Pourmokhtari: ”Jag vill inte plocka bort flygskatten”
Miljöminister Romina Pourmokhtari (L) vill plocka bort flygskatten.
Bild: TT
Dagens ETC
Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) vill behålla flygskatten. Det vill inte infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) – och han har både SD och M med sig.
– Vi håller inte alltid med varandra, men då förhandlar vi, säger Romina Pourmokhtari.
Flera höjdare inom näringslivet kräver att regeringen avskaffar flygskatten, som de anser styr flygbolagen mot Köpenhamn och Oslo istället för Arlanda med följden att Stockholm blir mindre attraktivt i den globala ekonomin.
Näringslivet har infrastrukturminister Andreas Carlssons (KD) öra. I ett utspel i februari förklarade han att EU:s kommande skärpning av handeln med utsläppsrätter för flyget och hårdare krav på inblandning av förnybara bränslen i flygfotogen gjort att den nationella flygskatten spelat ut sin roll.
Även Moderaterna och Sverigedemokraterna vill avskaffa flygskatten. Det vill däremot inte klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari som i ett tydligt uttalande till Dagens ETC nu ger flygskatten sitt stöd.
– Jag vill inte plocka bort flygskatten, säger hon i samband med en träff med journalister i riksdagen.
Så här står ni mot varandra i regeringen?
– Ja, absolut.
Svagt förhandlingsläge
Flygskatten har sedan den infördes 2018 kritiserats från högerpartierna vid ett flertal tillfällen. Inför valet samma år sa M-ledaren Ulf Kristensson att partiet skulle ta bort skatten om de fick bilda regering.
Maria Stockhaus, riksdagsledamot för Moderaterna, säger att partiet varit motståndare till flygskatten sedan den infördes.
– Det står vi fast vid. Svenskt näringsliv har varit oerhört tydliga med att Sverige förlorat en del direktlinjer och att det är ett problem för svensk konkurrenskraft.
Maria Stockhaus anser också att EU-initiativ som ReFuelEU aviation – en del av EU:s klimatpaket Fit for 55 – är "tillräckligt kraftfulla åtgärder för att ställa om flyget på den europeiska marknaden”.
– Det finns ingen anledning att vi ska ha egna särregler med flygskatt, säger hon.
Enda styrmedlet
Det håller inte Jörgen Larsson, seniorforskare på Chalmers, med om. Han har forskat i tio år om flygets klimatpåverkan och olika styrmedel för att minska den.
– EU:s klimatstyrmedel för flyget är viktiga för att tvinga flygbolagen att gå över till de mycket dyrare förnybara bränslena, under förutsättning att besluten inte urvattnas. Men det många inte känner till är att dessa styrmedel täcker mindre än hälften av svenskarnas flygutsläpp. De täcker inte flygets höghöjdseffekter och de täcker bara delvis interkontinentala resor, har han tidigare sagt till Dagens ETC.
För över hälften av svenskarnas flygutsläpp är alltså flygskatten det enda existerande styrmedlet enligt Jörgen Larsson.
”Inte ändrat uppfattning”
Sverigedemokraternas klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen skriver i mejlsvar till Dagens ETC att hans uppfattning är att samtliga partier i regeringsunderlaget har varit negativa till den nationella flygskatten, och att de är överens om att det svenska regelverket ska anpassas till vad som gäller på EU-nivå.
– Sverigedemokraterna har inte ändrat uppfattning, säger han.
Liberalerna som parti har tidigare inte varit någon förespråkare för nationell flygskatt. Frågan har tidvis splittrat partiet. Som en del av Alliansen var partiet emot. Däremot har L varit positiva till en europeisk skatt på flygresor. Klimat- och miljöministerns uttalande tyder dock på att skiljelinjen i frågan om den nationella skatten hårdnat.
Vem kommer att vinna den här fajten?
– Vi håller inte alltid med varandra, men då förhandlar vi. Min starka ståndpunkt är att vi inte ska ta bort flygskatten, säger Romina Pourmokhtari.