Efter succén med nattåg till Tyskland vill många att SJ satsar mer på hållbart resande i Europa. En namninsamling för nattåg till Paris samlade tusentals underskrifter på bara ett par dagar.
– Efterfrågan har ökat mycket och linjen till Berlin är en succé. Vi ser det som ett naturligt steg att titta även på andra sträckningar, säger Sven Elander från Klimatgranskaren, som tagit initiativ till namninsamlingen.
Berlinflyget från Sverige har tappat hundratusentals resenärer sedan 2010. Samtidigt har SJ startat nattåg till Berlin via Hamburg och den mindre tågoperatören Snälltåget kör fler turer än tidigare. Förra året reste fler än 100 000 resenärer till den tyska huvudstaden med Snälltåget. Nattåget har blivit en seriös konkurrent till Berlin-flyget. Samma utveckling pågår sedan 2016 ute i Europa. Det var då det österrikiska tågbolaget ÖBB började återuppbygga den nattliga trafiken mellan europeiska storstäder som monterades ner efter EU:s avreglering av flygmarknaden på 90-talet.
Här i Sverige är det fortfarande bara möjligt att åka nattåg till Tyskland. Nu har den ideella sajten Klimatgranskaren lanserat en namninsamling för fler nattågslinjer. Som start uppmanas SJ att öppna en nattågslinje mellan Malmö och Paris.
På bara ett par dagar har uppropet samlat tusentals underskrifter.
– Vi tror att fler nattågslinjer är fullt möjligt. Efterfrågan har ökat mycket och linjen till Berlin är en succé. Vi ser det som ett naturligt steg att titta även på andra sträckningar, säger Sven Elander, som är skribent på Klimatgranskaren.
Hur ser du på att många tycker det är för dyrt att åka tåg idag?
– Man behöver titta på sätt att göra det billigare. Samtidigt har vi sett att de båda nattågslinjer som finns går väldigt bra, tågen är fulla, så det verkar som att människor är beredda att betala. Vore det billigare så skulle intresset förstås vara ännu högre.
Klimatgranskaren hoppas på att få lämna över namninsamlingen till SJ någon gång i vecka 13. Att kampanjen riktar sig mot just SJ och inte fler operatörer handlar, enligt initativtagarna, om att SJ är en stor och ledande tågoperatör som redan kör nattåg och har lång erfarenhet av det.
– Men vi ser gärna att även andra tågoperatörer tar initiativ till fler nattågslinjer, säger Sven Elander.
Kapacitetsbrist
Dan Olofsson är strateg på SJ. Han säger att SJ gärna skulle köra nattåg till Paris, men att det inte är möjligt med den situation som råder idag.
– Staten får inte subventionera nattåg utanför Sverige, och en nattågslinje till Paris vore inte kommersiellt lönsam.
Är inte nattåget till Berlin lönsamt?
– Nej, men samhällsekonomiskt gör den stor nytta och efterfrågan är stor. Sträckan Stockholm till dansk-tyska gränsen är subventionerad med skattepengar. Det är en del av januariöverenskommelsen, säger Dan Olofsson.
Sträckan Stockholm – Berlin är alltså upphandlad trafik. Ingen har lämnat några bud på nattåg till Paris, och om linjen ska starta i Malmö kan den inte subventioneras, fortsätter han.
Det är dock inte den enda svårigheten. Bristande lönsamhet går att komma till rätta med om det finns politisk vilja, framhåller Dan Olofsson.
– Det stora problemet är att det inte finns kapacitet på spåren, och ingen utvecklad infrastruktur vilket gör att det blir väldigt mycket dyrare.
Sverige är ”sämst i klassen” på tåginfrastruktur, enligt Dan Olofsson. Det behövs nya stambanor, men någon sådan utbyggnad är inte på gång.
– Det är ju stoppat av nuvarande regering, det finns inga planer alls, det ska inte byggas någonting.
”Helt nödvändigt”
Nu handlar förslaget visserligen om sträckan Malmö – Paris, men det hjälper inte enligt Dan Olofsson.
– Det är också komplexiteten. Länderna samarbetar för dåligt, exempelvis när det gäller att planera banarbeten. Till Paris passeras fyra-fem länder. Då måste man vara synkade.
Enligt Dan Olofsson trycker SJ på för att få förutsättningarna på plats för bättre internationell tågtrafik, inte minst till knutpunkter varifrån det är lätt att ta sig vidare till många fler destinationer.
Han önskar att staten skulle satsa mer på järnvägen.
– Det är helt nödvändigt för klimatomställningen. Men på tjugo år så har tågresorna fördubblats, medan antalet spår är för få. Det pratas mycket om att vi ska underhålla den järnväg vi har, visst, men man kan inte underhålla sig ur en kapacitetsbrist, säger Dan Olofsson.