I den splitter nya rapporten Dirty money – how fossil fuel sponsors are pollution sporthar 205 sponsoravtal mellan idrotten och fossilindustrin identifierats bara under april i år. Överlägset mest fossilpengar går till fotbollen världen över, följt av motorsport, rugby och golf. Och de största sponsorerna är fossiljättarna Aramco (drygt 13 miljarder kronor), Shell (drygt 4,7 miljarder), Total Energies (drygt 3,4 miljarder) och Ineos (drygt 7,8 miljoner kronor) .
Enorma summor till superstjärnor
Det är enligt rapporten nästan omöjligt att få fram siffror på hur mycket enskilda idrottsstjärnor tjänar på sponsringen från fossilindustrin. Många avtal når aldrig offentlighetens ljus. Men de källor med insyn som rapportförfattarna hänvisar till uppger att summor mellan en halv miljon till fem miljoner kronor ofta förekommer. I vissa fall, när det handlar om världsstjärnor, ska det röra sig om summor uppemot en miljard svenska kronor. Rapporten nämner också att flera idrottare med stora Instagramflöden har betalats för att sprida fossilreklam till sina följare. Fotbollssttjärnan Lionel Messi, med 472 miljoner följare på sociala medier, har exempelvis fått över motsvarande 250 miljoner svenska kronor för att vara ett ansikte för kampanjen "Visit Saudi", ett land med en gigantisk och statligt ägd oljeindustri.
Lionel Messis Instagram-flöde är värt stora pengar, menar Saudiarabien, som har sponsrat stjärnan med rekordsummor.
Bild:
Jorge Saenz
Tvättar sina varumärken
Men det finns idrottsstjärnor som vägrar få pengar från oljeindustrin. En rad kända idrottare lånar ut sina röster i rapporten. En av dem är den svenska elitskidåkaren Björn Sandström, som är mycket kritisk mot fossilföretagen:
– En av de effektivaste plattformarna som jättarna använder sig av är idrott. Idrottens goda varumärke för hälsa och moral används genom enorma summor för jättarna att sportwasha sitt varumärke och fortsätta pumpa upp fossila bränslen, säger han.
Björn Sandström riktar skarp kritik mot fossilindustrin sportwashing.
Bild:
Ulf Palm/TT
FN-uppmaning
Rapporten avslutas med en uppmaning till idrottsorganisationer världen över att genast öppna sina sponsoravtal för större insyn, samt att sluta med att ta emot sponsring från fossila företag. När rapporten senare i september ska redovisas på FN:s toppmöte väntas även FN:s generalsekreterare António Guterres rikta uppmaningar med liknande budskap.
Tidigare har FN-chefen uppmanat länder och medier att införa förbud för fossilreklam. Förra veckan antogs ett sådant förbud i nederländska Haag, ett beslut som fler städer nu väntas ta efter.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.