BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Får utsläppen att synas
Transporter inom landet står för cirka en tredjedel av Sveriges utsläpp av koldioxid. Att införa en avgift på vägtransporterna är ett sätt att få miljöfarliga utsläpp att synas mer i företagens ekonomi, menar Anders Roth som arbetar med transport- och klimatfrågor på Svenska miljöinstitutet IVL.
– Lastbilarna står för en betydande del av vägtrafikens utsläpp, och transportarbetet har ökat de senaste åren. Den här typen av transporter följer en helt annan logik än privatbilism. Det är stora företag som beställer transporterna och i dag är miljön för lågt värderad för dem, det är inte en faktor som man tar tillräcklig hänsyn till.
Anders Roth menar att en miljöstyrande vägslitageavgift är ett av de viktigaste sätten att minska utsläppen från lastbilarna. Rätt utformad driver den utvecklingen mot bättre motorteknik och styr över godset till andra alternativ, som järnväg, menar han.
– Lastbilstransporter är i dag subventionerade och bär inte sina egna samhällsekonomiska kostnader utifrån miljö, olyckor, slitage och trängsel, säger han.
I en intervju på Svenskt näringslivs sajt, under rubriken "Kilometerskatt slår hårt mot Polarbröd", kritiserar företagets logistikchef Johan Granberg regeringens planerade avgift:
– Vi är positiva till incitament för att styra över till mer förnyelsebart, men en sådan här skatt skulle helt klart slå mot vår konkurrenskraft, säger han.
Varför inte kampanja för bättre infrastruktur för till exempel tågtransporter i stället för mot en avgift på vägslitage?
– Vi har under flera år arbetat för bättre tågförbindelser – och 45 procent av våra transporter går redan med tåg. Vi vill lyfta upp riskerna med att utforma skatten på det här viset, säger Johan Granberg.
Massiv motkampanj
I och med ställningstagandet mot vägslitageavgiften sällar sig företaget till den massiva kampanj, med Svenskt näringsliv och Centerpartiet i spetsen, som vill stoppa förslaget. Polarbröd menar, precis som många andra, att avgiften beskattar avstånd, inte utsläpp, och att förnybara drivmedel borde premieras i stället.
Men att subventionera in förnybara bränslen eller använda skatt på drivmedel som verktyg fungerar inte i längden, menar Anders Roth på IVL. Det är ett trubbigt verktyg som inte heller effektiviserar transporterna på lång sikt.
"Hoppas forskarna har rätt"
På Polarbröd hoppas man att deras medverkan på Svenskt näringslivs sajt inte ska uppfattas som att de är emot hårdare miljölagstiftning. Att forskare sågar deras argument kommenterar logistikchefen Johan Granberg så här:
– Om skatten skulle införas så hoppas jag verkligen att forskarna har rätt.