Av de nio politikerna är det bara två som är i närheten av att komma ner till de 1,5 ton utsläpp som anses hållbart i ett första steg – V och Fi. Flera av partierna ligger också en bra bit över det som Naturvårdsverket räknat fram som genomsnittssvenskens utsläpp.
Det är allvar nu. Ge ett bidrag till ETC Stödfond för att säkra utgivningen av Sveriges enda rödgröna dagstidning. Använd ETC Varuhuset eller:
Swisha: 123 508 754 9
BG: 5372-9141
Sämst gick det för Allianspolitikerna, men även MP, där ingen kom under 5 ton per år. Värst i klassen var Maria Malmer Stenergard (M) som veckopendlar med flyg mellan Skåne och Stockholm. Hon menar att testet gör det tydligt att vi måste komma åt transporternas utsläpp men trots sina egna höga utsläpp tycker hon att det är konsumenterna själva som har det största ansvaret.
– Kunniga konsumenter med mer pengar kvar i plånboken kan vara med och påverka utvecklingen mycket. Därför vill vi stärka konsumentinformationen och göra det lättare att göra rätt. Vi har också en rad förslag för ett mer cirkulärt samhälle där det lönar sig bättre att återvinna och återanvända, säger hon.
Smutsiga trots bra inkomst
Att riksdagsledamöter har bra inkomster och är väl insatta i klimatfrågan verkar dock inte hjälpa dem att få ner sina egna utsläpp. Alliansens ”gröna röst” Centern har en talesperson som själv orsakar 6,8 ton utsläpp per år.
– Det här visar på behovet att ställa om, det är svårt att leva klimatneutralt. Att komma under 2 ton kan du i princip inte göra i Sverige idag. Vi vill ge människor alternativ, bygga ut bredbandet så att man slipper resa och bygga höghastighetståg, säger Rickard Nordin (C).
Något förvånande är både S, V och Fi bättre än den miljöpartistiska talespersonen Stina Bergström som hamnar högre än både C och KD. Hon hänvisar sitt dåliga resultat till långa utlandsflygningar i jobbet som inte går att undvika.
Bara en har slutat flyga
Det är bara FI-politikern Gubb Marit Stigson som helt valt bort att flyga och dessutom äter veganskt. De andra miljöprofilerna hänvisar sina utsläpp just till jobbresor och viktiga politiska uppdrag utomlands med exempelvis FN och Nordiska rådet.
Bland de rödgröna politikerna menar flera att testet visar att vi som individer inte kan klara av klimatutmaningen själva.
– Vi lever ju i ett samhälle, och det är väldigt svårt att åstadkomma stora samhällsförändringar själv. Det måste vara gemensamma insatser, säger Åsa Westlund (S)
L tror på flyget
Vänsterpartiets Jens Holm framhåller att slit-och-släng-samhället måste upphöra och vill sätta press på tillverkare så att både produkter och dess komponenterna alltid går att återvinna.
Trots att flygbranschen själva säger att det kommer att dröja många år innan ens en femtedel av flygbränslet är fossilfritt menar liberalernas Lars Tysklind att inblandning av biobränsle i drivmedlet är en bra väg att gå för flyget.
– Men det måste gå mycket fortare. De moderna flygplanen drar ju också mycket mindre bränsle, säger Lars Tysklind.
Dagens ETC bad talespersonerna i klimatfrågor för alla riksdagspartier och FI göra ett test där utsläppen från deras konsumtion, mat, resor och bostäder räknas ihop. Ingen av dem lyckas idag föra en hållbar livsstil.
Så gjordes testet
Politikerna fick fylla i frågor på sajten klimatkontot.se. Testet är framtaget av IVL Svenska miljöinstitutet och beräknar klimatpåverkan från bostad, mat, resor och konsumtion.
Vad är CO2e?
Med CO2e (koldioxidekvivalenter) menas att ämnen som har en klimatpåverkan, har räknats om till motsvarande mängd koldioxid (CO2), 1 kg metan motsvarar till exempel 21 kg CO2-ekvivalenter. Denna gemensamma måttenhet gör det möjligt att jämföra klimatpåverkan från olika växthusgaser.
Maria Malmer Stenergard
17,5 ton CO2e/år
Varav:
0,2 från bostad
15,3 från resor
1,5 från mat
0,6 från konsumtion
Kommentar: ”Jag kämpar hårt för att leva hållbart, men hos mig sticker självklart resorna ut. Min stora utmaning är att flyget i dag möjliggör för mig som tvåbarnsmamma boende i Skåne att sitta i riksdagen. Hade jag bott i Stockholm hade jag haft lägre utsläpp, men vi kan ju inte bara ha stockholmare i riksdagen.”
Lars Tysklind
10,8 ton CO2e/år
Varav:
0,8 från bostad
8,9 från resor
1,0 från mat
0,2 från konsumtion
Kommentar: ”Det var inte så förvånande. Jag bor i Strömstad och sitter i riksdagen i Stockholm, det blir väldigt mycket resande och jag måste ofta åka bil till tåget. Sen sitter jag i Nordiska rådet och har möten på Island och Grönland. Men jag sopsorterar, slänger knappt någon mat och äter inte biff eller nötkött ens varje vecka, men det gick inte att klicka i så lite.”
Stina Bergström
8,3 ton CO2e/år
Varav:
0,2 från bostad
6,7 från resor
0,8 från mat
0,6 från konsumtion
Kommentar: ”Det är mina flygresor som sticker ut, och det visste jag ju. Jag får jag lite klimatångest av, men det men det har att göra med mitt politiska uppdrag då jag tvingas flyga en del, jag var på en FN-utbildning i USA i våras till exempel. Man kunde inte fylla i att vi producerar en fjärdedel av vår el själv med solceller.”
Rickard Nordin
6,8 ton CO2e/år
Varav:
0,9 från bostad
4,7 från resor
0,6 från mat
0,5 från konsumtion
Kommentar: ”Det här visar att det går att göra en hel del i flera kategorier. Men det är ju framförallt de utrikesresor jag gjort med riksdagens utskott som dragit upp det. Jag åker motsvarande två varv runt jorden med tåg varje år, väljer alltid tåg när det går. Och jag klimatkompenserar alla resor jag gör.”
Lars-Axel Nordell
0,2 från bostad
4,7 från resor
0,8 från mat
0,4 från konsumtion vilket totalt blir:
6,2 ton CO2e/år
Kommentar: ”Det är ju framförallt resor i tjänsten, men det blir mest tågresor. När det gäller flyg så försöker jag tänka över det. Hade jag bott i Luleå hade det varit flyg till och från riksdagen varje vecka, men nu kan jag åka tåg. Det hade varit lättare om alternativet var höghastighetståg, så det är vi för.”
Åsa Westlund
4,6 ton CO2e/år
Varav:
0,1 från bostad
3,1 från resor
1,0 från mat
0,5 från konsumtion
Kommentar: ”Det här var ändå bättre än jag trodde. Vissa år hade jag nog fått högre om jag gjort någon längre jobbresa eller köpt nya vitvaror, det gör man ju sällan men det belastar mycket när det görs. Det är väldigt intressant att gå igenom vad man egentligen köper.”
Jens Holm
3,4 ton CO2e/år
Varav:
0,3 från bostad
1,2 från resor
0,7 från mat
1,2 från konsumtion
Kommentar: ”Lite förvånande att maten blev så högt trots att jag inte äter kött. Jag ligger ju ungefär tre gånger över det som är hållbart. Jag har ju medvetet försökt dra ner på mina utsläpp, konsumera mindre, vi äger en bil men kör nästan bara på el. Tyvärr är flygresorna oundvikliga ibland, i tjänsten då man anser att jag måste flyga.”
Gubb Marit Stigson
2,3 ton CO2e/år
Varav:
0,5 från bostad
0,2 från resor
0,7 från mat
0,9 från konsumtion
Kommentar: ”Resultatet visar att vi har en samhällsstruktur där det är omöjligt att leva helt miljövänligt. Men jag vill säga också att jag har åkt en del färja det senaste året, som inte räknades med i det här testet, så att jag inte ser bättre ut än vad jag är.”
Martin Kinnunen
Vi har försökt få resultaten från Sverigedemokraternas representant i flera dagar, men har vid denna tidnings pressläggning ännu inte fått svar. Detta trots flera förfrågningar via mejl och telefon.