Nu har den första sponsorn till konferensen presenterats: Jastrzębska Spółka Węglowa (JSW), ett av Polens ledande kolgruveföretag, uppger brittiska DeSmog.
JSW gick ut med nyheten på sin webbplats under tisdagskvällen och skriver att de stöder det polska ordförandeskapet, ”vilket garanterar företagets aktiva deltagande i evenemanget och möjligheten att främja pro-ekologiska förändringar inom gruvsektorn”.
De tillägger att de genom partnerskapet ska organisera panelsamtal för att visa på företagets miljöaktiviteter och erbjuda ”lösningar” som ska göra det möjligt för kolsektorn att minska utsläpp från växthusgaser.
Europas största kolproducent
Kolkraft står i dagsläget för cirka 40 procent av den globala elproduktionen, men ligger bakom 70 procent av alla utsläpp från energisektorn. Det är den energikälla som har högst utsläppsintensitet. Polen är idag Europas största kolproducent, med en produktion på 70 miljoner ton 2016. Klimattoppmötets sponsor JSW står själva för 12 miljoner ton kolproduktion om året.
Enligt den senaste rapporten från FN:s klimatpanel IPCC måste koldioxidutsläppen halveras inom de närmaste 12 åren för att undvika katastrofala klimatförändringar.
Sriram Madhusoodanan, från klimatorganisationen Corporate Accountability, säger till DeSmog att det är ”absolut oacceptabelt” att ett stort kolföretag finansierar förhandlingarna om hur klimatkrisen ska lösas.
– Stora utsläppare som JSW kommer inte bara utnyttja sponsorskapet för att grönmåla sin image, utan också sannolikt ge dem tillträde till samtalen själva, vilket är en enorm intressekonflikt, säger Madhusoodanan.
Max Andersson, EU-parlamentariker (MP) är starkt kritisk till nyheten om att JSW sponsrar COP24.
– Att kolindustrin sponsrar klimatmötet är lika orimligt som att tobaksindustrin skulle sponsra en anti-rökkonferens.
Det polska kolindustrin bör inte få chansen att skönmåla sin verksamhet, säger han till Dagens ETC.
Inga andra finansiärer till COP24 har presenterats ännu.