– Efter den här sommaren har klimatdebatten legat högt på agendan, med intensiva diskussioner, inte minst hos oss som tågbolag som har klimatsmart resande i vårt DNA, säger Mats Johannesson, vd på MTR Express, som kör snabbtåg på sträckan Stockholm-Göteborg.
Minskade koldioxidutsläpp
Efter årets semesterledigheter uppstod frågan hur de som företag skulle kunna bidra till minskade koldioxidutsläpp, enligt Mats Johannesson.
– Ett av skälen till att många väljer flyget för längre resor är att det ofta är tidseffektivt. Med ett par extra semesterdagar kan vi minska effekten av skillnaden i restid och uppmuntra fler i personalen att välja tåget. Det löser givetvis inte klimatproblemen i ett slag, men det är ett av många små steg, säger han.
Erbjudandet gäller samtliga anställda på MTR Express. Tjänstemännen får möjlighet att arbeta på distans om de åker tåg och slipper därmed ta ut en semesterdag, medan den operativa personalen kan ta ut en semesterdag med lön när de väljer bort en flygresa på minst två timmar Den som tar tåget till exempelvis Florens tur och retur får två betalda semesterdagar.
Initiativet inleds den här månaden och kommer att utvärderas efter ett år.
– Intresset har varit stort bland våra medarbetare, nästa sommar får vi väl se riktigt hur stort. Även från omgivningen har vi bara fått positiva reaktioner och många nyfikna frågor från andra organisationer. Vi hoppas att fler företag följer efter, säger Mats Johannesson.
Tåg är det mest klimatsmarta sättet att resa, bara att segla och att cykla är bättre. Men för att tågresan ska vara riktigt miljövänlig ska bränslet vara fossilfritt. I Sverige går 90 procent av järnvägsnätet på förnybar el, i Europa är dieseldrift vanligare. På en del håll, som Tyskland och Polen, kommer elen till tågen från kolkraft. Men det är fortfarande bättre att välja tåget än flyget. Eller bilen för den delen.
Tar du själv tåget när du semestrar utomlands?
– Vi har pratat om det hemma. Vi har småbarn och har bilat ut i Europa tidigare, men tänker att tåget är ett bra alternativ, säger Mats Johannesson.