna går på Tidöpartiernas linje och slopar flygskatten. Istället, säger Damberg när partiets skuggbudget presenteras, vill man luta sig mot det europeiska systemet med utsläppsrätter. ”Man måste vara realist”, säger Damberg och förklarar att han också ser det nödvändigt att vidta åtgärder i en tid då det svenska inrikesflyget har det tufft.
Centerpartiet – partiet som tidigare var hårdnackade motståndare till flygskatten – meddelar tidigare samma vecka att de behåller flygskatten i höstens skuggbudget.
Vänsterpartiet väljer samma väg och fortsätter att betona att den som flyger mest också ska betala mest. "Vilken planet bor regeringen på?" undrade partiets ekonomiskpolitiska talesperson Ida Gabrielsson tidigare i höstas.
Miljöpartiet vill fortfarande fördubbla flygskatten.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.