När en rysk jättetanker fullastad med över 40 000 ton flygbränsle anlade Gävle hamn den 12 mars blev diskussionen brännhet.
I måndags startade Hamnarbetarförbundet sin blockad av fartyg med kopplingar till Ryssland i svenska hamnar.
– Vi gör detta för våra kollegor och civilbefolkningen i Ukraina, säger Hans Håkansson, fackordförande i Karlshamns hamn, till SVT.
Det sägs ofta att den svenska importen av rysk olja och gas är förhållandevis liten, runt åtta procent av oljan vi köper kommer från Ryssland och omkring 29 procent av den flytande naturgasen är rysk.
Men när det handlar om så kallat jetbränsle eller flygfotogen är siffran avsevärt mycket högre.
2019, det senaste året utan konsekvenser av corona-pandemin, importerade Sverige totalt 1,035 miljoner ton flygbränsle, visar siffror som Dagens ETC fått ut från Energimyndigheten/SCB.
567 000 ton av detta kom från Ryssland.
Nära 55 procent av all importerat flygbränsle på svenska flygplatser kom alltså från Ryssland.
Under pandemi-åren 2020 och 2021 har importen av flygbränsle varit mycket lägre, så även den ryska andelen som legat på runt 20-30 procent av totala mängden. Men alla fyra år före pandemin låg den ryska andelen av flygbränslet på omkring 40 procent av den svenska importen.
– Det var nya siffror för mig, intressant att ni tagit fram det, säger riksdagsledamoten Jens Holm (V) förvånat.
– Högre än jag trodde. Och det visar med smärtsam tydlighet hur insyltade vi alla är i Putins vidriga krig. Det visar också på vikten av att vi så fort som möjligt måste göra oss oberoende av fossila energikällor överlag och i synnerhet från Ryssland.
Flera miljöpartister och vänsterpartister har krävt ett stopp för import av rysk energi.
MP-språkröret Märta Stenevi säger till Dagens ETC Energimyndighetens siffror understryker varför Sverige måste förbjuda all import av av rysk energi.
– Det är oacceptabelt att Sverige är med och finansierar Putins krig mot Ukraina, vare sig det är genom sänkta bensinpriser eller flygbränsle.
På tisdagen togs frågan om att stoppa ryska fartyg från svenska hamnar upp i trafikutskottet. Men infrastrukturminister Tomas Eneroth vidhåller linjen om att driva frågan inom EU.
– Han vill inte att Sverige ska gå före och stoppa ryska fartyg utan vill vänta på Bryssel, säger Jens Holm, som dock är positiv till att något kan hända inom kort.
– Det var många andra politiker över partigränserna som tyckte att vi måste göra mer och stoppa de ryska fartygen. Politiker från KD, M och MP som lyfte det och tog ordet i frågan. Vi får se var det landar, men jag har ganska goda förhoppningar efter dagens sammanträde.