Företag som säljer hämtmat och dryck i engångskärl måste från och med 1 januari erbjuda återanvändbara alternativ.
Bild: Shutterstock
Dagens ETC
Snart slipper kunder köpa hämtmat och dryck i engångsförpackning. Från årsskiftet ska alla take away-ställen med viss ruljans kunna erbjuda återanvändbara alternativ.
Plockanalyser visar att mängden engångsbehållare för mat och dryck ökar, och ökningen är betydande, enligt Åsa Stenmarck, materialflödesexpert på Naturvårdsverket. Utvecklingen går stick i stäv med EU:s ambitioner, utryckt bland annat i direktivet för engångsplast.
För att minska användningen införs nu krav på hämtmatställen att erbjuda förpackningar som kan användas igen.
– Mängden muggar och matlådor för engångsbruk ska halveras till 2026, jämfört med 2022. Det är en kraftig minskning, säger Åsa Stenmarck till Dagens ETC.
Många engångsartiklar, som pappmuggar med plastfilm inuti, kommer att finnas kvar, vid sidan av möjligheten att välja en återanvändbar förpackning. Det gäller även matförpackningar helt i papper. Rena plastmuggar förbjuds från årskiftet.
Rotationssystem
Det ställs inga krav på hur de nya förpackningarna ska vara utformade, bortsett från att de ska ha så ”liten negativ effekt som möjligt” på hälsa och miljö.
– Då ligger hård plast ganska bra till, så det är sannolikt att det kommer att vara alternativet i många fall.
Vad är det som gör hård plast till ett bra alternativ ur ett miljöperspektiv?
– Hård plast är bra för att det är lätt och vid tillverkning mindre klimatpåfrestande än metall. Metallen är bra men kräver många användningar för att vara ett bra klimatval, vilket den väl i och för sig klarar av förutsatt att lådorna kommer tillbaka, säger Åsa Stenmarck.
Muggarna och lådorna ska också ingå i ett rotationssystem.
– Det betyder att kunden ska kunna lämna tillbaka dem så att de kan diskas och användas av någon annan.
Hur mycket förpackningarna ska kosta är också upp till verksamheterna.
Låneförpackningar
På Pressbyrån, som numera ägs av den norska företagsgruppen Reitan Convenience, är man förberedd.
– Vi har anslutit oss till ett rotationssystem som heter ReturnMe. Det är ett komplett system med återanvändbara muggar och matförpackningar av polypropenplast, säger Linnéa Borgström, hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige.
Hur påverkas priset för kunden?
– Kaffet blir tre kronor billigare och matpriset påverkas inte.
Kunden registrerar förpackningen via en webbapp. Lådan eller muggen är gratis att använda, så länge den lämnas tillbaka inom en vecka. Efter fyra och sju dagar skickas en påminnelse ut.
– Vid sju dagar debiteras en avgift på tio kronor. Kunden har nu ytterligare tre veckor på sig att lämna in förpackningen, säger Linnéa Borgström.
Återlämnas inte förpackningen kostar det ytterligare 90 kronor, och förpackningen är kundens. Espresso House och Seven Eleven är två andra företag som valt samma system.
Alternativlösning
Ett ännu miljövänligare alternativ är att ta med sin egen metall- eller glasförpackning till hämtstället. Enligt Åsa Stenmarck kan företag knappast vägra att servera mat och dryck i kundens egna behållare.
– Nej, det tycker jag inte. De kan säga nej om det finns risker med att använda kundens kärl, om det är smutsigt och det finns risk för bakterier till exempel, men inte annars.
– Det är bra och miljövänligt att använda egna kärl, tillägger hon.
Så länge engångsalternativen finns kvar, läggs stort ansvar på kunden att välja det mest miljövänliga alternativet, påpekar Åsa Stenmarck.
– Det är regering och riksdag som utformar lagstiftningen, så varför det är så kan jag bara spekulera i. Men jag kan tänka mig att man ser det här som ett första steg mot omställning. Lite som när informationskrav om plastpåsars miljöpåverkan infördes. Det fick ganska stor effekt.