Först ut med att presentera att åtta av tio remissinstanser är emot flygskatten var föreningen Svenskt Flyg, en av de främsta motståndarna till en svensk flygskatt.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
I mars gjorde de en sammanställning av de remissvar som lämnats in gällande den av regeringen beställda utredningen ”En svensk flygskatt”. Deras genomgång visar att åtta av tio eller 126 av de 156 yttranden som tar ställning till förslaget är negativt inställda.
– Flygskatt saknar helt klimatnytta, remissyttrandena visar att det är uppenbart för alla som läser förslaget, sade Anna Wilson, generalsekreterare för Svenskt Flyg.
Exakta kopior
Men granskningen av de 126 negativt inställda remissyttrandena, som gjorts av Klimatmagasinet Effekt, visar att flera remissvar är exakta kopior av varandra.
Några kommer från arga privatpersoner och de flesta kommer från aktörer kopplade till den svenska flygbranschen som, föga förvånande, är kritiska till skatten. Det är flygbolag, flygplatser, flygets branschföreningar, flygets leverantörer och ett flertal kommuner som har en flygplats placerad inom kommungränsen.
Det har även förekommit uppmaningar att skicka in remissvar och färdiga mallar att ladda ner.
– Det är förstås fullständigt ointressant i sammanhanget hur många remissinstanser som är för respektive emot det här förslaget. Remisser är ingen tävling där den som får flest röster vinner. Det viktiga är vilka argument som används. Förtroendet för flyget är redan på en låg nivå, det här kommer inte att göra saken bättre. I stället för att driva populistiska bluffkampanjer mot klimatpolitik och sprida felaktigheter borde de visa att de förstår situationens allvar och ta ansvar, säger Gunnar Lind, politisk rådgivare på Greenpeace, till Effekt.