– Om de gör det här projektet så kliver de in i det som vi kallar fossilgasfällan, de bygger in sig i den här gamla infrastrukturen. Då bygger man också in sig i ett beroende av fossil energi, säger Jennie Nyberg, en av personerna bakom kampanjen.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Hon tror att politikerna är övertygade om att de gör en bra miljöinvestering, men Jennie Nyberg tror att det i verkligheten kommer att bli något annat.
– Om vi ska bygga ny infrastruktur måste vi bygga den så att den inte har med fossila bränslen att göra. Politikerna hävdar att det är en miljöförbättring, men det finns inte så mycket som pekar på att fossilgas egentligen är mindre dåligt för klimatet än bunkeroljan som används idag, säger hon.
Nätverk av engagerade Fossilgasfällan är ett nätverk av personer som varit engagerade i olika miljöorganisationer och frågor sedan tidigare, som för ungefär ett år sedan blev varse om vad som planerades i Skarvikshamnen och bestämde sig för att ta sig an frågan. Sedan dess har de utfört en rad aktioner, bland annat har de framfört ett skådespel vid Kronhusbodarna när kommunfullmäktige sammanträdde. Tillsammans med andra miljöorganisationer, har de också deltagit i en kanotaktion i hamnen, samt protesterat utanför Socialdemokraterna i Göteborgs kontor.
– Vår kampanj är mycket i solidaritet med människor i andra delar av världen. Det är inte så att vi här kommer att drabbas hårdast om vi börjar med LNG här. Det är de som lever vid utvinningsplatser eller de som drabbas först av klimatförändringarna. Vi har väldigt mycket klimaträttviseperspektiv, säger Jennie Nyberg.
Jennie Nyberg tror inte att löften om en framtida övergång till biogas, det vill säga LBG, kommer att infrias. Och anser därför att det inte är en anledning till att tillåta bygget av infrastrukturen.
– Vi har inte sett några åtaganden, att ”ni får köra på LNG, men om fem eller tio år så måste ni ha fasat ut fossila bränslen och bara använda förnybart”. Jag skulle vilja ha det som ett villkor antingen i regeringens koncession eller miljötillståndet, säger hon och tillägger att det annars är svårt att ta politikerna på allvar, istället låter bytet till förnybar gas som ”en gullig dröm” som inte kan realiseras på grund av konkurrens om bioråvara.
Vad ser ni för bättre alternativ för sjöfarten?
– I vår hållbara vision så har vi inte samma behov av den nivån av sjöfart som vi har idag. I nuläget har vi inget bränsle som är så hållbart, så då kanske vi bara inte ska skeppa produkter på det sättet vi gör. Vad jag vet så bär inte sjöfarten sina miljökostnader.
Svårt stoppa projektet
Personerna bakom Fossilgasfällan ser att projektet är långt gånget och att det därmed finns en risk att de inte lyckas stoppa tillståndet i regeringen eller få gehör hos en politisk majoritet i kommunen. I ett större perspektiv ser de frågan som principiellt viktig eftersom det finns planer på fler terminaler, förklarar Jennie Nyberg.
– Det här är den första nya terminalen som byggs i Sverige under den här fossilgasboomen. Det finns ganska långt gångna planer på andra ställen och om det blir en stor grej kring den här terminalen i Göteborg, oavsett vad utsagan blir, så kommer det bredda för att man inte bygger andra.