Fonden Connecting Europe Facility (Fonden för ett sammanlänkat Europa) ska finansiera infrastrukturprojekt som länkar samman olika delar av EU. Största delen av pengarna går till järnvägen, men enligt uppgifter som Miljöpartiet tagit fram har motsvarande drygt 15 miljarder kronor gått till att finansiera flygplatser mellan åren 2021 och 2023.
– I den allvarliga klimatkris vi befinner oss i ska EU-pengar inte läggas på att stötta flygplatser. Just de här pengarna borde istället ha använts till att förstärka järnvägsinfrastrukturen, säger Pär Holmgren (MP).
"Handlar om lobbyism"
För perioden 2021-2027 innehåller fonden 375 miljarder kronor, varav cirka 285 miljarder kronor ska gå till transporter. Den allra största delen av pengarna har gått till järnvägen, men att det ändå smugit sig in pengar till flygplatser handlar enligt Pär Holmgren om lobbyism.
– Det är kopplat till allt annat som handlar om fossil infrastruktur. Det finns mycket investeringar i den världen och starka lobbyister som gör allt för att fortsätta dra pengar ditåt.
I april i år samlades omkring 40 representanter från olika transportnäringar i Bryssel för att uppmana Europeiska rådet och EU-parlamentet att öka budgeten till CEF-fonden inför nästkommande period. I samband med det efterlyste generaldirektören för flygplatsernas branschorganisation Airports Council International, Olivier Jankoveci, mer pengar till flygplatserna och flygsektorn, och framhöll att budgeten borde fördelas mer rättvist mellan de olika sektorerna.
”Mer finansiering från EU är en förutsättning för sektorns förmåga att minska koldioxidutsläppen till 2050. Det går inte att undvika att transportsätt som har svårare att minska utsläpp, såsom flyg, kräver mer policy och ekonomiskt stöd i proportion till den utmaning de står inför”, skrev han i ett pressmeddelande.
Pär Holmgren är kritisk till flygbranschens resonemang om att mer pengar behövs för att ställa om till fossilfritt.
– Den typen av argument har vi hört i årtionden. Redan för 20 år sedan var det uppenbart att den viktigaste lösningen när det gäller flygets klimatpåverkan är att flyga mindre. Då måste vi också satsa ännu mer på internationell tågtrafik inom Europa så det blir lättare att åka tåg mellan länderna.
Ska göra ”allt han kan”
Den senaste mandatperioden 2019-2024 har Pär Holmgren suttit i EU:s miljöutskott, jordbruksutskott och transportutskott. Han lovar nu att inför nästa budgetperiod göra allt han kan för att inga fler pengar från fonden ska gå till flyget.
– Jag kommer ta upp det gång på gång i alla förhandlingar och sammankomster. Från och med nu måste vi inte bara prata om att vi ska göra rätt saker, utan också sluta göra fel saker. Och fel saker i det här sammanhanget är de fossila subventionerna och att fortsätta lägga skattepengar på flygplatser.
Huruvida han får stöd från övriga partier är en öppen fråga, säger han.
– Jag har en känsla av att vi i den gröna gruppen kan driva frågan gemensamt. Men det återstår att se hur mycket stöd vi får från de andra grupperna. Jag hoppas, inte minst med de stora svåra översvämningar vi återigen ser i Centraleuropa, att det är fler och fler som vaknar upp och ser hur allvarligt läget är.