Lite siffror först. De rikaste tio procenten i 86 undersökta länder gör i genomsnitt av med 20 gånger mer energi än motsvarande tio procent med lägst inkomster. Mönstret är detsamma i en jämförelse mellan rika och fattigare länder. Som ett exempel kvalar 40 procent av tyskarna och hela Luxemburgs befolkning in bland världens fem procent största energikonsumenter, medan bara två procent av kineserna och 0,02 procent av indierna gör det.
Siffrorna är hämtade ur en ny brittisk studie, som avslöjar hur ojämlikt fördelad den globala energiförbrukningen är. I studien har forskarna lyckats mäta energiförbrukningen för alla slags varor och tjänster över hela världen på ett jämförbart sätt. Förhoppningen är att forskningen ska kunna användas för att förutsäga framtida konsekvenser av klimat- och energipolitiken.
Fler bilar och resor
– Vi visar att vissa människor har mycket större tillgång till energi än andra och att denna skillnad också beror på konsumtionsmönster, säger huvudförfattaren Yannick Oswald vid School of Earth and Environment i Leeds.
Att höginkomsttagare förbrukar mer energi än de med lägst inkomster kanske inte är särskilt förvånande, men Yannick Oswald menar att forskningen tidigare räknat med att hushåll med höga inkomster spenderar sina pengar mer energieffektivt än låginkomsthushållen. På fler tjänster till exempel.
Men det stämmer inte enligt den nya studien. När inkomsterna ökar lägger människor istället mer pengar på energikrävande produkter, som paketresor eller bilar, vilket leder till stor ojämlikhet på energiområdet.
Skatter och stadsplanering
De största skillnaderna fann forskarna inom kategorin transporter, där de rikaste tio procenten enligt studien använder 187 gånger mer fordonsbränsle än låginkomsthushållen, den absoluta merparten fossila bensin och diesel. Den här ojämlikheten skulle kunna minska med energiskatter, enligt forskarna.
– Jag skulle föreslå skatter som är progressiva i relation till det konsumerade beloppet eftersom det skulle minska bördan på de fattiga, säger Yannick Oswald.
Men skatter är bara ett sätt.
– Politiken kan också satsa på kollektivtrafik, höghastighetsjärnvägar och stadsplanering som gör det lätt att förflytta sig. Ett sådant övergripande transportsystem skulle säkert gynna både de med lägre inkomster och de som idag reser med privatbil eller flygplan och minska deras energiförbrukning.
Olika konsumtionskategorier kräver olika åtgärder för att minska ojämlikheten och få ner energiförbrukningen, enligt studien. På områden som hälsa och utbildning tror forskarna att allmän och offentligt finansierad utbildning och sjukvård leder till ökad jämlikhet även på energiområdet.