Nu har styrelsen i Konsumentföreningen Stockholm, med 1,2 miljoner medlemmar, för första gången tagit beslut om att verka för att Coop slutar uppmuntra till ohållbart flygande. Beslutet togs i maj i samband med föreningens stämma sedan hela 52 av 57 inkomna motioner yrkat för detta.
– Vi är ett medlemsägt företag, vilket innebär att vi ska lyssna på alla medlemmar. De här diskussionerna har funnits i föreningen under flera år och nu kände vi att det var dags att gå vidare – dels för att medlemmar vill det men också för att klimatfrågan som sådan har blivit allt större, säger Lars Ericsson, vd för Konsumentföreningen Stockholm.
Han betonar att det inte handlar om en kampanj mot medlemmar som väljer att flyga.
– Men det vi pekar på med det här beslutet är att vi inte behöver promota sådana resor.
Fick bifall på två punkter
En av motionärerna är Petra Palmén, som bland annat är aktiv i föreningen ”Vi håller oss på jorden”.
– Det har motionerats om det här flera gånger tidigare men det är första gången vi får gehör, vilket är jättekul, säger hon.
– Sen är frågan hur stor effekt det får. Det beror ju på hur väl man lyckas påverka de andra föreningarna i Kooperativa förbundet.
Kooperativa förbundet (KF), som består av cirka 30 konsumentföreningar, är majoritetsägare i Coop Sverige AB, som ansvarar för medlemsförmåner och flygpoängsystemet.
I motionerna har medlemmarna i Konsumentföreningen Stockholm yrkat för att styrelsen ska skicka in en egen motion till KF:s stämma för att få Coop att sluta med flygreklam och flygpoäng. Men den delen avslogs av styrelsen.
– Vi kommer att börja med att föra en dialog med de övriga föreningarna för att se om vi kan hitta en lösning på det sättet. Är det så att vi bedömer att den dialogen inte flyger, så kommer föreningen behöva överväga om vi ska skicka en motion eller inte. Det finns inga beslut om det ännu, säger Lars Ericsson.
”Har en bra dialog”
Dagens ETC har tidigare rapporterat om kritiken mot att dagligvarujujättar gör reklam för och uppmuntrar till flygande genom medlemskap. Coop AB ville då inte intervjuas men svarade via en presstalesperson att bolaget ”låter medlemmar fatta egna beslut” och att de vill uppmuntra till hållbara val genom att samarbeta med ”marknadens mest hållbara partners”. På en följdfråga om att flygresor per se inte är hållbara eller klimatsmarta idag var svaret:
– Genom att samarbeta med svenska resebolag som aktivt arbetar med hållbarhet finns större möjligheter att påverka klimatfrågan än annars.
Men det här tycker alltså nu styrelsen i Konsumentföreningen Stockholm inte är argument som håller. ”Föreningsstyrelsen anser att erbjudanden om flygresor i medlemsprogrammet inte är förenligt med ambitionen i föreningens policy för hållbar utveckling. Föreningsstyrelsen håller också med motionärerna om att dessa erbjudanden inte heller är förenliga med varumärket Coops hållbarhetsprofil”, står det i utlåtandet från stämman.
Vad har ni för förhoppningar när det gäller att få med er KF och Coop AB?
– Det vill inte jag uttala mig om ännu, för det är en process som inleds nu. Men däremot har vi alltid en bra dialog i kooperationen. Huruvida vi får som vi vill får framtiden utvisa, säger Lars Ericsson.