Ökade krav på regeringen att hindra inflödet av rysk olja
Bild: Pressbild/Gävle hamn, Jessica Gow/TT
Dagens ETC
I lördags anlände en oljetanker med 50 000 ton ryskt flygbränsle till Gävle hamn. Flygbränslet skulle, enligt uppgift, vidare till Arlanda. Nu höjs flera röster för att regeringen ska stänga de svenska hamnarna för rysk sjöfart.
– Vi är av den bestämda uppfattningen att det är oanständigt och omoraliskt att i dagsläget köpa rysk olja och flygbränsle då det direkt finansierar kriget i Ukraina, säger Miljöpartiets regionråd Tomas Eriksson.
Ukraina vädjar till omvärlden om att stoppa importen av den ryska olja som finansierar Vladimir Putins krigsmaskin i det söndertrasade landet. USA har gjort det, Kanada har gjort det och Storbritannien har tagit steg i samma riktning. Men den svenska regeringen håller fast vid att man inte tänker agera på egen hand, utan inväntar ett EU-beslut.
Frågan om den ryska oljan har som en följd av kriget i Ukraina blivit alltmer akut. För Sverige och det statligt ägda Swedavia, som äger och ansvarar för driften på Arlanda samt ytterligare nio flygplatser i landet, aktualiserades den ytterligare i slutet av förra veckan när oljetankern Transsib Bridge lade till i Gävle hamn. Ombord fanns 50 000 ton ryskt flygbränsle som skulle vidare till Arlanda. Swedavia vill inte svara på några frågor kring bränsleförsörjningen på flygplatsen utan hänvisar till samarbetsorganet AFAB, som består av Air BP, SAS Oil, World Fuel Services och Shell Aviation vilka tillsammans ansvarar för flygplatsens flygbränslehantering.
”Ett moraliskt ansvar”
Tomas Eriksson, regionråd i Stockholms län för Miljöpartiet, tycker däremot Swedavia, som ägare av infrastrukturen på flygplatsen, har ett moraliskt ansvar och att de således borde kunna sätta press på de aktörer som verkar där om att inte köpa ryskt flygbränsle mitt under brinnande krig. Detta oavsett vem som är juridiskt ansvarig för flygbränsletillförseln.
– Vår ingång är egentligen otroligt simpel i detta. Vi är av den bestämda uppfattningen att det är oanständigt och omoraliskt att i dagsläget köpa rysk olja och flygbränsle då det direkt finansierar kriget i Ukraina. Det är den inkomstkälla de har för tillfället. Därför är det den inkomstkälla som upprätthåller kriget och i förlängningen Putins förtryckarregim, säger han.
Miljöpartiet i regionen tycker att regeringen borde agera.
– Vi har påkallat regeringen på att de borde agera och porta alla ryska fartyg från Sveriges hamnar. Det är ingen kontroversiell åtgärd att vidta och vi skulle knappast vara ensamma om den heller. USA har gjort det, Kanada har gjort det och flera andra länder är på väg. Ryssland kommer att pumpa ut billig olja till alla dem som vill ha den nu, därför är det oerhört viktigt att agera, säger Tomas Eriksson.
Duckar ansvar
Inte heller AFAB, som Swedavia hänvisat frågan vidare till, vill kommentera lasten med 50 000 ton flygbränsle som köpts in till Arlanda. Bolagets vd Bengt Westman hänvisar i ett mejl i stället vidare till ”de oljebolag som säljer flygbränsle i Sverige”.
Köparen av den ryska jättelasten med flygbränsle som ska transporteras vidare till Arlanda var enligt Dagens ETC:s källor det brittiska bolaget Air BP, vilket bekräftas i ett mejl från bolagets kommunikationsavdelning i London. I mejlet försäkras att lasten med flygbränsle från Ryssland var den sista och att affären redan var kontrakterad innan den ryska invasionen av Ukraina inleddes. Samtidigt efterfrågar Air BP försäkringar från den svenska regeringen om en tryggad bränsletillförsel, då Ryssland är en storspelare på flygbränslemarknaden.
”Rysk olja och gas är djupt integrerade i det europeiska energisystemet och vi vill ha vägledning från regeringar för att kunna hjälpa till att säkerställa en fortsatt försörjningstrygghet”, skriver BP:s kommunikationsavdelning till Dagens ETC.
”Ryggradslöst”
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) skriver i en mejlkommentar till Dagens ETC att sanktionernas styrka ligger i att ”EU och omvärlden agerar tillsammans” och att man därför avvaktar vidare åtgärder, men att regeringen inte utesluter någonting i nuläget.
Det är en hållning som Gustav Martner, talesperson i marknadsrätt på Greenpeace Sverige, tycker är ryggradslös givet den rådande utrikespolitiska situationen.
– Det är så fruktansvärt ryggradslöst av vår regering att inte införa ett totalstopp mot all rysk avlastning i svenska hamnar, säger han.
Att efterfrågan på rysk olja och flygbränsle har störtdykt sedan Rysslands invasion av Ukraina inleddes bäddar samtidigt för att den är lätt att göra sig en rejäl hacka på det.
– Rysk olja har alltid varit lite billigare, även om det bara handlat om två dollar per fat, men nu har priset fallit tio gånger det till följd av den låga efterfrågan på den internationella marknaden. Därför gäller det att täppa igen alla kryphål om inte skrupellösa svenska oljemiljardärer utan någon som helst moral ska kunna tjäna vansinnigt stora pengar på den här humanitära krisen. Regeringen måste agera, allt annat vore förjävligt, säger Gustav Martner.
Fotnot: Hela kommentaren från infrastrukturminister Tomas Eneroth (S): ”Sanktionernas styrka ligger i att EU och omvärlden agerar tillsammans. Det är då de får störst effekt. Så var det med flygförbudet som vi snabbt fattade beslut om, så är det med de ekonomiska sanktionerna och det är därför det är viktigt att även frågan om hamnarna hanteras gemensamt. Det är i nuläget inte något land inom EU som stängt hamnar genom nationell reglering. Ett enat EU är en styrka gentemot Ryssland, men Sverige utesluter ingenting i nuläget.”