Paris tar krafttag mot suvarna med höjda parkeringsavgifter.
Bild: Michel Euler/AP/ TT
Dagens ETC
I Paris röstade invånarna i helgen om huruvida suvar ska betala tredubbla parkeringsavgifter. Och ja, de ville det. Men inte ens sex procent av invånarna deltog i omröstningen. Samtidigt anklagas Paris borgmästare för ”miljöpopulism” och “familjefientlig” politik.
Som en del av den socialistiska borgmästaren Anne Hidalgos plan att göra Paris grönare hölls i helgen en omröstning om huruvida suvar, det vill säga stora privatbilar, ska betala tredubblade parkeringsavgifter eller ej.
Många anser att det redan är dyrt att parkera i centrala Paris, där taxan ligger på sex euro i timmen. Nu, efter att 54,6 procent av väljarna röstat för, kommer det alltså att kosta cirka 18 euro för den som parkerar en stor personbil – vilket motsvarar drygt 200 kronor i timmen. Funktionshindrade bilförare undantas från avgiften.
Valdeltagandet var extremt lågt. Omkring 78 000, alltså mindre än sex procent av Paris drygt 1,3 miljoner röstberättigade invånare, tog sig till valurnorna. De många pendlare som bor i Paris förorter var inte röstberättigade. Ungefär en miljon personer arbetar i centrala Paris utan att bo där.
“Familjefientligt”
Helgens lokala folkomröstning påminner om den omröstning förra året då Paris sparkcyklar röstades bort. Då som nu väcker förfarandet stark kritik men borgmästare Anne Hidalgo lovar att driva igenom den nya avgiften trots det låga valdeltagandet. Det är en del av hennes och ledningens långsiktiga plan att minska biltrafiken i Paris kraftigt, där bland annat helt bilfria dagar och åtta mils cykelvägar hör till projektet.
Anne Hidalgos satsningar har lett till tydliga förändringar. Cyklingen har till exempel ökat med 71 procent sedan hon blev borgmästare, delvis tack vare nya cykelvägar.
Att banna suvar innebär i praktiken att attackera barnfamiljer.
Men Anne Hidalgo är extremt hatad i stora delar av Paris. Oppositionen kritiserar henne för att slösa skattepengar på “värdelösa folkomröstningar” som väldigt få deltar i – samt anklagar henne för “miljöpopulism”.
“Att banna suvar innebär i praktiken att attackera barnfamiljer, som är de i behov av större fordon. Det gör Paris mindre barnvänligt”, hävdade till exempel Catherine Dumas, Paris-senator från högerpartiet Republikanerna på X.
Spinnet till höger, från Republikanerna, Nationell samling och Reconquête pekar särskilt på just den nya regeln som en del av en “familjefientlig” politik i stort. På så vis hamnar HBTQI-rättigheter, konspirationsteorin om ett “folkutbyte” via migration samt feminism i samma säck som färre stora personbilar i Paris.
Gäller även elbilar
Borgmästaren själv ser inga stora problem med det låga valdeltagandet. Hon är nöjd att ens ha givit folk en möjlighet att rösta för eller emot och att de som faktiskt röstade, i majoritet röstade för.
– Hushåll i Paris är mindre motordrivna idag än för några år sedan. Vi har visat att det går att genom diskussion och omröstning fatta beslut för vår hälsa och vår planet. Man bör inte sätta köpkraft och klimat emot varandra, och det visar resultatet av den här omröstningen, sade borgmästaren Anne Hidalgo vid en presskonferens på söndagen.
– Det var många som gjorde sig besväret att rösta ändå, sa hon också.
“Suvar” har en konkret benämning enligt de nya reglerna: De tredubblade avgifterna kommer att gälla alla personbilar på mer än 1,6 ton med förbränningsmotor. Även så kallade hybridbilar räknas och dessutom elbilar på mer än två ton. Det är nämligen inte bara förbränningsmotorerna som förorenar, påpekar Paris ledning, utan även det faktum att däck och bromssystem orsakar större utsläpp av hälsofarliga luftburna partiklar ju tyngre bilen är.
Mellan åren 2019 och 2023 har innehavet av suvar, enligt definitionen ovan, ökat med 49,5 procent i Parisregionen, enligt den franska transportstyrelsen ANTS.
Om man tittar på valresultatet på en Pariskarta är det tydligt var motståndet ligger: i de rikaste kvarteren i öst, särskilt i det fashionabla 16:e arrondissementet där flera av världens rikaste bor, röstade 82 procent emot avgiften medan norra och västra Paris röstade för.