En forskargrupp på KTH - den så kallade jänrvägsgruppen – har jämfört inrikesflyget med fyra snabbtågslinjer mellan större städer i Sverige. Resultatet är något oväntat att det ofta är billigare att ta tåget än flyget.Snittpriset på en tågresa ligger långt under vad en flygresa kostar, enligt rapporten som SJ tagit del av. Och de senaste åren har priset sjunkit snabbt.
2010 utgjorde priset för en normalbiljett på tåget 48 procent av priset för flygbiljett på samma sträcka. Sedan dess har priset på tågbiljetten sjunkit till 34 procent av priset för motsvarande flygbiljett, visar KTH-studien.
SJ kommenterar i ett pressmeddelande resultatet av undersökningen och menar att det beror på att man faktiskt sänkt priserna de senaste tio åren:
– Givetvis kan man hitta enskilda avgångar där flyg är billigare än tåg, men rent generellt är tåget betydligt billigare än flyget på dessa sträckor. Allt fler resenärer köper sina tågbiljetter tidigt, vilket ger ett lägre pris, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.
Kan spara timmar
Men det är inte bara priset som oväntat är bättre med tåget, det går också att spara tid, menar forskarna. De långa resorna är fortfarande mycket längsammare med tåg. Däremot går resan ungefär lika snabbt – eller bara något långsammare – på de medellånga resorna om man man räknar in tiden för att ta sig in i stadskärnan.
Men för en kontorsarbetare som kan ta med sig en dator och jobba på resan går det att spara mer tid, menar SJ:s presschef.
– En flygresenär som ska ta sig mellan Stockholm city och Göteborg city kan uppskattningsvis arbeta en dryg halvtimme. Tågresenären kan tvärtom arbeta i princip tre timmar. Flygresenären förlorade med andra ord två och en halvtimme användbar tid, jämfört med tågresenären, säger Tobbe Lundell.
Enligt SJ har utbudet av tågresor ökat mer än flyget under perioden 2010 – 2018. Satsningar på bland annat Botniabanan har gjort att restiderna kunnat kapas. Man hänvisar också till statistik från bland andra Trafikverket som visar att tåget i snitt är punktligare än inrikesflyget.
– Tågens punktlighet ska ses i ljuset av en ständigt växande tågtrafik. I januari 2019 kördes det 11 000 fler punktliga tåg jämfört med januari 2016. Det kördes alltså fler punktliga tåg i januari i år än vad det överhuvudtaget kördes tåg i januari för tre år sen. Men den kraftiga tågvolymökningen äter upp förbättringen, säger Tobbe Lundell i pressmeddelandet.